Är byggmax golvspån ok att skarva utanför regel?

Och bör golvspån ha en viss klassificering för bästa hållfasthet?

Skall lägga i kök med c/c 60.

Det har varit upp förr, och jag har för mig att det då påstods att man inte får skarva dem utan stöd under skarven. det var dock säkert 2 år sedan. Om det inte framgår av deras monteringsinstruktioner (brukar stå en del vid varan på byggmax hemsida) så skulle jag anta att de inte får skarvas utan stöd. Om du kan luska ut vilken tillverkare det är så brukar det finnas detaljerad information på tillverkarens hemsida.

Golvspånet jag köpte från byggmax i somras fick inte skarvas utan stöd under iaf, kam ju hända att dom bytt leverantör sen dess, men det lär man ju kunna kolla upp relativt enkelt.

Sent from my HTC Desire using Byggahus

Nej, det framgår ju ingen information på hemsidan som är till hjälp.

Men då är det troligen som ni skriver och skarvning blir på bjälke var gång. =)

En komplikation är att det inte finns något "Byggmax golvspån". Fabrikatet kan variera. Du måste kolla för just det partiet du tänker köpa. Men det brukar alltid vara instruktioner med i paketen.

Om jag lade golvspån och någon enstaka tvärskarv hamnat utanför en regel hade jag inte legat sömnlös över det.

Nä det e klart, nu har jag ju inte kollat upp vad dom tar för golvspån på lokala bygghandeln, men jag tror det blir bra mycket dyrare. OSB är ju nästan halva priset på Byggmax jämfört med det lokala alternativet.

Om jag skulle vilja ha spån med starkare spont dvs

andersmc skrev:
En komplikation är att det inte finns något "Byggmax golvspån". Fabrikatet kan variera. Du måste kolla för just det partiet du tänker köpa. Men det brukar alltid vara instruktioner med i paketen.
Jag köpte golvspån på byggmax för 3-4 år sedan, och det var väldigt "mjukt" i "konsistensen" när man borrade och sågade i det, efter några månader köpte jag några skivor till för att komplettera med på ett ställe där spillet blivit lite mer än vad jag räknade med, de nya skivorna var mycket hårdare och glattare till ytan, och passade inte ihop med dom första jag köpte.

Så tyvärr så byter dom leverantörer ibland, jag vet dock inte om jag hade otur och råkade ut för deras enda leverantörsbyte, eller om det är något dom gör ofta.

Mitt tips är i alla fall att köpa allt golvspån du behöver samtidigt, speciellt om dom har lågt lagersaldo när du handlar.

Jag tittade på Beijers hemsida
22x620x1820 - 88kr/st
Byggmax
22x600x1800 - 85 kr/st

Sedan framgår det intu hur Beijers skivor skarvas

Puhos golvspån är tillåtet att skarva utan regel under.

Byggmax var det inte då jag frågade, dom rekommendera mig fråga Beijer... (som inte ens finns på orten) :)

varför skillnad på 620x1820 och 600x1800?

Ska kolla med Beijer imorgon, ligger brevid byggmax.

D
strevert skrev:
varför skillnad på 620x1820 och 600x1800?

Ska kolla med Beijer imorgon, ligger brevid byggmax.
Tror du inte en anger yttermåtten medan de andra anger ytan de täcker, utan att räkna med sponten?

magnu:priset på beijer är /m² inte per skiva som det kostar på byggmax (99kr/skiva på beijer).

Fast ärligt så är skillnaden inte så stor om det kommer till kritan jag skulle pynta mer om det innebar att man kunde (säkert) skarva utanför regel iom att spillet då borde uppväga det högre priset.

v-g skrev:
...spillet då borde uppväga det högre priset.
Precis. Med lite otur kan man måsta kassera 55 cm av varje skiva. 55 cm av 180 är ju nästan en tredjedel så då försvinner vinsten fort. Själv skulle jag aldrig köpa golvspån som inte håller att skarvas utanför reglarna.

/Vojma

Det blev från lokala bygghandeln, Swedspan och jag gav 109 ink moms per skiva.
Godkänd för skarvning utanför regel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.