J
jnel: Hej, Har ett 30-40 kvm stort s.k brygghus på min tomt som jag jättegärna skulle vilja kunna värma upp på vintern. Huset påstår av stenväggar putsade på både in- och utsida, 5 stycken fönster med enkelglas, murstock och eternittak. Ingen isolering finns idag. Har funderat på att tilläggsisolera innefrån, men kommer ju tappa både golvyta och takhöjd. Har ni, gott folk, tips, råd
0 svar · 1,1k läst
M
Mats: Ikea? Måtten du nämner är ju ganska nära vanliga skåpdörrar så det kan vara värt en kik
4 svar · 3,2k läst
Mangan
Mangan: Stötte på ett problem till: Jag hade alla gånger tänkt använda plåtregel mot yttervägen, men mellanrummet mellan nedsänkt tak och vägg är bara typ 38mm. HUR illa är det att hyvla av en 45mm regel och fästa upp mot nämda tak och sedan sätta plåtregeln nedanför denna? Jag kan ju ev. sätta byggplast på den sida som väter mot ytterväggen ? Jag kan inte hyvla av taket för det
5 svar · 1,8k läst
FredrikR
FredrikR: Du spacklar väl som vanligt, men sen slipar du av spacklet mot hörnet och får på så vis ett fint och skarpt hörn.
3 svar · 1,9k läst
H
havannajoe: Kanon, tack för hjälpen.
6 svar · 2,7k läst
P
petersson79: Givetvis är det så... Men Gyproc skjuter väl sig själv i foten genom att sätta ett såpass högt pris från början...
7 svar · 3,1k läst
Tyresö
Tyresö: Det är kyla från den oisolerade betongplattan som läcker upp i luftspalten. Det är ett gott tecken på att platonmatta och luftspalt gör sitt jobb - du kommer aldrig att få en fuktskada med den superbra ventilationen. Däremot kommer du få fuktproblem om du tätar igen luftspalten. Lösningen är..........troligtvis att du får leva med kylan. Platonmatta är inte så bra att använda till
1 svar · 1,4k läst
B
Beppo: Jag fixade dom skarvarna med överbliven råspont. Lite plyfa eller en bit OSB funkar säkert ännu bättre då det är lite tunnare och smidigare att få dit.
1 svar · 9,7k läst
·
Milkshaken
Milkshaken: jag kör alltid med hylsan för Karmskruvar... Det vill säga den korta som är vändbar..... Förmodligen är det jag som är ivrig, jag trycker på först vid dödgången, sen skruvar jag,,, men det är där det fuckar.... Vill nämna att det förekommer att det drar runt för en del...... Förmodligen bristande teknik då, föredrar som sagt det traditionella.... Men skam den som ger sig, jag
16 svar · 4,2k läst
M
Mats: Jag följde samma metod som boken på mitt senaste bygge. Gör man så så har man ju inget hammarband alls på två sidor så inget problem med det. Däremot fällde jag in en stående 45X145 i ungefär samma höjd som hammarbandet. (Väldigt praktiskt att skarva asfaborden på). Sen ställde jag en komplett takstol mot de uppstickande reglarna. Det trevliga med denna metod är att man får två
1 svar · 922 läst
H
HenrikEng: [citat] Borde väl ha luftfuktighet 30-40rf i badrummet, det är det i övriga huset iaf. Jag behöver inte vara orolig med andra ord, bara trycka dit isoleringen igen och slå på flyfa skivorna - våtrumsgips.
