Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: Skulle gissa att en håltagare gör det för 500 kr/st. Lätt värt... Tillkommer väl en etableringskostnad men jobbet är snabbt gjort.
4 svar · 3,3k läst
ErikC304
ErikC304: Hmmm, det var ju tankspritt av mig. Så klart man måste ge lite relevant info! Det är torpargrund med betongmur. Nästan säkert betonghålsten, för utbyggnaden vi byggt vårt nya badrum i är av hålsten och utbyggnaden som hallen och gamla badrummet finns i är gjort ungefär vid samma tid och av samma dåvarande ägare. Biblioteket var ett bra tips! Jag kom på att jag har fått en bok om
2 svar · 2,4k läst
R
rocketlauncher: Håller på och tar bort matjord och en typ 20 cm hög cementad stenmur för att fixa en parkeringsplats på tomten. Verkar dock som att under denna så är det extra mycket cement(mer än man kan tycka vara brukligt för att hålla muren på plats). Kan detta har någon koppling till pelaren som håller upp en balkong (som inte syns på bilden) eller är det bara så att man gjorde bra fundament
3 svar · 1,3k läst
Nimajneb
Nimajneb: Om du kikar i i rätt forumdel så kommer du hitta massor med tips samt dimensioneringstabeller mm mm mm http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/
14 svar · 1,7k läst
MathiasS
MathiasS: ....fast inte för lång tid för den som renoverar sitt eget hus. Det är nog så att för de flesta GDS-fönsterbytare så sparar hylsorna tid.
9 svar · 7,6k läst
hecke
hecke: De verkar faktiskt ha utförsäljning på dem just nu i alla fall i vissa storlekar. http://www.jula.se/skjutportsskena-002142
4 svar · 7,4k läst
NetNut
NetNut: När jag delade av barnens rum körde jag 45*70 reglar cc 60cm, Stenullsisolering samt syllisolering av plast (lite tjockare modell) både mot tak/golv/vägg. Satte sedan osb och sedan gipsskivor med förskjutna skarvar.
20 svar · 9,8k läst
F
Fixhjälp: Tack för all hjälp! Tack vare ER hänger nu en mycket snygg uppsättning hyllor på väggen. Stort tack, fantastiskt vad snälla människor på ett forum kan sprida glädje i vardagen!
12 svar · 12,7k läst
·
U
Uraks: Hej alla! Jag ska sätta nytt skiffer bakom kaminen,köpte en fermacell h2o skiva som jag ska sätta skiffer på, kan jag göra det utan att lägga primer på den först? Det enda jag hittar på nätet är om minerit och då är det tydligen minerit vt skiva man skulle ha men dem hade inte den skivan på bygghandeln nära mig så det fick bli fermacell h2o ist.
0 svar · 3,0k läst
S
strevert: Det blev från lokala bygghandeln, Swedspan och jag gav 109 ink moms per skiva. Godkänd för skarvning utanför regel.
14 svar · 3,7k läst
L
LAN: [citat] Anledningen var väl att få så tunn vägg som möjligt. Fast vad gör 7mm? De är ju även billigare. En annan fråga. Väggarna har jag rensat från gamla tapeter och de skiktade sig bra så de är ganska släta (lite spackling på några ställen får väl till). Dock så undrar jag vad som rekommenderas för vävtapet? Ska som sagt måla sedan. Ska man måla nuvarande väggar innan
2 svar · 719 läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Friggeboden "optimerade" jag tokigt. För att få ut max, med minst spill satt jag väggen 4,8 meter lång (insidan). Perfa :cool:, exakt 4 gipsskivor, exakt 5 takstolar, exakt 11 stående reglar osv. Allt gick bra till att gipsskivorna skulle upp. Det är cc-mått, dvs det saknades 2,25 cm till hörnet så gipsen kunde möta varandra. ridå ... Jag löste det genom att glesa isär
13 svar · 3,8k läst
G
Granngubben: Pelarna, (i stål), bör minst vara fyrkantrör 60x60x4 eller 70x70x3 eller runt Ø76,1x4. Att svetsa ihop balk och pelare blir bra. Plattan i pelarfoten bör nog vara minst 140x100x10, (svårt att säga utan att veta vad betongen tål, skruvarna ska ju också få plats utanför pelaren).
21 svar · 8,8k läst
·
S
staffan62: Armeringsnätet verkar väldigt bra, men skulle gärna ha något lite tjockare. Så det orkar tyngden för det som ska hänga.
