7 833 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Fästa takstol i hammarband utan stolpe?
Hej
Jag har grävt ner plintar på cc 2,5m och ska sätta 95*95 stolpar och sen fälla in ett hammarband 220*45mm tänkte jag.
Klarar det sig att sätta takstolarna på cc 1.2m? Alltså mitt imellan stolparna?
Hur gör man annars?
Tacksam för hjälp.
Jag har grävt ner plintar på cc 2,5m och ska sätta 95*95 stolpar och sen fälla in ett hammarband 220*45mm tänkte jag.
Klarar det sig att sätta takstolarna på cc 1.2m? Alltså mitt imellan stolparna?
Hur gör man annars?
Tacksam för hjälp.
spännvidd 4meter och 12,5meter lång
ca 20grader
plåt
ca 20grader
plåt
Det finns två sätt att lösa detta, antingen en extra takstol på 600 mm så att du kommer i fas med stolparna.
Men, varför välja 95x95 på cc 1200 mm, är det inte en mycket bättre lösning att använda 95x45 på cc 600 så får du takstolarna över en stolpe. Blir ju även betydligt enklare om du ska ha skivbeklädnad invändigt direkt på de stående reglarna.
Men, varför välja 95x95 på cc 1200 mm, är det inte en mycket bättre lösning att använda 95x45 på cc 600 så får du takstolarna över en stolpe. Blir ju även betydligt enklare om du ska ha skivbeklädnad invändigt direkt på de stående reglarna.
Det låter som en carport eller förråd, då håller det att sätta takstolen mitt emellan, men det kan bli lite nedböjning vid full last.
Är det bostadshus och det skall in ett fönster emellan hade jag bytt bärlinan till en limträbalk istället för att minimera nedböjningen.
Är det bostadshus och det skall in ett fönster emellan hade jag bytt bärlinan till en limträbalk istället för att minimera nedböjningen.
hej såg att jag inte skrivit vad det ska vara för något.
Det ska vara en vedbod.
Jag länkar till bild så är det kanske lättare att se hur jag menar.
http://imageshack.us/photo/my-images/718/vedbodskiss.jpg/
Plintar cc 2.5m
Takstolar cc 1,25m
Det ska vara en vedbod.
Jag länkar till bild så är det kanske lättare att se hur jag menar.
http://imageshack.us/photo/my-images/718/vedbodskiss.jpg/
Plintar cc 2.5m
Takstolar cc 1,25m
Det är bara att köra på enligt mig, ditt största problem blir nog att hugga upp 100 m3 ved.
hehe...det blir faktiskt bara 80m3 4*10 också ca 2meter högt, den lilla biten 2x2meter ska inte vara ved.
Men det blir nog jobbigt ändå =)
Men det blir nog jobbigt ändå =)
Klicka här för att svara