Har satt nästan all mosaik i köket, men har dock fyra ark kvar som måste skäras. det är glasmosaik, 20x20mm, och jag måste kapa en rad på mitten då det inte får plats annars. Provade med en stor kakelskärare, men det gick inte.
Har en elektrisk skärare med diamantklinga med, men går det? Mosaiken sitter ju på nätark, och dessutom kommer väl splitter att yra runt.

Vad är bästa sättet? En papegojavbitare funkar väl inte heller va? (som är till för kakel)
Det måste inte bli exakt rakt, eftersom det är den avslutande raden, så det kommer ju en sträng silikon med.

Tacksam för alla svar!

Tyresö
Du kan kanske prova med en kakeltång.

images

Den finns i alla möjliga fabrikat och prisklasser.

jag och murare som jag sett jobbat med glasmosiak använder vanliga kakelskäraren, iofs inget billigt skit men det är inga problem med en billigare skärare, visst några mosaikbitar kan spricka och gå sönder men då är det bara skära fler

Jag är inget proffs, använde kakeltång och det sprack sönder några med den också så jag undrar om det finns nåt riktigt bra sätt? speciellt om man är ovan.
Bästa sättet kanske är att avsluta med en trälist? eller annat på samma tema dvs inte spräckt glasmosaik.

sist jag satt glasmosaik så använde jag som sagt kakelskärare men sen är också papegojtången ett väldigt bra verktyg på mosaik, men krävs lite teknik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.