Nån som vet en smart lösning som förhindrar byggdam från hallen till tvrum ? som ska kunna öppnas lätt när man vill in i tvrummet? har just nu en plast hänger! Öppningen är ca 1,5m

Vi brukar använda gamla lakan, gärna två omlott så blir det mindre risk för glipa vid kanten när man passerat.

Utöver skyddet, en fläkt ut från utrymmet.

Den trista enkla metoden är att städa varje dag, när man är klar, i kombination med plast i dörren.

Har man damm i luften, följer den luftströmmen. En minsta springa i plasten gör att dammet hamnar i vardagsrummet. Man måste köra med temp fläkt via fresh ventilen. Samt städning...

Vid stambyte i min gamla bostadsrätt tejpades alla garderober tillfälligt, hjälpte inte. Fick tvätta om allt. Så lindra går nog men inte mer...

Om det går: se till att ha övertryck i rummet som ska hållas rent.

Dock så tror jag att det är i stort sett omöjligt att komma undan 100% om du ska kunna passera genom dörren. Som kysan skriver så letar sig dammet in över allt.

Vid vår tvättstugerenovering förra året gjordes en "omlotthängning", fönstret på vid gavel samt ventilationen på max men vi hade ändå byggdamm i HELA huset.

H
Ett billigare alternativ är topp plast som används till pallar. Plasta in garderober och skåp tejpa noga runt om.
Tejpa och plasta dörröppningar, om möjlig unvik att gå in i de rum som är mest dammkänsliga.
Det fungerade hyvsat för oss. Vid Renovering är byggdamm det jobbigaste enl. mig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.