Bor i en lägenhet från 35 och märkte att det fanns tegel bak putsen när jag drog bort golvlisterna. Jag funderar nu på att ta fram iaf en av dessa väggar.

Nåt särskilt man bör tänka på när detta görs?
Hur bör man gå tillväga?
Kan man vara hyfsat säker på att väggen är täckt med tegel från golv till tak, eller finns det några speciella lösningar som jag inte känner till?

Det är ju inte säkert att väggen är så estetiskt tilltalande som man kanske hoppas, så du får ju vara beredd på att sätta skivmaterial på nytt..

Är det i en lägenhet så hade jag nog tillfrågat fastighetsägaren också.

Jag vill nog dock påstå att tegel i sig är ganska förlåtande. Det behöver inte vara i perfekt skick för att se bra ut. Men det kanske finns en risk att det ser allt för taskigt ut, och då är det ju ett litet bekymmer.

Skivmaterial = beklädnad?

Det rör sig om en Bfr. Är det fortfarande föreningens beslut?

Jag har sett likande projekt där man funnit ex. tegel i olika färg (man har tagit vad som fanns..)

Skivmaterial = beklädnad.
Alternativt kan du ju putsa den på nytt.

Det kanske inte är föreningens beslut, men det kan ju vara vettigt att stämma av..

Att stämma av låter såklart vettigt.

Ett annat alternativ hade kunnat vara att måla teglet. Men att slipa tegel kanske inte är särskilt aktuellt?

Ytskikt brukar vara lägenhetsinnehavarens ansvar. Detta stipuleras vanligtvis i föreningens stadgar. Läs dem.

Tänk dock på följande: När man byggde huset valde man säkerligen inte de snyggaste stenarna för detta ändamål (de skulle ju ändå döljas bakom puts). Jag har även varit med om fall där man blandat med vanliga lättbetongblock (förmodligen p.g.a. att de blev över från andra delar av bygget).

Ska du måla kanske det inte gör så mycket? Men inte lika roligt om du vill ha en naturlig tegelvägg?

Du behöver inte slipa teglet innan du målar (det brukar man nog inte göra?). Se bara till att ta bort allt löst material och använd färg avsedd för ändamålet.

Redigerat:
Tackar för responsen. Att det finns en risk för fula stenar/lättbetongblock blir ju nånting att ta med i beräkningen. Jag vet inte om man slipar innan målning; jag tänkte mest att det kanske kunde ge resultatet ett uppsving.
Om stenarna är i helt värdelös skick.. hur bekymmersamt är det att putsa om väggen? Även det är nånting jag aldrig gjort.

När jag rev i min förra lägenhet så blottades en bärande tegelvägg. Den var gjord i en relativt snygg sten, men dock var den otroligt ojämn och osnygg. Var ett badrum så fanns aldrig någon plan att ha den synlig men ändå:) hade jag varit du hade jag rivit lite här och där för att få en känsla av hur den ser ut bakom, enklare att putsa igen än en hel vägg.

HSV1 skrev:
hur bekymmersamt är det att putsa om väggen? Även det är nånting jag aldrig gjort.
Inte speciellt svårt, men det är ett grisigt jobb. Det dammar, skvätter och blir skitigt precis överallt. Men det blir det när du river putsen också. :p

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.