prototypen
prototypen: Det är klart att det är en del pyssel med kontraprofil, men kroppen ska plågas, bild från mitt kontor. Skruvarna är ännu inte övermålade. Nästa projekt blir nog hörnklossar Protte
8 svar · 15,8k läst
·
I
ivanm: Hej! Åk till en välsorterad järnhandel, finns ju många som har "bult-bar" en hylla med alla möjliga sorters skruvar, i lösvikt. En snygg yta brukar man hitta på rostfria skruvar, kan ibland se lite borstade ut och även matta. Mvh
2 svar · 3,5k läst
M
Mats: Är det vanlig 13 mm gips så skulle jag sätta dubbelgips om du har gott om skivor. Med metallexpander så hänger du ju minst 30 kilo per skruv så det ska till bra tunga tunga saker innan det blir nått problem. 3-4 skruv och du hänger upp det mesta. Är det tyngre så får man väl pricka en regel i det läget
10 svar · 2,3k läst
J
Jan-Å: Står huset på berg borde ju plintar fungera med stolpar upp till bärlinan eller så gjuter man plintarna ända upp, max 2 m mellan plintar har jag fått lära mej. Jag är ingen expert på grundsättning men jag skulle ha föreslagit min hussnickare följande lösning. Gräv ner till berg, borra 3 hål per plint som man kan fästa armeringsjärn i, bygg formar (lr använd färdiga papprör)
7 svar · 1,2k läst
Ola78
Ola78: [citat] Den här skruven är gjord för gips, trä och mineralskivor utomhus http://www.hilti.se/holse/page/module/product/prca_rangedetail.jsf?lang=sv&nodeId=-54031
23 svar · 12,0k läst
Ola78
Ola78: Med lister menade jag att du kan spika en bakomliggande skiva så den livar med regelverket i väggen, då får du något ordentlig att skruva i istället för att plugga. Detta sätt förutsätter att det är en regelvägg och inte en plankvägg du har. Gamla hus kan faktiskt ha regelväggar till inneväggar, har det själv i vårat hus från 1924. Tjockleken på mineritskivor har jag för mig
5 svar · 11,9k läst
vojma
vojma: Japp, precis!
5 svar · 5,5k läst
vojma
5 svar · 5,5k läst
F
fsn: [citat] Det är OT men ändå.... Det är klart att man skall ha ventilation och allra helst FTX men med radon i huset så har jag bekanta som måste ventilera hela husets volym en gång/timma och det kostar mycket även med ett effektivt FTX. Dom går allt som oftast i avisningsläge vid bistra minusgrader och då är effektiviteten dålig. Verkningsgraden tillverkarna anger på 80-85% tycker
14 svar · 7,3k läst
vojma
vojma: Great - verkar vara vad jag letar efter...
4 svar · 1,4k läst
J
JKHANSSON: det känns som att jag inte ska vara allt för orolig, bara jag inte låter luften i väggen stå still. ska börja skissa lite nu =)
6 svar · 3,1k läst
Ola78
Ola78: Åk till en bygghandlare och köp 22 mm panelbrädor som du klyver ner till 96 mm, alltså lika breda som väggen är tjock. Kapa dom sen i rätt längd och spika fast dom i dörrhålet. Har du 3 cm för mycket på varje sida får du på detta sätt 8 mm drevmån vilket blir lagom.
1 svar · 1,5k läst
P
PCLarsson: Du har inte möjlighet att lägga den på vinden?
4 svar · 4,8k läst
P
Piparebo: Hej alla, jag undrar hur "snabbt" trä krymper när det torkar. Dvs inte hur "mycket" det krymper. Svaret borde väl vara "ju snabbare det torkar desto snabbare krymper det". Men är det hela sanningen? Eller är det så att träet fortsätter att krympa under en längre tid efter att det "torkat färdigt"? Låt oss strunta i diskussionen om att snabb torkning vid ytan får träet att spricka.