2 svar · 850 läst
T
Tallbarr: Har du satt väv kan du väl i princip måla med vilken färg du vill, men prata med färghandlarn och se vad han säger för säkerhetsskull
1 svar · 1,8k läst
J
JOW: [citat] Detta har jag hittat när jag har sökt på forumet. Men jag vill bara bli säker på en sak. "Mätlängden i mm/600; lägst +- 5 mm, högst +- 20 mm." Om man då mäter med ett vattenpass som är 600mm lång så skulle toleransen bli 1mm dvs 600/600. Men då anges +-5mm som lägst, dvs 5mm på 600mm är godkänt? Är detta påstående korrekt? Min egen reflektion är att jag då har
0 svar · 4,6k läst
Torpalainen
Torpalainen: Ha med ett borr vid montaget och förborra genom spikplåten, sedan drar du vanlig träskruv. Spikplåtar är inte gratis nej :) //
4 svar · 3,3k läst
N
noone70: Det ska bara vara trall i själva förrådsdelen i fall det var någon som trodde nått annat :)
1 svar · 1,8k läst
Torpalainen
Torpalainen: Skiffer?
1 svar · 1,3k läst
P
p-anders: Jo, jag har lämnat en liten springa mellan varje skiva, mellan skivan och tak och mellan skivan och golv. Tack för era svar. /anders
4 svar · 6,1k läst
Torpalainen
Torpalainen: Hej! Jag får nog hålla med Smurfen 72. Varför börja kapa och dona när du nu har ett fundament under åsen. Lägg två avväxlingar under åsarna som pallas från ditt fundament så är du ju hemma. //
12 svar · 4,6k läst
·
Torpalainen
Torpalainen: Tänk båtbygge! Du kan ju testa att fukta din list, klämma den mellan tvä brädor, ( listen på höjden mellan två brädor som ligger sida vid sida) och sedan böjer du brädorna åt "rätt" håll och låter det vara så i någon dag i garaget. Då borde du fått en långtidsdeformation på din list åt "fel" håll. //
7 svar · 8,5k läst
Nimajneb
Nimajneb: Slipa o lackera.
1 svar · 1,6k läst
·
J
Jan-Å: Så säker som jag kan vara utan att veta, läst det i flera inlägg på forumet. Vad har det med att göra då? Kan ju finnas sorter för annan användning också, jag har bara använt och läst om sånt som används i badrum etc. Med papp ovanpå så ligger det ju torrt iofs och säger Du vad Du ska göra får man väl förutsätta att säljaren vet vad Du ska ha, i alla fall om Du handlar av
4 svar · 12,3k läst
E
eviljava: [citat] Inte speciellt svårt, men det är ett grisigt jobb. Det dammar, skvätter och blir skitigt precis överallt. Men det blir det när du river putsen också. :p
8 svar · 2,2k läst
S
syndikate: Hej! Jag hade gåttt till en bygg handel o frågat om de räcker eller om de ska va limträbalk eller någe //// Syndikate
1 svar · 1,2k läst
J
jerydh: Ja det är ju det. Syllen ska jag ju kunna hitta åt men det kanske är bättre att ställa allt på plattorna och bara ha fästpunkter mot fasaden.
5 svar · 4,0k läst
Torpalainen
Torpalainen: Hej! Jag hade inte rekommenderat att ha enbart en minerit mellan då mineriten är kapilärsugande lika betongen vilket gör att det leder fukten in i trästommen, däremot om du har en distans typ syllpapp eller liknande mellan minerit och trä går det bra ur det perspektivet. Sedan bör du även tänka på vad som händer ifall det blir stående snö mot väggen på vintern, den kommer att
2 svar · 7,0k läst
·
H
huggan: Kan detta vara nåt? http://lovhults.shopitoo.com/product.html?product_id=50&category_id=13 http://lovhults.shopitoo.com/product.html?product_id=47&category_id=13
1 svar · 3,0k läst
P
patriklarsson: Ok, ja det låter som en smidig lösning :) Ibland är det lite svårt att tänka sig in i alla vinklar o vrår i 2D, skulle eg behöva ett 3D program att lära mig rita i för att kunna vrida o vända o se, är nog ett krav om man ska få det bra sen, på garaget hade jag eg. inga ritningar alls, men så blev det ju som det blev också, inte perfekt men tillräckligt bra faktiskt så det får
37 svar · 27,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.