A
Avemo: Det skall mycket speciella omständigheter till innan trä eller något annat för den delen självantänder vid 70 grader. Det skulle bli problem med trälavar i bastu annars. Erik
6 svar · 6,4k läst
H
Hockhult: Gjut aldrig in trä! Kommer att ruttna snabbt, Lägg metall eller annat tort dött matrial mellan trä och betong så de inte har direkt kontakt med varandra..
3 svar · 14,9k läst
A
Anders_Nilsson: Skall bygga en enplans sommarstuga på 105 kvm bya. Tydligen gäller Eurokoderna nuförtiden och dessa verkar inte vara lätta att få tag i. Är det något speciellt att tänka på när man konsturerar? Bygger helt själv i lösvirke. Har lämnnat in byyglovet för ett par månader sedan (före 2:a maj) men bygganmälan kommer väl först under sommaren. /Anders
0 svar · 3,5k läst
B
Björn S: När jag byggde altan så fick jag tipset att förvara virket under plast och vattna under några dagar ( vattnade flera gånger per dag ). Sen skruvade jag trallen utan mellanrum, har fungerat perfekt i 3 år nu. Björn
1 svar · 2,6k läst
magnusss
magnusss: Vad tror du om detta? Billigare blir det inte http://www.blocket.se/stockholm/Takpannor_och_betongglas_bortskankes_mm_33376219.htm?ca=11&w=1&last=1
1 svar · 1,5k läst
xibeca
xibeca: Finns på Fredells.
9 svar · 29,0k läst
Ola78
Ola78: Jag tror inte det skiljer sig nämvärt i hållbarhet. utan är hugget som stucket. Visst kan du ha en poäng i ditt tänk, men trä suger inte alls vatten lika mycket längs med fibrerna som i ändträet så jag tror inte det gör så mycket. Dessutom så får det ju chansen att torka upp ganska fort så det blir inte stående nån längre stund.
12 svar · 9,0k läst
·
T
Tjuvkilsbyggare: Jadå, det är sprucket. Man kan studera det i taket från källarplanet, men jag tror inte det är nån fara. Det har varit så i många år. Däremot har jag horisontella sprickor i ytterväggarna (som befinner sig 2/3-delar under mark) som är bekymmersamt. Jag tror att vatten på utsidan fryser på vintern och pressar sönder väggarna inåt. Måste gräva ur och dränera nångång...
6 svar · 1,9k läst
V8dc
V8dc: Vill du ha plattor som är likadana som stenarna så kör på andra förslaget (alltså inte mitt) . :) I mina ögon så kommer det både bli fint och hålla.
4 svar · 3,2k läst
·
B
bureroger: Ljudbyglar, eller så kallade akustikprofiler gör en del för att dämpa stegljudet. Ca 2-3dB. Det är bra att separera översidan av bjälklaget med undersidan mot vibrationer. Det som är viktigt är att inte skruva dessa för hårt så att den fjädrande effekten "punkteras" En enda felskruvad skruv kan ställa till det. Vad som mer är viktigt för att dämpa ljud är golvets styvhet, massa
4 svar · 2,9k läst
B
Bubblaren: När jag satte om kamin vägrade sotaren godkänna en befintlig gips inklädnad av murstocken. Fick byta ut gipset mot minerit. Kolla med sotaren innan du gör något annars kan det bli onödigt dyrt.
9 svar · 12,0k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Kontakta gärna ditt försäkringsbolag då dom har en del åsikter om hur lokalerna skall utformas. Om lokalen ligger närma andra byggnader brukar dom kräva att man bygger med brandklass EI60 och det skall även finnas släckutrustning.
2 svar · 2,5k läst
brunolundh
brunolundh: För mig har det inte varit någon hake, har inte ens köpt det varje gång. Kommer inte ihåg om jag var in kontakt med dem direkt eller genom en byggsäljare.
20 svar · 8,1k läst
S
sankaboy: Hej, Det här med att skorstenen ska vara inspekterbar och att man inte får fästa reglar, OSB eller gipsskivor mot murstocken. Gäller det även om enda kanalen som används för eldning har metall flexi-rör hela vägen?
4 svar · 1,5k läst
parper
parper: Hej. Det borde väll finnas tabeller för sånt där från virkes "tillverkare" som säger vilken last olika pelare av olika träslag till ( klassning etc. ). Så om man ersätter nått med något annat så är det väll bara att inkludera dessa som bilagor alt. Som Referenser. Det viktiga är att det står vilken last som pelarna minst skall klara av på original ritningen. Alt. Använda den som
4 svar · 3,0k läst
Locke
Locke: Jag tycker att det låter som en väldigt dålig idé att fästa gungan i väggen. Genom att punktera de olika skikten i väggen skapar du en riskkonstruktion. Betänk också att du får dynamiska laster (gungan drar fram- och tillbaka) i skruvförbandet.
