Erik-R
Jag håller på att bygga ett litet kök och över diskbänken vill jag sätta upp köksskåp. Väggen bakom diskbänk består av en gipsskiva som är fastdragen på stående träreglar (60 cm avstånd) mot den "riktiga/gamla väggen" som jag tror är lättbetong (huset är från 30-talet) . Regeln verkar vara ca 25 mm x 70 mm.
Nu undrar jag hur fäster jag skåpen i väggen? Det är alltså 70 mm in till vägg och sen bygger skåpet kanske 10 mm.
Är det problem ? eller använder jag bara en lättbetongplugg och en lång skruv? Finns det så långa skruv och kommer gipsskivan hålla belastningen?

Erik

Man kan ju byta ut gipsskivan mot en träskiva till exempel. En remsa på 15cm i höjd med skåpens skruvhåll.

Erik-R
Tips från Beijer var att man alltid ska dra upp köksskåp i vägg eller i reglar. Tror inte att en träskiva som spikas i reglarna håller tyngden i ett skåp...?
Erik

Jo.. det håller. Gjorde så på en masonitvägg. Är man ändå osäker går det ju att kortla.

Redigerat:
Erik-R
Ursäkta men vad betyder kortla?

Är inte så säker på att det är lättbetong om huset är från 30-talet. Skulle gissa på tegel kanske?

Googla..
Man sätter en bit regel horisontalt inne i väggen mellan två reglar som man sedan skruvar skåpet i.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.