Byggmaterial & Byggteknik
hempularen: Håller med de övriga, det är inget problem. Gips ger ökad brandsäkerhet även om det är träväggar bakom.
ByggBert: Om syllen (timmerytterväggen) är frisk, visst!
shogo99: Här är en länt till Youtube.com i stället för att lätt kunna lyssna på trappknarret. http://youtu.be/I7LL9MugBkM
Nimajneb: Om regelverket är cc60 med 90x190 reglar, vilken dimension ska man ha på kortlingarna och hur tätt bör dom sitta?
Helioz: Eftersom du bor i Skåne så räcker det med om du värmer tuben till 30-40 grader (lägg den på en radiator en timme t.ex) och applicerar när det är sol och plusgrader ute så är det inga problem. Använd en SMP/MS-polymer byggfog från en bra tillverkare som t.ex Bostik, Sika eller Casco.
andreas pelz: jag ska oxå göra nåt liknande.nya uterumstaket ska ha råspont medans gamla har tunna eternitskivor. hur fick du till det?
kanalenn: Jag Googlade lite och hittade denna. Hasses butik. http://www.mamut.net/hassesbutik/default.htm
jnel: Kontrollerad/styrd ventilation, tänker du på fläktar? Hur tänker du med kallras? Kall luft är väl tyngre än varm vilket väl innebär att luften borde gå på andra hållet? Alltså värma upp luften i spalten istället (iofs väldigt marginellt)? (Har iofs inte en aning) // Jonas
Nanorch: [citat] Hur gick det? Jag är själv på gång med ett glasgolv och det vore kul att höra hur ni löste det, hur tjockt glas man måste ha och så vidare...
Lucioperca: Du menar att ta upp med lite mera distans till kakelugnen och sedan sätta nåt snyggare tak ovenför kakelugnen. Just nu sitter det en obehandlad gipsskiva ovanför. Hur nära kan man gå med trätaket? Kakelugnen sticker upp någon/några cm ovanför innertaket.
-JC-: Jag kör efter GVKs regler med våtrumsmatta när jag renoverar badrummet. Det är ok med kartonggips då.
Grillen: Ah får höra med en sådan. Du har ingen koll på vad det kan tänkas landa på Pengmässigt om man tar in hjälp för att kolla? Jag har ritningar på kåken så ska kolla på dom imorgon, ev att jag lägger upp här så kanske ni kan hjälpa att ge en "hint" på om det kan vara bärande eller ej. Och det är just det jag måste veta om jag måste fixa extrastöd eller ej då väggarna ska ner
Matti_75: Såga till kilar för att räta upp väggen med. Fäst gipsskruv i skivan som håller emot den på skivhissen
verktygsgurun: Fråga här på byggahus ! Du lär få snabba svar....finns så otroligt mycket kunskap här.
cecar33: Det är nog vanligare att man plockar bort en innervägg en att man bryter upp golvet. Så spån först.
parper: Ser väll bra ut(min åsikt). Skruva med vinkeljärn tycker jag låter som en bra ide så sover du gott om nätterna. Ta det försiktigt när du skruvar i väggen så att du inte trycker ut ytterväggen. Ta det även försiktigt med tegelväggen. Vikten av huset borde trycka fast överliggaren och balkarna så att de inte rör på sig men skruva om du tycker att det inte ser bra ut. Tror det inte
cederbusch: Nu trillade polletten ner! Jag tänkte hela tiden att jag skulle sätta två reglar, från sida till sida så att säga, men nu fattar jag att den nya regeln ska fästas i snittet som blir när stolen sågas av. Ibland har man otur att tänka fel. Tips på vart jag kan hitta lämpliga dimensioner och byggnadssätt?
Hubbe2: Som sagt metallexpander av mollytyp är det som håller bäst. Den fördelar ju lasten på en yta på baksidan av takskivan. Vanliga nylonplugg skapar bara en lite boll bakom och fördelar således lasten på ännu mindre yta. En drivaplugg sätts ju som en gängad skruv i gipset och belastar således bara den yta som gängorna ligger an mot. Skivan kan inte bli starkare än vad den är och den
Kjell_G: Vanliga klädselbrädor som Mathias säger. Rädd för att de drar sig vid limning? Annars spika snett kan ju funka, överväger det.
Kjell_G: Känner igen brickorna sedan fabrikstiden, var med och inredde containers för oljeborrplattformar mm. Mycket riktigt användes de till att fästa takisoleringsskivor på räfflade "spik" som svetsats i taket (fast containern vändes under det momentet). Tyvärr var det inte cellplast utan dammiga rockwoolskivor och ett riktigt bösigt jobb. Så du har hittat rätt! Kjell G
MathiasS: Hmm....om vi inte pratat om någon flytbrygga byggd av gamla rostiga tunnor så lär detta kosta 200k eller mer hur han än gör.... Stadiga flytbryggor är inte gratis.
Spangek: Jag har nu efter mycket strul och svårigheter fått tag på två olika sotare som var villiga att svara på denna typ av frågor. I princip fick jag samma svar av båda. Det skulle inte vara några problem att ha tryckimpregnerat trädäck och träräcke nära den förlängda skorstenen så länge materialet i skorstenen var "noll klassat", dvs tillåtet att lägga brännbart material dikt emot.
Andreas083: Hej! Jag har köpt ett lutande radhus och håller på att rikta om golven på övervåningen. Det lutar ca 3 %. För att golven på övervåningen ska komma i samma nivå skulle jag behöva jacka ur bjälklaget för att sänka golvet längs ena sidan, mot ytterväggen. Idag är det 75x220mm på cc 500 och har en spännvidd på ca 4,2m. Jag skulle behöva ta ur som en kil från 0 till 100mm på
Thomas Hagaeus: Som byggnadsvårdare har jag rivit ut många plastmattor för att få fram trägolven igen och nästan alla har legat på masonite. Du sparar arbete och ett originalgolv för framtiden.
jon: Jag förstår att det inte behöver vara 110 för luftningen men känns helt fel att byta dimension åt fel håll. Tänk om man nån gång för för sig att installera en toalett på taket :-)
cecar33: Hej! Kolla om du inte kan borra och sätta in borakol kapslar boren löser sig med fukt och vandrar in i trät och därefter kan inte reglarna suga upp vatten. Nu är det många år sedan jag använde sådana kapslar så jag vet inte hur det ser ut idag men då använde vi de för att konservera gamla fönster på k-märkta hus.