7 svar · 14,1k läst
·
A
Anderrrrrsson: [citat] Murverk av olika slag är normalt sett ganska tunga, så det lär nog stå still ändå. Möjligtvis att du kan slå i en dubb (typ en bit armeringsjärn) för att förankra det hela i golvet, så är du på den säkra sidan.
3 svar · 2,0k läst
Jocce81
Jocce81: Mamma har flyttat till radhus, vilket innebär att jag får chansen att öva lite Handyman-skills ;) Nu har jag fått projektet att bygga om ett skärmtak till ett förråd (som bara ska ge skydd för väder o vind i princip)...borde vara ganska enkelt! Men behöver nog lite tips och råd på vägen för att se om jag tänkt rätt! Se bifogad bild! På marken tänkte jag lägga sån där duk (vad
0 svar · 4,3k läst
·
J
JarreParre: haha trodde i alla hast att det var skrivet i juni nu i år =)
4 svar · 6,1k läst
Herr_JT
Herr_JT: Jag har fått för mig att det är vanligt med varmgrunder i Finland. Kan dock ej bevisa detta. Även att stenhus är vanligare än i Sverige. Fjärrvärme där det finns draget och så gott som alla hus har bastu.
2 svar · 2,7k läst
mattiasp
mattiasp: Tack så mycket! Jag behöver inte mer än ca 200 lpm, så att specialhyvla kan nog bli lite dyrt om man skall betala för att posta en större fyrkutterhyvel. Jag har ungefär 6 mil till ett av de föreslagna sågarna. Det är helt OK. Edit: nej, jag tittade på fel "korskrogen" på kartan. Den närmaste ligger nu ca 15 mil bort. Jag får kolla gula sidorna. Tack ändå! Skickat med Tapatalk
3 svar · 5,9k läst
Krillew
Krillew: Hej! Hum hönshus.... du vet höns vill sitta på olika höjder efter rangordning. Sen så blir det väldigt ner smutsat "skitet" i ett hönshus så du måste kunna gå in där o städa... du behöver mer höjd än 1m. Föreslår nått lättstädat på insidan typ formplywood du skall ju regla med cc60 så du behöver reglar med det avståndet skivorna är 1,2m så dom kommer sitta på 3 reglar
1 svar · 3,0k läst
S
Skogiz: Momentlasten ett tvärsnitt klarar av är som hubbe2 nämner mycket beroende på det vinkelräta avståndet mellan kraftparet som bildas i övre och undre kant av balken (översidan tryckas ihop, medan undersidan dras ut). Således är det där de största spänningarna uppstår vid belastning. Genomdragningar i balkar bör placeras vid momentnollpunkter om möjligt. Hammerband i träregelhus
10 svar · 4,9k läst
·
B
bandy76: Hej, Behöver smakråd över ett innertak, bor idag i en villa på ca: 150kvm 1½plan där vi har Huntonittak i 90% av huset ungefär. Skall snart bygga nytt hus 1 plan på ca: 160kvm, det nya huset har en mycket öppen planlösning så står jag i valet mellan Huntonit lr stora gipsplank. Min tanke är att det kanske känns lite mycket "plottrigt" med Huntonit på en sådan stor takyta när
0 svar · 3,2k läst
Krillew
Krillew: Jo det är ju tur att vi är olika... Jag köpte ett torp från 60:talet men gillar 1800:tal sekelskifte, Så jag håller sakteliga på att omvandla torpet till en villa. En våning 50kvm vid inköpet nu 2 våningar med källare och 300kvm. Så det är lite mer än bara renovering...:-) Mycket kommer nog bli dom du säger det plottrigt. Men som jag säger -med genuin känsla.. det kommer bli
6 svar · 6,7k läst
·
M
mehe: Har satt ca 80-90kvm huntonit skivor och spontant känns det som om det kan bli svårt att skjuta in plattorna i varandra pga friktionen mot taket (iaf den där sitta mm man ska justera för att det inte ska helt fel på slutet).
3 svar · 6,3k läst
Stefan N
Stefan N: Jag har det på mitt garagetak, fungerar bara upp till måttligt regn sen skenar det.
2 svar · 3,6k läst
E
Eddi Thomason: Kommer det inte spricka med tiden då?? Har själv snedtak och det är minst sagt lite "flaky"... Tänkte sätta plåtprofil bakom i övergångarna för att få den rätt styvheten! Man vill ju inte behöva latexa varje vår och höst!
5 svar · 10,5k läst
W
woodrat: Denna verkar ju vara bra! http://www.heco.se/dragkampen/ har inte själv testat den då jag inte funnit den i byggvaruhusen.
5 svar · 4,9k läst
N
nilsson.ph: Hej, Jag klurar på en vettig lösning på att täta betongplattan mot fasaden och förhindra att vatten får bakfall. Tidigare har det funnits hålkärl i betong men den har spuckit och lossnat.. Måste det gjutas nytt eller funkar nån aluminiumlist eller gummilist? /Philip
0 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.