Jag är lite osäker vilken del av forumet jag ska skriva i så jag provar här.

Förra året byggde jag nytt badrum. Eftersom jag anlitat en rörmokare tidigare som jag varit nöjd med så använde jag samma rörmokare igen. Resten (det var tidigare en hall), ombyggnad o isolering o kakelsättning etc lejdes ut till ett företag.

Idag (när det var -8) hade rören (som går i ytterväggen) frusit. Min fråga är vems fel det är. Min första tanke är att det är snickarens fel, som inte isolerat tillräckligt. Jag kan inte se att det är rörmokaren då han drar rören efter förutsättningarna som snickaren byggt, eller har jag fel?

Jag tar gärna emot lite synpunkter så jag har lite på fötterna när jag kontaktar firmorna i eftermiddag.

/Andreas

Båda lär väl skylla på varandra men rörmokaren har väl ansvaret anser jag, men rör i yttervägg bör ha en elslinga i sig då frysning faktiskt händer. Så ta dit rörmokaren och låt han installera en sådan.
Sedan kanske rör i vägg inte är första valet, men ibland måste man.

Tack för svaret! Det jag tänkte på var att rörmokaren kan ju bara dra rören efter de förutsättningarna som snickaren har byggt. Om jag vill ha rören i väggen så måste ju snickaren isolera tillräckligt mycket så rörmokaren kan dra rören så nära innervägg som möjligt, eller tänker jag fel?

Fast ibland kan man inte lägga på mer isolering utan att bygga ut ytterväggen, isolering tar plats.. Är det ex 120+45 isolering så finns det risk att rören fryser om de går mitt i 120 delen. Fryspunkten kan komma ganska långt in i en vägg, det som håller emot är temperaturen inne.

Tack igen! Kan tillägga att vi rev hela innerväggarna innan bygget påbörjades så det hade inte varit några problem att isolera ytterligare och då måste ju snickaren byggt ut väggen så att rörläggaren kunde dra rören längre in. Jag vet inte mycket mycket isolering som finns men det är väl typ bara 120 eller något och röret är draget i mitten. bifogar bild på hur det ser ut.

Så det verkar som om röret går i mitten på väggen men på insidan finns både gips o träfiberskiva o kakel så jag gissar att rören faktiskt är närmre yttervägg än innervägg.

Även om rörmokaren borde påpekat hur det såg ut så är det ändå snickarens ansvar att bygga ut så pass mycket som behövs?

• vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligast är väl att det frusit nere i golvet, där ligger det säkert en regel horisontellt som de gått igenom för rören och regeln funkar även fint som köldbrygga. Annars kan det vara så att längre ned så har rören bågnat ut mot ytterväggen.
Men rören skall upp mellan två våningar och för att få in rören från yttervägg skulle man vara tvungen att gå in genom bjälklaget och bygga ut väggen ca 45mm på insidan. Annars är alternativet att tillägsisolera på utsidan.

Men det är inte snickarens ansvar om ingen sagt till denne, jag tycker att rörmokaren borde påpeka att placeringen är mindre lämplig, eller föreslagit att dra i värmekabel från början.

Tack pbengtsson för att du bollar lite med mig!

En, förhoppningsvis sista synpunkt. men om snickaren visste att det skulle gå rör i yttervägg, borde han då inte vetat? Kanske bara jag som tycker så, att en snickare som bygger badrum borde veta bättre om rör ska gå i väggen. Då borde han veta att det måste vara mer isolering på utsidan än insidan för att tillräckligt isolera.

men det går genom en regel och denna ligger mot syllen eller vad det heter. kan vara så att det är där det fryser. jag har gjort ett litet hål i källargolvet och tagit bort isolering så det går upp lite luft dit där rören går in i syllen.

man kan inte ha isolering på "insidan" av vattenrören, det borde ALLA förstå inte minst när det är en rätt "tunn" yttervägg (om jag inte ser helt fel). Och vems fel, det är väl samtliga parter som får dela på ansvaret. Beställaren har det totala ansvaret och bestämmer hur han vill ha arbetet utfört, snickaren för att han troligen inte förstod konsekvensen av att isolera in mot rummet, rörmockaren som inte föreslog en annan dragning. Men det största ansvaret har nog byggherren som inte gett nog tydliga instruktioner. Tyvärr är det rätt vanligt att den här typen av fel uppstår.