0 svar · 2,7k läst
J
JOW: Så, c:a 4cm från färdig vägg till ytterkant på röret alltså.. då 7,5 / 2 är ungefär 4... 8cm till centrum... Tack för "stöd", ibland bara skönt att bolla lite.. :)
4 svar · 16,1k läst
J
Jan-Å: [citat] Det är ett hårt liv att va husägare :P jag gjorde själv en miss vid förrådsdörren så jag ska gräva upp och isolera där när tjälen släppt, det kan inte va mer än 2-3 månader kvar nu till våren :wow:
3 svar · 3,9k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Haha, nä, jag var trött och skrev fel, det är ju pappersremsor som anses mer proffesionellt, förmodligen för att det är mer ursprungligt, och svårare att använda. Lite som att man inte kan köra bil på riktigt om man bara kör automat ;-)
13 svar · 4,8k läst
·
Alfredo
Alfredo: Kanske skulle funka med en riktigt tunn (japan)såg och handjaga. Har även för mig att det har funnits en variant av "fältmässig" trådsåg, en form av vass, taggig vire med två ringar i änden. Har ingen aning om de är bra men borde kunna bita bättre än fisklina i varje fall. Hittade en variant här (första google träffen, vet inget om den). En annan variant kanske skull kunna vara att
3 svar · 4,0k läst
P
PumpTompa: Lessen Mangan, råkade använda min frus inlogg igår. Det var mitt svar: Har svårt att tro att fukten sugs upp dryga 2m, men visst inget är omöjligt vad gäller fukt. Kanske bättre att lämna detta till någon fuktexpert...
4 svar · 6,6k läst
K
kanalenn: Är det någon som vet om det går att få tag på liknande gångjärn helst typ 86201 eller 86202 "finns på länken nedan" via någon postorderfirma? Bor själv på Gotland och här finns inte Biltema. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Gangjarn/Ovrigt/Smidesgangjarn-2-st/ MVH Peter
0 svar · 2,1k läst
R
robbansson: ta du padding, mycket starkare och mer lättslipat!
2 svar · 3,3k läst
J
byggare henke: säger som jeppeknaster. liten miss med blocken under plattan
9 svar · 3,0k läst
DeEss
DeEss: Hej! Har gjort liknande "påbygge" på en innerdörr - dock inte garderobsdörr. Gjorde då detta i 3 eller 4 mm Masonit och limmade och spikade med spikpistol. Längs kanterna drog jag en stäng latexfog för att fylla springan och sedan spackla och slipa. Har hållt i två år utan sprickor. :) MDF-skiva i 6mm tjocklek kan du hitta hos bygghandlare, eller kan dom beställa hem till dig. Går du
1 svar · 11,2k läst
J
J.B.: Jag hade laggt syllpapp under väggen så får du ingen fukt upp i väggen från plattan men ev. uppstigande fukt kan komma ut i rummet.
3 svar · 4,0k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Den nya referensen inom mätteknik... d^_^b
8 svar · 3,9k läst
B
John J: Långsamt och fintandat.
4 svar · 4,9k läst
N
norrbottenstorpet: Är det främst konvektionsvärme eller strålningsvärme du behöver skydda dig mot? Ett alternativ kanske skulle kunna vara att sätta mineritlister även på de värmeutsatta sidorna. Detta kan du kanske tom putsa lite extra föra att få ännnu tätare skydd?
7 svar · 2,7k läst
Blindnit
Blindnit: [citat] Jäpp
21 svar · 8,7k läst
Blindnit
21 svar · 8,7k läst
Mangan
Mangan: Funderar på att dra lite extra rör i väggarna nu när jag renoverar sonens sovrum. Lurade på att placera små magneter på strategiska platser men det kanske kan vara dumt om någon oventandes placerar magnetmedia eller något liknande tätt intill. Kanske en modell större metallbit är smartare? Att bara mäta upp punkterna känns lite osäkert. Smarta förslag?
0 svar · 805 läst
Y
Yrrol: m, har monterat ihop dem nu utan lim, blev småskador på typ alla skåpen så det är ju tur jag övar på tvättstugans före det är till köket :)
7 svar · 2,0k läst
J
jnel: Hej, Har ett 30-40 kvm stort s.k brygghus på min tomt som jag jättegärna skulle vilja kunna värma upp på vintern. Huset påstår av stenväggar putsade på både in- och utsida, 5 stycken fönster med enkelglas, murstock och eternittak. Ingen isolering finns idag. Har funderat på att tilläggsisolera innefrån, men kommer ju tappa både golvyta och takhöjd. Har ni, gott folk, tips, råd
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.