Hej
Jag har en fråga kring armering som säkert någon av er kan. Vilken effekt gör najtråden på en gjuten plätt.
Najjar man ihop armeringen för att de skall ligga ihop medans betongen stelnar och inte fara runt och hamna nära ytan osv. Eller är den så stark att den tar upp krafter mellan armeringen i den torra betongen?
Jag har i en mindre gjutning najjat med buntband eftersom jag inte hade najtråd. Det satt bra men vet inte om det var så smart egentligen.

Sen undrar jag hur tätt man skall armera för smågjutningar. I mitt fall under några trappsteg i trädgården, inga stora krafter. Mest för att trappan inte skall skjunka ner i leran.

\jonas

Najningen har så vitt jag vet endast till uppgift att fixera armeringen tills betongen bränt. När man najar ett nät ska man naja i ungefär vart tredje kryss, annars är det upp till armeraren att bedöma var och hur man ska binda armeringen. I sista änden är att armeringen ska stämma överens med ritningen när man gjutit som räknas, sen hur man gör spelar mindre roll.

S
beror på hur trappstegen ser ut. och hur mycke armeringen kan arbeta ihop med betong.
buntband är ju inte det bästa men det duger till hobbygjutning
najning är bara till för att armering ligger på plats på mindre gjutningar.
större gjutningar så som väggar och pelare måste tåla ett helt annat handhavande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.