Detta är kanske fel forum då min fråga gäller ett flerfamiljshus men jag tror att kompetensen på detta forum är precis vad som behövs för att lösa mitt problem.

Jag bor i högst upp i ett 3-våningshus i sten från 40-talet. Jag hör varenda steg som grannarna på undervåningen tar. I övrigt är huset inte särskilt lyhört och jag hör inget annat än just fotstegen.

Är det någon som har någon aning om vad detta kan bero på? Är det grannens golv som ligger i spänn mot en vägg som gör att vibrationerna leds vidare? Kan de ha satt upp en ny innervägg på ett gammalt golv och spänt väggen mellan tak och golv? Någon som har någon annan idé om vad det kan vara?

Tacksam för alla ledtrådar!

Det är inte en ventilationskanal som går under deras golv som är i förbindelse med din lägenhet? Dessa kan transportera ljud bra.

Värmeledningsrör till elementen har också en väldigt god förmåga att leda alla möjliga ljud mellan lägenheterna. Om golvet ligger tajt mot dessa utan fog emellan kan det vara en orsak till att du hör steg.

Tack för era tips! Det finns inga ventilationsrör under deras golv men jag kan tänka mig att de har lagt golvet dikt an mot värmeledningsrören. Jag ska spana efter detta nästa gång jag är i besök i deras lägenhet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.