2 svar · 1,4k läst
C
Callemaja: Hej go vänner. God jul och gott nytt år på er. Jag tänker efter helgerna börja spika upp lite lister, fönster och dörrfoder och till detta införskaffa en spikpistol med klenare dimension. Som vanligt ska det vara så förbaskat många modeller och dimensioner på spik. :@ Frågan är , skruv, klammer eller dyckert och om det är frågan om dyckert, vilken tjocklek ska det vara på
0 svar · 3,5k läst
A
Anders_Nilsson: Hej! Utegips brukar väl vara 9mm? Samt ha en vaxad yta för att stå emot fukt. Mät tjockleken, innegips brukar vara 13mm. Du kanske köpte lågpris? Du kan ju försöka byta i affären där du köpt gipsen. Vad står det på kvittot? Annars om det inte går att byta till gips med fasade kanter så är det väl bara att köra på, glasfiberväv är inte så känsligt för operfekta skarvar, och
2 svar · 1,7k läst
prototypen
prototypen: Om det gäller skarv av syll mellan 2 block så behövs det inte skarvas ihop så mycket om man bygger på betongplatta. Betongen fungera som en enda stor lask. Är det skarv i ett block så gör som Andersmc skriver, limmar man dessutom så håller sig väggen rak vid lyftet också. Protte
19 svar · 17,7k läst
fulingbusen
fulingbusen: Så man skulle kunna använda gipsskivor direkt på källarväggen om man först gör detta test och det inte uppstår någon kondens öht efter 2-3 veckor? Annars måste man ha en luftad konstruktion
21 svar · 5,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det finns ju ett speciell 10cm brett plåtband att lägga mellan gips och gles vid kortskarvarna. Man skruvar rakt igenom detta med vanlig gipsskruv.
9 svar · 9,4k läst
A
aehobberstad: suveränt! tack så mycket =)
2 svar · 3,5k läst
D
Doldskada: Vad sägs om att cirkelsåga bort en remsa högst uppe och nere i väggen. Med rätt djup inställning borde risken att komma åt kablar vara minimal. Nu har du blottat reglarna -kapa infästningarna och knuffa väggen i rätt position o spika fast igen. Men det kanske inte funkar.
4 svar · 1,5k läst
·
P
per123: Tack för svar! Vi har en huv på skorstenen men jag undrar om problemet kan vara att den är för stor och det blåser in regn i kanalerna i alla fall. Ska titta på det...
3 svar · 2,9k läst
P
petersson79: En kompis bror isolerade bjälklaget ner till en lägenhet i källaren efter konstens alla regler....hjälpte knappt och kostade en hel del...
1 svar · 1,5k läst
·
M
myrstack: Man kan tycka att det ska räcka med att monteringsanvisningen följs då stegen monteras.
4 svar · 3,1k läst
O
oskis 123: Jag anar inredningsplaner med modernare undertoner. Kan det vara ännu ett torp i riskzonen till ombyggnad med försök till rostfria kök i öppen planlösning, luftvärme, klickgolv och annat som inte riktigt "ska" vara? Som du märker tycker jag du ska behålla murstocken. Såna går att snygga till så de ser fräscha ut, och den kommer hålla minst dubbelt så länge än ett plåtrör.
15 svar · 11,5k läst
J
josmic: Jag vet att det finns luftspalt mot panelen då garaget är en del av huset, det är som sagt ett radhus och endast en yttervägg det handlar om i det här fallet, jag ska behålla halva garaget som förråd och "sidorna " på garaget är mot innervägg (min och grannens). När det gäller golvet så har jag källarvåning under så det är inte platta mot mark. Det jag är mest bekymrad över
5 svar · 1,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Gipsar du sen med förskjutna skarvar mellan OSB och gips anser jag att det går bra. Dra i 32mm gipsskruv för träregel enligt gipsets monteringsanvisning i OSB'n som att det var en regel du skruvar i. Förövrigt blir väl OSB'ns längd på 240cm jämnt med reglar i cc60 ...? edit: Jag såg nu att du skrev gavlar, jag läste slarvigt och tänkte vägg mot takstolarnas stödben. :blushing: Men
1 svar · 10,0k läst
Y
yuphin: förmodligen måste jag ta ut spiken först för att kunna fästa IKEAs clips för golvlister: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80125925
3 svar · 2,8k läst
V
valter53: Tapetdörrar. Dörrar som ligger på samma nivå som väggen och som har samma väggbeklädnad som väggen.
5 svar · 1,8k läst
T
byggare henke: kan du fixa bild eller ritnin hur den ser ut
4 svar · 6,7k läst
Y
byggare henke: lagom mångd lim. skruva som du brukar. finns inga garantier att du slipper knarr. spik kan du glömma
4 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.