Totalrenoverat huset, börjar nå slutet.

Jag ska gipsa och jag har 13*900*2400mm. Nu är det så att denna kassa arbetskraft som hyrde in inte riktigt funkade och jag gör därför det sista själv. Det saknas reglar i hörnorna så jag har inget att fästa gipsen mot, funkar det om jag tar en 90graders stål"regel" och sätter? den när från en regeln på ena väggen till andra regeln på andra väggen och gör en fin hörna och jag kan fästa min gips i stål"regeln"? OK?

När jag sen fått upp allt, ska jag ha någon remsa i skarvarna mellan skivorna? (Jag ska sätta upp en fiberduk på väggen sen och måla på. Ingen tapet.) Vilken typ av remsa?

Funkar det med någon form av silikon sen i hörnen vid gipsskarvarna?, lite svårt med spackel där.

Vilken skruv? Jag har 45*70mm regel att fästa i. (Utom i hörnen då.)

tack på förhand! :)

Mikael_L
Vid garagebygget glömde jag att sätta något att fästa gipsen mot i hörnen.

Jag satt en 90° gipsvinkel, typ:

först bakom ena skivan, sen skruvade jag den andra skivan i plåten.

Gipsskruv för plåt kan vara bra.

1) pappersremsa!
2) Absolut inte silikon, utan du skall använda latexfog i hörnen

Försöker mig på två delsvar. Experterna får väl rätta om de ej håller med:
ExoticThrill skrev:
När jag sen fått upp allt, ska jag ha någon remsa i skarvarna mellan skivorna? (Jag ska sätta upp en fiberduk på väggen sen och måla på. Ingen tapet.) Vilken typ av remsa?
Vanlig självhäftande glasfiberremsa som spacklas in är väl aldrig fel. Antar att du har "nedfasade" spår vid skarvarna.

ExoticThrill skrev:
Funkar det med någon form av silikon sen i hörnen vid gipsskarvarna?, lite svårt med spackel där.
Latexfog är nog bättre om du vill att något (lim/färg) ska fästa där. Silicon blir väldigt "halt".

Mikael_L
Glasfiberremsa vs pappersremsa är ett alltid lika omstritt ämne.

Därför satt jag pappersremsa på garagets ena långsida och glasfiber på andra.
Resultatet ett år senare; alla glasfiber-remsade skarvar har spruckit, ingen pappersremse-skarv har spruckit. Sprickorna är tunna, men syns bra på de målade väggarna, jag tror inte dom hade märkts med tapet på väggarna.

Ingen behöver väl tvivla på vad jag väljer för remsa till hela huset. :)

Sätt aldrig silikon på något annat ställe än väl valda ställen i kök och badrum.
Det är omöjligt att måla på, och det sprider sig om man t.ex. slipar, så allt större områden får färgsläpp-problem. Akryl/latex-fog ska det vara.

Tips, skär skivor (noga!) där de ska mötas i inåtgående hörn, dvs ingen spackelfals där.
Montera skivorna tätt och fint, skippa sen spackling helt utan foga endast tunt med akrylfog.

Redigerat:
Jag har hört att glasfiber inte är bra om man har ett hus som rör sig, ? Jag har inget nedfasat, därför som jag undrar om jag ska ha remsa? del lär ju bukta ut där då.

Men jag ska ha målade väggar, ingen tapet, stämmer det som jag hört att jag först ska sätta upp en slags fiberduk efter att jag spacklat och sen måla på den?

Mikael_L skrev:
Glasfiberremsa vs pappersremsa är ett alltid lika omstritt ämne.

Därför satt jag pappersremsa på garagets ena långsida och glasfiber på andra.
Resultatet ett år senare; alla glasfiber-remsade skarvar har spruckit, ingen pappersremse-skarv har spruckit. Sprickorna är tunna, men syns bra på de målade väggarna, jag tror inte dom hade märkts med tapet på väggarna.

Ingen behöver väl tvivla på vad jag väljer för remsa till hela huset. :)
Nej jag tror jag kan gissa, lol... Har ingen avsikt att starta/fortsätta något religionskrig. ;) Papper är säkert lika bra eller bättre.

Behövs remsa om TS ska ha fiberduk? Jag vet inte. Fiberduk förresten, menar vi vanlig "glasfiberfyrkanter", typ sjukhus, eller är det något annat.

När det gäller utbuktning märks det oftast inte om man är bra på att bredspackla. Den finns där men brukar inte märkas om det är bra gjort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.