Byggmaterial & Byggteknik
Anders_Nilsson: Låt oss säga att man bygger en yttervägg av träreglar och vill ha ett horisontellt isoleringsskikt ytterst. En kollega sa att man skall lägga den nedersta regeln precis ovanför syllen för att undvika en köldbrygga. Skall man då lägga en 45mm remsa isolering mellan nedersta regeln och syllpappen (som då får göras lika bred som syll + 45mm)? Sedan tänkte jag - då borde det gälla
Mikael_L: [citat] Så är det, men när väggen väl är rest så måste du kanske låta den vara något skev (dvs inte lika i kryssen) för att den istället ska bli lodrät. :D Jag byggde precis som du skriver, men jag riktade inte in saker och ting förrns dom stod på plats. Men man kan ju klämma dit en snedsträva före resningen, så det inte ger sig iväg då. :cool:
Spirex: Har köpt ett gammal stuga som jag tänkt att renovera. Huset är byggt på början av 1900 talet. Jag har tänkt att regla på golvet och isolera, Vinden är redan tilläggsisolerad. Men nu till det jag undrar om nämligen väggkonstruktionen. I dags läget så ser vägg konstruktionen ut på följande vis : Masonit , Pärlspont , Regelstomme ( hör och häpnad ingen isolering i denna )
Raceman: Vad du måste göra i detta fallet, för att allt ska bli bra, är att hyra in en byggnadsingengör som får räkna på belastningar, och ge dig råd om storlek på balk samt tipsa dig om byggmetod alternativt inhyrning av kunning hantverkare. Jag svarar ändå på dina frågor så gott det går: 1-Behöver vi gjuta in någon balk eller liknande för att göra detta? Ja. 2-Hur går man praktiskt
Mikael_L: Jag har rätt dålig koll, men har fått för mig att A-bruk är starkast, sen B-bruk osv. Och att man alltid sätter ett svagare på ett starkare, inte tvärtom, t.ex. murar med A, govputsar med B och lägger ett sista lager med om det behövs, (typ så alltså, det är säkert en massa hemligheter i detta). Och OBS, jag kan ha helt fel också. Kan detta hjälpa något?
injonil: Jag har jobbat hela helgen med att installera en billig takskjutport. Mycket pyssel och dåliga monteringsanvisningar (billig port som sagt). Jag har dessutom för lågt i tak egentligen och försöker modifiera porten så att det ska gå ändå. Jag är inte klar än :(
Gabbe1: Min Milwaukee spikpicka har visat sig funka bäst med spik från Biltema, jag vet inte varför, men de ger mindre driftstörningar jämfört med dyrare "märkesspikar".
sblixten: Jag undrar om gaveln på mitt hus kan vara bärande. När jag skulle ta bort en dubbel-altandörr och sätta in ett fönster istället, som är bredare än altandörren, så är där 3x34mm "regel" bå bägge sidor om dörren. Jag tror detta är för att hålla ihop modulerna innan de monterades, men tänkte kolla av om någon har en uppfattning här innan jag sågar av dem. Huset är från 1970
shadowfire: [citat] Vet inte hur sådana där modulskorstenar sitter fast, de vilar väl på kaminen är jag rädd för... Hade varit skönt att slippa demontera hela skorstenen men modulerna står på varandra, så risken är att jag får riva hela skiten. Får prova som du säger. Ska se om skorstenen är fristående för ett alternativ är att "släppa ner" kaminen också då jag ändå river bjälklaget.
Grundlös: Har skaffat mig en halvrisig lägenhet som jag tänkte göra fin. Gipsväggarna är fulla med hål i alla storlekar och på sina ställen slingrar sig halvmeter långa sprickor diagonalt över gipsen. Inga snabba lösningar, jag gillar att göra saker ordentligt. Alltså ner med gammal gips och upp med nya fräscha plattor. Men vad är det här? 9,5mm gipsplattor!? Det finns ju knappt att köpa
Spirex: Visst du verkar kunna din sak. Men vad är din åsikt om hur man ska göra? Plasta innerväggar? Jag jobbar själv som snickare ( har dock ej den erfarenheten och kunskapen om allt detta då jag är ganska ung). Men jag har själv varit med på två äldre hus som totalrenoverats och har inte sett till någon plast i väggar utan förhydringspapp bägge gånger. Visst kan man räkna på kalkyler
Hawkai: Hej Har fått tag på ett nytt plasttak till uterummet. Långsidorna på taket ska ligga längs takstolarna. Problemet är att C-C-måttet på takstolarna idag är för stort. Anledningen till att skivorna ska ligga längs takstolarna är att det ska sitta tätade klämlister mellan varje platta som fäster dem och för att det ska bli tätt behövs det nåt bra att fästa dom i , dvs
mandg: Jag hade satt tejp om de skall bytas ut, lim blir mycket jobb.
Yrrol: [citat] Möbeln finns bara i vitt utförande och såldes bara som paketerbjudande.
Matti_75: Ja det är inget problem då stålregelvägg inte blir bärande.
Xixi: Oj då, nja jag betvivlar starkt att våra grannar kommer att gå med på någonting sådant som du beskriver. Det blir nog till att lära dem steg för steg (haha), eller hoppas på att de får ett nytt utlandsuppdrag igen... Tack för ditt svar!
jarlen84: Hur mycket finns det i höjd mellan golv och underkant på balkongdörren?
Prosit: Efter möte med konstruktören kom vi fram till att saxtakstolar med utvändig lutning 30 grader och invändig lutning 20 grader bör fungera, i alla fall så som vi uppfattar texten i en av hans konstruktionsböcker. Att öka från 27 grader utvändigt till 30 grader borde inte vålla några större problem, bl.a. ligger huset ej i detaljplanerat område och det bör bara göra några decimeter
SBH: ska du ej vara där så är det inga problem. har du värme på där jämnt?
jonneborg: Tack så mycket för svaren, dom var till mycket stor hjälp :)
Immobil: Förlåt! :blushing: 2 x steghöjden + stegdjupet ska det va! Hade lite bråttom där. ;) Rättar mitt tidigare inlägg så ingen blir mer förvirrad än vad jag var. :wow:
barajag: [citat] Jo det räcker ju inte riktigt med en vanlig kompressor, men om du hyr en dieselkompressor och en stor bilmaskin så kostar det en tusenlapp på ett dygn, och det ska man väl fixa. Bjud in några polare så turas ni om.:) http://www.cramo.se/Web/Core/Pages/StartPageCountry.aspx?id=6769&epslanguage=SV