M
micklen: Hej Tänker bygga ett bord och letar efter laminat som kan limmas på. Någon som känner till vart man hittar det i Göteborg? MVH Carl
0 svar · 1,7k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Här finns det mesta att finna, dom är bland dom bästa i Sverige på detta... http://www.obo-bettermann.com/se/pdf_kataloge.shtml#tbs
11 svar · 4,1k läst
v-g
v-g: Är det mindre ojämnheter tar du det med fixet är det enorma ojämnheter är det nog bäst att putsa hela väggen med mur/putsbruk som finns i säckar färdigblandat. Så hur du än gör så är det bara att hiva fram stålskånskan :D
3 svar · 4,8k läst
Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: finns ett annat system som ser ut som reglar men jag har aldrig använt den modellen. kolla på gyporc.se på undertak sekundär profil finns i 2 storlekar
5 svar · 3,5k läst
MathiasS
MathiasS: ...vänta bara, det spricker nog under sommaren ska du se..... ;)
28 svar · 8,9k läst
E
Evalisa: OK, tycker jag har sett så mycket diskussioner hit och dit bara om vad man får och inte får göra med skorstensstock. Sotarna har visst mycket synpunkter...
2 svar · 9,5k läst
H
Helioz: Skumma igen det med vanligt fogskum, när det stelnat skär bort så det är ca 1 cm djupt och putsa sedan över.
1 svar · 2,6k läst
C
cgpro-se: Vi ska köpa nya lister till lägenheten. De gamla taklisterna var frigolit, vilket jag inte kunde tänka mig att ha kvar, men formen och storleken på dem var väldigt bra och jag skulle vilja hitta samma eller liknande fast i trä. Vart går det att hitta lite större snygga lister? Vi kikade på hornbach och de hade bara små fjuttiga lister. Någon som har bra tips?
0 svar · 3,0k läst
T
turmenator: Hej Huset är från 1937 och jag tror att putsen är gjord betydligt senare, men är inte säker. Jo jag har skickat en bild till ett "proffs" och han skrev att det verkar vara en sättningsskada och att det var bara att rensa halva fog djupet från gammal fog och lägga i ny med hydrauliskt kalkbruk.
7 svar · 7,5k läst
M
magdan: Hej, jag har klätt av ett siporexhus som tidigare hade en plåtfasad med 50mm isolering innanför. Det är en del skador efter spikplugg och reglar som jag tänkte laga med H+H:s lättbetonglagningsbruk. Fasaden är grov med en ruggad yta som ser ut som någon form av grus el.likn. Fasaden är tilläggsisolerad i början av 80-talet och huset är från 1963. Jag kan inte med säkerhet säga att
0 svar · 1,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Och sen testen då: Jag sköt in skivan i botten på gapet på verktyget. En ganska kraftig rits pbs (på bägge sidorna). Bryt -> perfekt resultat. :) Sen satt 2cm-gips-remsan faktiskt rätt hårt fast i gapet, och bröts bara i små bitar när jag försökte ta ut den. :S Men då upptäckte jag en finess, som inte varit någon tanke på under byggandet av verktyget. Iom att hyllplanen är
20 svar · 6,6k läst
·
cederbusch
cederbusch: Vad jag menar, Emilstjernlof, är att det kanske inte är den bästa av lösningar att ha två typer av tätskikt efter varandra, oavsett tätskikt. Får du in fukt där den ingenstans att ta vägen.
9 svar · 1,9k läst
J
JOW: Japp, nu har jag all info som jag behöver... Skruvstift är det som gäller...antar att det är nån typ av "huvud" på den så att man kan skruva som vanligt.. Isolde: fast det där är en annan typ av fixtur...
8 svar · 17,4k läst
·
B
bengtf: Vi har en gammal (1957) betongtrappa vid entrén (utomhus) som är belagd med färgad puts, 2-3 cm på planstegen, tunnare på sättstegen. Putsen har spruckit på flera ställen så vi har nu knackat bort allt som är löst. På några ställen har det också blivit en del skador i den underliggande betongen. Jag skulle vilja så att trappan blir helt slät så att jag på sikt kan klä den med
0 svar · 4,2k läst
Bowman
Bowman: Oj vad bra tips, Tack alla! Får bli en jula-konsol på stenplattor!
