Bor i ett nybyggt hyreshus och hade tänk sätta upp en tv på väggen. Det är ju som brukligt gipsväggar, dvs hade tänkt använda mollyplugg. Första hålet gick bra att borra, men andra hålet tog det stopp innanför gipset. Upptäckte då att jag kommit till metall. Kontrollerade på ritningen att det inte var vattenrör eller något annat, och enligt ritningen ska det inte finnas något i väggen, den är inte heller bärande.

Tänkte då att det väl bara är en metallregel och testade att borra igenom men nu tvivlar jag eftersom det är så väldigt svårt att borra igenom. Har säkert borrat 15 minuter pch kanske kommit 3 mm in i metallen med metallborr. Enligt min regeldetektor (billig från clas olsson) så är metallförelet runt 40 cm brett, dvs ingen regel. Metallföremålet är även väldigt stabilt, vobblar inte alls som jag kan tänka mig att en regel hade gjort.

Så är det någon som förstår vad jag stött på och hur man ska lyckas sätta upp en tv med det i väggen?

Grannens kassaskåp? Vad finns på andra sidan? Yttervägg, granne, sopnedkast?

Haha nej inte grannens kassaskåp, det är en vägg mellan två sovrum i min lägenhet...

Kan det vara en stående metallbalk du träffat på, som byggarna gipsat in? Du kanske kan kolla med byggföretaget/hyresvärden?

Är huset byggt i metall. Då menar jag den bärande konstruktionen i metallbalkar som kläddes med gips?
Då kan det vara en sån balk.
Att borra 3 mm på så lång tid... Köp riktig borr! Jag brukar avverka 5 mm plåt med 8mm borr på mindre än 30 sek. Med skruvdragaren!

Stort tack för era svar. Det kan mycket väl vara någon typ av metallbalk som ni nämner, hela väggen som är ca 2 meter är väldigt styv. Dock ska detenligt uppgift inre vara bärande vägg och enligt ritningen ska det inte heller finnas något i väggen, men balkar tas kanske inte med ritningar. Låt oss nu säga att detär en metallbalk, hurfäster man i en sådan, hur tjock tror ni att balken är etc. Knappast läge för mollyplugg som i det andra hålet, tror inte min borrmaskin klarar av att borra 10mm i sådan hård metallbalk, men med ett mer högkvalitativtmetallborr borde det väl funka med t.ex. 4mm? Det metallborret jag har nu är från paket från clas olsson, 6 träborr, 6 betongborr och 6 metallborr - antar att man får vad man betalar för :)

Liten uppdatering: har nu kommit igenom metallen, var väl ca 1 cm tjock. Nu blir det lite uppföljningsfråga, jag började ju borra med 10mm bor genom gipset, sen kom jag till metallen och bytte till 3 mm borr. Min tanke är att kanske spackla igen, och sen borra upp ett nytt håll med 3mm borr även i gipset och sen ta en skruv som funkar i metall och skruva den igenom både gipset och metallen, borde väl klara en tv på knappa 20 kg? Behöver jag plugga? Om ja, så lär jag ju få borra ett större hål i metallen.

Borra upp 5mm. Sen gänga upp med tapp M6.
Det kommer att sitta som berg när du drar med en rostfri skruv M6. Du behöver inte borra på annat ställe. Skruven kommer själv att centrera sig i det 10 mm hålet då du drar åt den utan teven.

Tack tack, du tycker alltså inte att man ska spackla och borra nytt hål utan de är ok att jag har borrat med 10mm i gipset oc 5 mm i metallen om jag förstår dig rätt.

David_a skrev:
Tack tack, du tycker alltså inte att man ska spackla och borra nytt hål utan de är ok att jag har borrat med 10mm i gipset oc 5 mm i metallen om jag förstår dig rätt.
Ja. Det tycker jag. Känner du dig osäker, kan du såga framsidan av pollyn och stoppa i hålet (gipset). Eller en plastplugg.

kamilenski skrev:
Sen gänga upp med tapp M6.
Det kommer att sitta som berg när du drar med en rostfri skruv M6.
Varför använda rostfri skruv??? Det är ju inomhus som montaget skulle ske. Dessutom är det mycket lättare att dra sönder en rostfri skruv jämfört med en "vanlig" blankförzinkad skruv i 8.8 kvalitet.

Annars håller jag med om att gänga hålet och använda en skruv är en helt ok lösning. Kommer att hålla mycket bättre än ett nytt hål för "molly".

roli skrev:
Varför använda rostfri skruv??? Det är ju inomhus som montaget skulle ske. Dessutom är det mycket lättare att dra sönder en rostfri skruv jämfört med en "vanlig" blankförzinkad skruv i 8.8 kvalitet.

Annars håller jag med om att gänga hålet och använda en skruv är en helt ok lösning. Kommer att hålla mycket bättre än ett nytt hål för "molly".
För att den är STYVARE :P

Och just därför är det lättare att dra av den om man drar för hårt. En skruv i 8.8 kvalite (den vanligaste) är "segare" och är mycket bättre lämpad i detta fall.

Ännu bättre, men överkurs, är att ta en bult i 12,9-kvalitet. Den knäcker ni inte i första taget. Men som sagt, en i 8,8 lär duga gott för det är väl ingen 60-tums tjocktv då ska ha upp...

Jag är lite nyfiken på hur man hittar en 10mm balk i en ickebärande vägg. Det är ju ingen liten balk, hade kollat upp lite mera varför denna finns i väggen, eller kanske inte nu när det är borrat i den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.