Hej!

Jag har köpt en bostadsrätt och är i färd med att renovera. Jag vill ta ner två stycken innerväggar á 130 cm, varav ca 80 cm är dörrhål, för att få en luftigare lägenhet. Vad jag kan se så finns det inget som talar för att väggarna har någon bärande funktion, men jag vill vara säker innan jag gör något åt det.

Väggarna är 10 cm tjocka varav ca 3 cm är puts. Resterande är tegel. Ovanför dörrkarm samt precis under taket finns håltegel, övrigt är fulltegel. På åtminstone ett ställe är stenarna murade på högkant (kortsida nedåt).

Ovanför ena väggen finns betongplatta (eller vad det kallas), d.v.s. väggen går från golv till tak endast i min lägenhet. (Bild 1 visar detta)

Huset är byggt 1947. Min lägenhet är på våning 1 av totalt 4.

Ritningen visar tyvärr inte min lägenhet då jag fick fel idag (kommer få den andra i veckan). Ritningen visar en lägenhet på våning 3 med annan planlösning, men jag bifogar ändå då jag vet att mina innerväggar kommer att vara ritade på samma sätt. Mina väggar motsvarar den som finns mellan kök och matrum på ritningen.

Hoppas att ni kan hjälpa mig med råd om vad jag ska titta på och söka efter för att kunna ta ett beslut.

Hälsningar
Jonas

• IMG_0268.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0271.jpg
    Skapa konto
  • IMG_0270.jpg
    Skapa konto
Den vägg som du visar är inte bärande. Gissar att det är väggen mellan kök och matrum du visat. Den vägg som är bärande (förutom ytterväggarna) är den tjocka som går horisontellt mitt i ritningen nere vid klädkammaren. Normalt går denna rakt genom hela lägenheten. Vad är det för klump i mitten, är det en öppen spis? Isåfall är också murstocken bakom den också bärande.

Viktigt!! Du MÅSTE innan du börjar riva meddela styrelsen i Brf:en, samt överlägga med dem om dina planer. Det är styrelsen som i sista hand ger godkännandet.

Redigerat:
Tack för svaret! Det är inte just den väggen men det är en vägg som är ritad exakt likadant. Fick en ny ritning idag.
Jag tog bort en del av dörrkarmen idag och då trillade två tegelstenar ner... så särskilt bärande kan nog inte väggen vara.

Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.