4 svar · 7,8k läst
·
T
trojlee: det kommer ju släppa ändå...är golvet armerat?...Hur stort är rummet?Jag hade bilat ut golvet och gjutit nytt med armering om det är i så dåligt skick som du säger...då blir det ordentligt och du slipper oroa dig för att plattsättnigen blir skit.. // M
2 svar · 9,1k läst
S
Skogiz: Låter som en god idé. Lycka till!
5 svar · 4,7k läst
C
copello2: Vi har nu fått slutgiltiga konstruktionsritningar av arkitkt / konstruktör och har nu ett par funderinga i samband med dessa. 1) Ritningarna baseras på HEA 180 balk vilken är angiven som rekommenderad dimension i ritningarna. Enligt beräkningarna står det att även HEA 160 är ok. Är det tillåtet att köra med 160 balken även fast ritningarna är baserade på HEA 180 (allt annat lika,
22 svar · 31,6k läst
·
Ola78
Ola78: Vet du vilken tillverkare det är som gjort huset? I såfall kan du kanske ringa till dem och fråga mötet kan få köpa loss lite panel till ditt garage. Där jag själv jobbar har vi faktiskt den dimensionen du har till våran liggande panel.
2 svar · 4,4k läst
J
jnel: Hej, Funderar på att ta mig an ett riktigt gammalt fallfärdigt "böle" (som det heter i Skåne). En gammal gård från 1800-talets slut som sett sina bästa dagar. Idag funderar jag på att öppna upp till nock på nedanvåningen för att få lite rymd och takhöjd, något som det är riktigt snålt med idag. (Kanske 1.9m). Med andra ord jag vill plocka bort mellanbjälklaget. Problemet är ju
0 svar · 1,7k läst
S
Sparkz: Där jag bodde förut fanns en loftsäng byggd ungefär på samma sätt. Det var fem år sen, så jag får försöka uppskatta lite mått ur minnet. Framkanten var en bräda, 22-25mm, men runt 300 hög. Det gjorde att det blev en liten kant ovanför madrassen så man inte ramlar ur. Annars samma med en 45x45 och ribbotten. Den kändes rätt stum, inget svikt alls vad jag minns. 45:an gör nog en
1 svar · 16,7k läst
J
Jan-Å: Om skylten är stor kanske man kan dölja vinkeljärn bakom? i så fall får man fler fästpunkten och sprider belastningen på muren om man fäster en rejäl planka i vinklar som skruvas i muren. Det blir en hylla att ställa skylten på.
3 svar · 4,4k läst
H
SBH: be dom beställa hem då
4 svar · 4,4k läst
A
Arne999: Ställde denna fråga unnder en annan kategore men fick inget svar så jagförsöjker här jag ska bygga ett uterum på stugan och har surfat runt endel och tänkte bygga enligt "skånskabyggvarors" uterum Bärlinan för taket bak behöver enlig dom vara 42 x 225 Problemet är att jag har lite ont om höjd... Över altandörren är absolut MAX 20cm upp till utstickande takbjälkar så frågan är
0 svar · 1,4k läst
O
OlaF: Hej, Jag ska bygga en enkel förstärkning av en kan på en trädgårdsdamm och behöver någon form av plastspont. Aqvissponten eller Joraplankan är namn jag hittat men ingen vanlig återförsäljare. Har kontaktat tillverkare av annan plastspont utan svar. Så, var köper man sådant här? /Ola
0 svar · 2,4k läst
P
para: Hur sitter dina värmeplåtar fast? Jag la golvgips i hallen 15kvm igår. Har också vattenburen i plåtar under. Mina plåtar är bara häftade lätt i glesen som ligger under så att limma gipsen där känns meningslöst. Jag skruvade bara. Lyckads undvika att träffa slangen men det är lite nervöst att skruva. Rita noga innan var slangen går.
6 svar · 1,6k läst
J
Jan-Å: Jag har inte gjort nåt liknande direkt men jag tror inte Du får några problem genom att fixa till golvet först. Att byta nedervarvets stockar innebär väl att med domkrafter lyfta huset medans man byter det som är dåligt, det borde ett nytt golv i trä på skullen hålla för.
2 svar · 1,5k läst
P
pbengtsson: Mot en liten ersättning brukar brädgården såga stolpen till exakt de mått du vill ha.
3 svar · 4,7k läst
J
jordraketen: Ja , kanske det. Inget jag tänkt på, våra vänner magneterna. Hmmm..
2 svar · 1,5k läst
G
SBH: jo, murbruk c. lite mer liv i den än dom andra sorterna. sen är ju den förlåtande att få bort om den torkar på fel ställe
7 svar · 7,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.