Hej,

Ska bygga en innervägg. Jag har begränsning i tjocklek så jag får hålla mig till 45x45 reglar och ett lager 13 mm gips. Hade tänkt cc45 därför att det står så på beijers GDS sida men isoleringsskivorna verkar ju vara anpassade för cc60.. Funkar det att köra cc60 trots de klena reglarna? Bävar för att släpa 120cm gipsskivor till tredje våningen dock så det är därför också som jag vill ha cc45.

Mvh Mikael

Regla cc45, ganska säker på att det finns isolering för det. Annars är det bara att skära skivor avsedda för 60cc.

Regla cc 30 och kör 90-skivor så blir det bra. Och skär till isoleringsskivorna bara, det är inte komplicerat.
Jag har själv reglat cc60 på en vägg med 45x45 av utrymmesskäl..såhär i efterhand känns det lite för klent, dock har jag osb under på båda sidorna, så med gipset på så ska det nog bli ok. med bara gips så hade jag satt det så tätt det bara gick!
Kkan också rekommendera att du tar 45x95-reglar och sätter istället för 45x45 (På sidan alltså, så det blir 45mm tjocklek...) det blir styvare än bara 45x45.

OK tack för tipsen.
Även om det finns isolering så kan det nog vara bra att köra 45x95 reglar på sidan då. Men då håller jag mig till cc45 så jag inte behöver skruva och spackla ihjäl mig. Så skär jag bara till isoleringen. Om jag inte får några invändningar på det så kör jag... =)

Det finns fiber-gipsskivor som är starkare än vanlig gips.
(tex. så kan du skruva upp lika tunga saker som i vanlig spånskiva)
Dom bör ju även då vara styvare än vanlig gips, men jag har ännu inte
provat dom själv, så jag kan inte utala mig om hur dom känns i verkligheten...
-Sök på tex. Fermacell / Xella (danskt, säljs på bolist, bygghemma.se, mfl.)

Sandberg skrev:
OK tack för tipsen.
Även om det finns isolering så kan det nog vara bra att köra 45x95 reglar på sidan då. Men då håller jag mig till cc45 så jag inte behöver skruva och spackla ihjäl mig. Så skär jag bara till isoleringen. Om jag inte får några invändningar på det så kör jag... =)
Inga invändningar:-) Men om du kör den varianten så behöver du ju inte heller vara så noga med centrumavståndet..du har ju 95mm att skarva på istället för 45mm:-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.