Byggmaterial & Byggteknik
cecar33: Det är helt ok, men om du skall göra på det sättet med rätta verktygen så blir det nog dyrare en med vändskivor. Dessutom se till så att värmeplåtarna blir limmade och inte lika tätt som på filmen om du skall flyta ovanpå.
Matti_75: Använd 10mm gängstång och Polyuretanlim. Sitter som berget.
v33: Tack för snabbt svar, får åka och kolla där! Vet nån vad den typen av gångjärn kallas? :)
Tomas_P: Vilket j-vla oflyt. Vart ligger isolina kostnadsmässigt då?
JF.: Är på jag efter en glas skjutdörr med tillhörande pocketkarm, någon som vet vart man kan hitta de?
Jensab: Stort tack för engagemanget! Fantastisk värdefullt. Jag har nog beslutat mig för att putsa, dock ej med gips utan med putsbruk C (utan putsnät) med putslister (6 mm) för att få någotsånär jämn yta. Synpunkt på det?
Helioz: Om det aldrig stått bilar på ytan så räcker det med att du högtryckstvättar ytan. Om du har möjlighet att hyra en hetvattentvätt så är det ännu bättre. Kemikalie för borttagning av cementrester är närmast saltsyra och då är det bättre att slipa eller hetvattentvätta med högt tryck.
Forbo: Tänkte jag skulle skriva en kommentar om pvc-fasad bara..jag tycker inte heller om det riktigt..men i helgen så snackade jag lite med grannen, och när han sa att hans fasadbrädor inte var ommålade en enda gång sedan han köpte huset för 30 år sedan, eftersom det var plastfasad..så blev jag smått chockad faktiskt..har aldrig reflekterat över att det skulle vara något annat än en
parper: Tja, jag är ju inte proffs heller men den erfarenheten jag har (har fått hjälp av en murare) så kör han med liten bräda. Är säkert upp till var och en men när jag har kört så tycker jag att den lilla putsbrädan är mer hanterbar. Ytan kommer att bli väldigt fin och jämn när du har gått över med putsbrädan. Fördelen med den långa då är väll att du får en större yta jämn
andersmc: Det ska tydligen finnas upp till 4000, även om jag aldrig sett det i verkligheten. Men jag ska höra med XL nästa gång jag är där.
Berka81: [citat] Om det är en tvättstuga är det väl inte så heligt? Kan du inte slå på en 6mm renoveringsgips på 13mm-gipsen då?
Macarus: Att hitta gammalt virke som är så likt som möjligt är nog det bästa. Då är nog bästa tipset Blocket och en del tålamod. Å andra sidan ser ju golvet rätt fräscht ut, antagligen eftersom mattan skyddat det, så att komplettera med ett nytt golv kanske inte behöver bli så tokigt. Omöjligt att utifrån bilden säga säkert men jag tycker det ser ut som gran. Ser ingen planka med
raveper: En bild på din trappa eller liknande hade inte skadat..
Masajäkel: Vad får man betala för att få en betongplatta gjuten ca 13kvm? Nån som har koll på det? Det behövs inte gräva ur (tror jag) för det borde vara fyllningsmassa under då det är precis bredvid huset... (har inte växt gräs där sen ´75).
anaitis: Gjut du på! Försök och hitta ngt "tät"-medel att bland i betongen så att det inte kan komma in vatten.
Bagarn79: Hej Jag har byggt ett garage på 8,6*9 och 3,2 högt, dock bara 2 sidor under jord, armering i varje skift och ena sidan kommer det en vägg i mitten som extra stöd och murat med 25cm leca. Tycker du ska ta en konstruktör till att räkna ut just ditt projekt så det inte blir fel. Jag fick betala ca 20 000:- för en konstruktör och då har man en försäkring som täcker om det händer något.
Stenhusbyggarna: Hej! Är det någon som vet hur lång tid det tar att mura en takfot i tegel respektive fästa upp i prefabricerade cellplastblock? Takfoten är en traditionell "trappstegstakfot" i tre steg där bredaste delen är ca 40 cm, sedan följer tre steg om ca 12 cm vardera. Takfoten är totalt med fram och baksida 28 m. De prefabricerade cellplastblocken är 1,2 m vardera. [bild] liknande denna takfot
MathiasS: Om du hittar en "riktig" såg så kan dom säkert torka virket ner till rätt fukthalt?
makterna: Det funkade. "Haka fast" var ordet, det gjorde den nu. Problemet var att eftersom jag inte placerat borrhålen på millimetern rätt, och eftersom inte hålen i konsolen var avlånga, fick jag tidigare trycka lite på expandrarna för att få dit konsolen, vilket gjorde att de åkte in i väggen igen. Men nu hade de hakat fast så nu gick det! Tack återigen för hjälpen!
magnu: Är det inte så att limträ och vanligt virke borde ge samma nedböjning. Däremot klarar limträ större laster, dvs kan böjas ner mer...
cubix: Suveränt Matti_75, en sån skruv har jag aldrig sett tidigare. Tekniken går framåt.
Neijden: Det finns "pop-up" ventiler så då behöver du bara få rätt storlek på hålet
synpunkter: Några dåliga mobilbilder som kanske säger nåt (om jag nu lyckas ladda upp bilderna):
MathiasS: Ja men det är meckigt och mycket enklare med en bordssåg. Har du höga krav på snittet är det nog bäst att bordsåga där det är enkelt att ta allt i "ett tag".
JOW: Gör ett U. Bara som förslag, 45x95 i mitten och 45x120 på sidorna. Framsidan slät. Nästan kvadratisk. Starkt.