7 010 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Myresjöhus effektvägg - olika kontruktioner
Vi har byggt nytt med Myresjöhus. Så har även två av våra nya grannar. En granne byggde för några år sedan innan Myresjöhus lanserade "effektväggen" och deras vägg är ca 33cm tjock om man mäter vid entrédörren inkl foder. Mäter man samma på vårt hus, så får man också ca 33cm trots att vi ska ha den nyare effektväggen. Den andra grannen som ligger nån månad efter oss i byggskedet har en 36cm tjock vägg och det står också att dom ska ha effektväggen.
Jag har svårt att tro att två väggar som skiljer 3cm i tjocklek kan ha samma prestanda. Jag har försökt få svar från en tekniskt ansvarig men får lite otydliga svar.
Vad tror ni, har vi fått den gamla väggen? Isf är det ju tidernas största mygel...
Jag har svårt att tro att två väggar som skiljer 3cm i tjocklek kan ha samma prestanda. Jag har försökt få svar från en tekniskt ansvarig men får lite otydliga svar.
Vad tror ni, har vi fått den gamla väggen? Isf är det ju tidernas största mygel...
Det kan ju vara så att uppbyggnaden på eran vägg är annorlunda utan att för den skull behöva bli tjockare, ex kan det i vara lättreglar istället för helmassiva reglar=minskad köldbrygga, kan vara en så kallad fasadskiva på utsidan=bättre energivärde och div andra körningar.
Det jag har fått fram hittills är att gamla väggen hade 240mm isolering + 6mm utegips utöver spikreglar, panel och hårdgips på insidan. Har inte fått fram nåt om reglarna.
Vår vägg sägs ha 220mm reglar med isolering samt 30mm klimatskiva utanpå.
Som svar på varför det nyare grannhuset hade tjockare vägg fick jag:
"Dom skall inte vara tjockare. Vi har ändrat effektväggen så att det är reglar 220 mm med 30 mm klimatskiva på utsidan och så isolerar vi med 250 mm isolering mellan reglarna. Vi är i en övergång mellan dessa väggar men dom har samma prestanda."
Det är där det ligger nu, jag har inte fått svar på vad dom menar med 250mm isolering mellan reglarna som ju bara är 220mm. Jag förstår inte svaret, men det kanske nån här gör?
Vår vägg sägs ha 220mm reglar med isolering samt 30mm klimatskiva utanpå.
Som svar på varför det nyare grannhuset hade tjockare vägg fick jag:
"Dom skall inte vara tjockare. Vi har ändrat effektväggen så att det är reglar 220 mm med 30 mm klimatskiva på utsidan och så isolerar vi med 250 mm isolering mellan reglarna. Vi är i en övergång mellan dessa väggar men dom har samma prestanda."
Det är där det ligger nu, jag har inte fått svar på vad dom menar med 250mm isolering mellan reglarna som ju bara är 220mm. Jag förstår inte svaret, men det kanske nån här gör?
Klimatskiva är en bra produkt ur många avseenden,
en är att du får bättre isolering med samma tjocklek
som ett regelverk med mellanliggande isolering.
en annan är att isolervärdet brukar vara bättre än "vanlig"
ull-isolering (vid samma tjocklek)
220mm reglar & isolerong + 30mm Klimatskiva = 250mm... kan det vara så han menar?
en är att du får bättre isolering med samma tjocklek
som ett regelverk med mellanliggande isolering.
en annan är att isolervärdet brukar vara bättre än "vanlig"
ull-isolering (vid samma tjocklek)
220mm reglar & isolerong + 30mm Klimatskiva = 250mm... kan det vara så han menar?
Jag har nu fått lite mer info, tydligen ser det ut så här:
Äldre väggen: innegips, 240mm regel/isolering, 6mm utegips, spikregel, panel
Vår vägg: innegips, 220mm regel/isolering, 30mm klimatskiva, vindskydd, spikregel, panel
Nyaste väggen: 220mm regel med 30mm klimatskiveremsor samt 250mm isolering emellan, vindskydd, dubbel spikregel, panel
Dom sa först att det inte skulle skilja, och nu säger dom att det är en stående spikregel som gör att grannens vägg är tjockare så ska till grannen ikväll och sticka in fingrarna under panelen och känna.
Äldre väggen: innegips, 240mm regel/isolering, 6mm utegips, spikregel, panel
Vår vägg: innegips, 220mm regel/isolering, 30mm klimatskiva, vindskydd, spikregel, panel
Nyaste väggen: 220mm regel med 30mm klimatskiveremsor samt 250mm isolering emellan, vindskydd, dubbel spikregel, panel
Dom sa först att det inte skulle skilja, och nu säger dom att det är en stående spikregel som gör att grannens vägg är tjockare så ska till grannen ikväll och sticka in fingrarna under panelen och känna.
Klicka här för att svara