Byggmaterial & Byggteknik
sege_: Jag har precis flyttat en gavelvägg och måste förlänga mitt paneltak ~1,5 meter men jag vill inte ha en rak skarv där gamla väggen var. Tips på hur man får det snyggt? Taket är laserat och ska helst fortsätta vara det. Vitmålat hade man ju kunnat spackla skarven men.. Jag har även enstaka plankor som måste bytas ut då en kamin ska flyttas och det hålet måste ju täcka på något
turmenator: hehe...det blir faktiskt bara 80m3 4*10 också ca 2meter högt, den lilla biten 2x2meter ska inte vara ved. Men det blir nog jobbigt ändå =)
mekkarn: Jag har både putsat i min källare och med putsbruk B. Det var inga problem. men nu undrar jag om jag gjort rätt? Jag slammade med samma puts som jag sedan använde men den var lösare då jag slammade. När jag först slammade så fäste och torkade putsen mycket snabbare. Har sedan fått höra att man bör slamma med ett annat typ av puts? Och jag la ibland putsen i tjockare lager än 10mm,
SBH: beror på hur trappstegen ser ut. och hur mycke armeringen kan arbeta ihop med betong. buntband är ju inte det bästa men det duger till hobbygjutning najning är bara till för att armering ligger på plats på mindre gjutningar. större gjutningar så som väggar och pelare måste tåla ett helt annat handhavande.
steppen7: Jag har nu fått lite mer info, tydligen ser det ut så här: Äldre väggen: innegips, 240mm regel/isolering, 6mm utegips, spikregel, panel Vår vägg: innegips, 220mm regel/isolering, 30mm klimatskiva, vindskydd, spikregel, panel Nyaste väggen: 220mm regel med 30mm klimatskiveremsor samt 250mm isolering emellan, vindskydd, dubbel spikregel, panel Dom sa först att det inte skulle skilja, och
raveper: Googla.. Man sätter en bit regel horisontalt inne i väggen mellan två reglar som man sedan skruvar skåpet i.
savio: [citat] Tack för tipset, svårare än så var det inte. Jag sparkade barfota och fick lite grepp. 3 snabba sparkar och nu sitter det klockrent :P
Lane: försökte rita i text, men det fungerar inte i forum, men jag är ny och gav det ett försök men såhär: tänk er att I är väggar yttervägg rum I toa I rum I toa I rum I toa I tänkt lösning rumL toa I rum I toa I rum I toa I
Mats: K-rauta och fresks har DW demolition (i varje fall sist jag kollade). Det var visst ett lite förråd som blev måltid för en DW här
nossodo: Ok, får se hur jag gör, det är ju rätt torrt nu och jag har ingen isolering i väggarna och så. Blir kanske att jag pysslar väggarna klara, rör sig ju om max en vecka extra.
zsimpey: olfan OL är den bästa. har aldrig sett den användas i sverige dock? [bild]
BigGitt: [citat] Jag skulle låta bli :D p.s. alla trådar brukar spåra ur ...
Anders_Nilsson: Tack! Precis vad jag behövde. Det är öster om Varberg så snözon 1.5. Med 45x145 går ju även zon 2 med mina husmått så C18 (lättare att hitta än C14 på byggmarknaderna) är ju mer än tillräckligt. /Anders
Arbottna: Tack för era tips! Det finns inga ventilationsrör under deras golv men jag kan tänka mig att de har lagt golvet dikt an mot värmeledningsrören. Jag ska spana efter detta nästa gång jag är i besök i deras lägenhet.
jnel: Immobil: Säd hade inte varit helt omöjligt, dock takkrona. Det är så lågt till tak på nedanvåningen att man undrar om det inte är små hobbitar som bott där tidigare. Mikael: Nu när du säger det så är det aboslut en avvxäxling. Tack! Jag fattar nu hur den fungerar. Ytterligare undersökning på nedanvåningen visar att det rivits en vägg där. Kanske är det på grund av avsaknaden
cgpro-se: @btg308 Nivåskillnaden är drygt 5mm tror jag, så en 6mm spånskiva fungerar nog. @Raceman Jaså det är så enkelt. Då ska jag ta en funderare. Åker till lägenheten och fortsätter renoveringen idag med farsan. Vi får snacka om det och ta en ordentlig titt på hur plattan ser ut. Tack för svaren!
BigGitt: Jag skulle tänka som inredare. Val av färg, tapett, struktur, påverkar helheten. ÖGAT kan luras. T.ex. samma färg upp till 2,4. Resten vit. Fast du har typ 2,47 verkar det som 2,4. Men volymen känns på annat sätt. Eller tapetter/mönstret horisontell drar ner taket. För ögat. Men får hjärnan blir det som stor volym. Själv är jag ingen expert på detta. Men vet att volymen ger
vojma: Visst kan ni bara byta en del av syllen. Se bara till att förankra den väl i grunden, mot väggreglar och bredvidliggande syll så att ni inte får några förskjutningar i bärande delar. ... samt att ni åtgärdar det som har gjort att syllen har blivit dålig av...
Helioz: Nej jag hade använt vanligt virke till detta och målat alla sidor innan uppsättning (oljat, grundat och strukit första gången) för att sedan göra sista strykningen när allt är uppsatt. Färg och syllpapp på baksidan ger ett fullgott skydd. Om det är kanalplast du skall sätta så måste dessutom (i de flesta fall) virket vara målat om det ligger mot plasten för annars kan den bli
Mikael_L: [citat] Vad är funktionen med plastkilarna då? Hur många och stora hade du tänkt dig? @nossodo, jodå man kan fixa till allt i efterhand. Inga problem. Du får ta dit en mobilkran och lyfta hela garaget och pilla dit lite liggunderlag under syllen innan ni sänker ner det igen. :D
HEM2121: Ett billigare alternativ är topp plast som används till pallar. Plasta in garderober och skåp tejpa noga runt om. Tejpa och plasta dörröppningar, om möjlig unvik att gå in i de rum som är mest dammkänsliga. Det fungerade hyvsat för oss. Vid Renovering är byggdamm det jobbigaste enl. mig.
jeppeknaster: De är inte bättre än nåt annat så de är inte heller tillåtna. Det är ok att bygga in värmerörsskarvar men inte tappvattenskarvar. De måste gå att inspektera utifrån, annars kan du få rejäla vattenskador.