Min fråga är egentligen; hur bygger man ett träbjälklag? Jag är händig och har rett ut det mesta jag gett mig på, så jag behöver egentligen bara få veta mått, hur man fäster virket mot vartannat osv. Kanske finns nån principskiss nånstans?

En utbyggnad på vårt hus är troligen byggt med spillvirke impregnerat med kreosot och det vill vi ha bort. "Rör inte skiten!" är tipset vi fått, men det luktar inget vidare och lukten sprider sig i huset. Inte alls roligt. Så vi har bestämt oss för att blåsa ut rubbet.

Utbyggnaden är ca 3x5 meter och två tredjedelar är entrehallen och den sista tredjedelen är ett gammalt badrum som nu ska bli tvättstuga. Invändigt är varenda kvadratcentimeter uttjänt och skulle ändå renoveras, så även om det blir mycket extrajobb med det nya bjälklaget så är det "bara en extra sten på lasset".

Vi hoppas tills vidare på att inte impregneringen smittat de omgivande ytorna, men skulle så vara måste vi fundera vidare på vad som är bästa utvägen.

Du nämner inte något om hur grunden ser ut idag, timmerstomme på stenar, plintar, murad grund, syll etc, eller så vet du inte innan du har rivit. Det är svårt för forumet att råda utan att veta förutsättningarna.
Du är inte rädd för nya utmaningar, en bra början.

Jag brukar gå till biblioteket, där finns det mesta om "Bygga hus/garage/uthus etc". Så har jag gjort och lär mig någonting nytt varje dag, hoppas jag. Men man blir aldrig fullärd, därför rådfrågar jag forumet ibland.

Hmmm, det var ju tankspritt av mig. Så klart man måste ge lite relevant info!

Det är torpargrund med betongmur. Nästan säkert betonghålsten, för utbyggnaden vi byggt vårt nya badrum i är av hålsten och utbyggnaden som hallen och gamla badrummet finns i är gjort ungefär vid samma tid och av samma dåvarande ägare.

Biblioteket var ett bra tips! Jag kom på att jag har fått en bok om husbyggnadsteknik en gång som jag borde haft framme för länge sedan i den här renoveringen. Jag ska leta rätt på den och se vad matnyttigt jag kan hitta.

Jag har börjat riva ytskikten idag, tagit ner några masonitskivor från väggar och tak. Väggarna är rejäla brädor. Taket ovanför masoniten är spikat av korta brädlappar och det dröser som jag väntat mig sågspån. Bjälklaget ovanför nya badrummet var likadant gjort med sågspånsisolering och trots munskydd hostade jag illa av det dammet, så jag ser inte fram mot att behöva skotta ut en massa sån skit igen. Nåväl, det ska göras.

Blir spännande att se om sågspånet ligger på dagstidningar här också, fanns massa intressant att kvällsläsa från 1961 när vi rev för nya badrummet :-)

Jag ringde en saneringsfirma i höstas och kollade med dem vad de trodde om kreosotlukten och teknikern där menade att vanligast är att man impregnerat underlaget för sågspånsisoleringen. Inte helt ovanligt att det är en impregnerad papp. Vi får se vad vi hittar här, brädlapparna i taket ser underligt missfärgade ut. Väggbrädorna däremot såg "normala" ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.