Det är precis som elmont skriver. Ansvaret vilar på byggherren. Du ska se till att man utför arbetet enl rekommendationer.

Nu är det bara att installera värmekabel.

Tack för alla bra svar, så jag anses vara byggherre fastän jag låter någon annan utföra arbetet? Och det är alltid byggherren som bär ansvaret om jag förstår er rätt? Inte konstigt det blir strul i branschen om hantverkare kan göra hur fel som helst och sen bara gå därifrån helt utan ansvar.

Ja, byggherre är beställaren, den som säger vad som ska göras, alltså du. De olika entreprenörer du anlitar ansvarar för att göra sin del enligt dina instruktioner och, inom ramen för dem, att göra det på ett fackmässigt sätt.
Jag förstår din frustration men problemet är ju inte väggen eller rördragningen utan kombinationen av dem. Det gör det svårt att lägga ansvaret på någon enskild utförare. Det hade varit en annan sak om snickaren hade tagit en totalentreprenad på badrummet och sedan i sin tur tagit in rörmokaren som underentreprenör. Men det låter inte som att det var så.

Sedan kan jag väl ändå tycka att det är litet märkligt att rörisen inte har kunnat se och varna för den här risken. Frysta rör borde han ha stött på förr i sitt arbete. Att snickaren skulle tänka på det tycker jag inte är lika självklart.

Tack Farzan!

Nu i efterhand kan jag anse att de borde byggt ut 45 till och isolerat "på andra hållet" för att minska köldbryggor etc. detta tycker jag ändå borde vara upp till snickaren att iaf föreslå, för som nämnt så är väggen tunn. Vad jag också hittat så borde han inte lagt isolering bakom rören mot innervägg.

Jag, som är ganska okunnig, litar på att de får mina krav att funka. Är det så att jag vill ha rör i yttervägg så anser jag det är till upp till hantverkaren att isolera mera om det skulle behövas. Jag vet inte hur mycket isolering som behövs för att lösa det, eller är det så att om jag inte går in o detaljstyr så kan snickaren göra hur de vill och sen skylla på att jag inte varit tydlig. Problemet då är ju att jag inte har den kunskap som behövs för detaljstyrning. Hade jag haft det, så hade jag lika gärna byggt stommen själv och bara lejt ut kaklingen. Och därför tycker jag det känns lite märkligt att det ändå är jag som bär ansvar när det är hantverkarna som sitter på kunskapen och lösningarna.

Jag har pratat med rörisen och hans teori var att det kunde vara ett kallras vid syllen.

>yoxler
Du har rätt i teorin, det man kan själv gör man själv, det man inte kan tar man in hjälp för och då förutsätter man att den som man betalar för att göra jobbet gör det så som man ska och bättre än man klarat själv. Men så är det tyvärr inte i praktiken, man måste ha lite tur när man väljer hantverkare för en del fattar inte riktigt och vissa är överraskande inkompetenta.
Försök hitta hantverkare genom grannar, bekanta etc som har haft nån hemma hos sej själv som var bra. Så ökar chansen att det blir bättre nästa gång.

Det är ett rätt vanligt problem när "folk" tar på sig arbetsledning och samordning vid "byggen" i stället för att köpa den tjänsten. Köper man tjänsten som en delad entreprenad villar ett stort ansvar på köparen, köper man en totalentreprenad specificerar man ett färdiga resultatet och entreprenören beslutar hur det ska utföras och överlämnar en färdig "produkt". I det senare fallet vilar hela ansvaret på entreprenören i det första byggherren. Man kan naturligtvis komma överens om andra lösningar, då är det viktigt att på förhand bestämma vem som ansvarar för vad.

Jag har i stort sett alltid haft delad entreprenad, dvs det är mitt ansvar att se till att det blir rätt och bra. Har alla ggr utom en lyckats bra med det, det gäller att ha en bra dialog med den hantverkare som kommer så att denne får chans att faktiskt komma med förslag, råd och kunskap. Jag måste ju se till att all information görs tillgänglig och att den som kommer vet vad jag förväntar mej och jag måste våga ställa dom dumma frågorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.