1 781 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Hur fästa i lätt betong?
Jag håller på att bygga ett litet kök och över diskbänken vill jag sätta upp köksskåp. Väggen bakom diskbänk består av en gipsskiva som är fastdragen på stående träreglar (60 cm avstånd) mot den "riktiga/gamla väggen" som jag tror är lättbetong (huset är från 30-talet) . Regeln verkar vara ca 25 mm x 70 mm.
Nu undrar jag hur fäster jag skåpen i väggen? Det är alltså 70 mm in till vägg och sen bygger skåpet kanske 10 mm.
Är det problem ? eller använder jag bara en lättbetongplugg och en lång skruv? Finns det så långa skruv och kommer gipsskivan hålla belastningen?
Erik
Nu undrar jag hur fäster jag skåpen i väggen? Det är alltså 70 mm in till vägg och sen bygger skåpet kanske 10 mm.
Är det problem ? eller använder jag bara en lättbetongplugg och en lång skruv? Finns det så långa skruv och kommer gipsskivan hålla belastningen?
Erik
Produkter som diskuteras: "lättbetongplugg"
Lättbetongplugg
Lättbetongpluggar är specialdesignade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa pluggar erbjuder en stark och säker infästning i dessa material, som annars kan vara svåra att fästa ordentligt i på
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden