Finns det några slags borrande skruv, som man kan skruva igenom hålplåtar med?
Jag ska sätta upp nya och egenbyggda takstolar, och om nu vinkelbeslagen skulle hamna precis där takstolsplåtarna sitter så blir det ju problem annars...eller?
Jag ska ha 2mm hålplåt i takstolarna.

Det finns montageskruv som är självborrande i olika varianter som garanterat går igenom plåt upp till 2mm.
Det finns även självborrande träskruv i många varianter, vet inte om dessa även klarar plåt, lättast är nog att fråga i närmsta bygg/järnhandel så du får rätt sort.

Clas Ohlson har en variant:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164692036

Hej ett tips bara!

Om du använder självborrande skruv för stål så tänk på att skruven då biter i det materialet som den borrar i.
I ditt fall så blir det så att vinkelbeslaget som du skruvar med en självborrande skruv i en hålplåt leder till att det är hålplåten som gängan biter i och inte trät.
Nu är kanske inte det något som har betydelse just här, men kan vara bra att veta.
(Att dra självborrande skruv avsedd för stål i trä är ingen höjdare eftersom man borrar bort material som gängan skall fästa i.)

//

Jo, jag tänkte just på det, det blir inget bra. Jag vill ju att skruven ska fästa i trät.
Jag får försöka att passa in spikplåtarna så att jag får plats med vinkelbeslaget emellan dom.
Det är inte värt att ändra för mycket på det som står på ritningen, det är ju uträknat precis som det ska vara men några mm kanske går. Dyrt med spikningsplåtar förresten...

Ha med ett borr vid montaget och förborra genom spikplåten, sedan drar du vanlig träskruv.

Spikplåtar är inte gratis nej :)

//

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.