titanium
titanium: T.ex. Vindtät eller Windy. Används både vid tak och vägg som vindskydd.
9 svar · 1,2k läst
·
D
Dr Fozz: Hej! Har rivit ner massa gamla kopparrör och liknande i mitt hus så jag har en massa koppar/mässing jag vill sälja. Stena recycling får jag 23kr per kilogram vilket jag tycker är lite snålt, har hört att kopparpriset för skrot ligger närmare 60kr. Så var får jag bra betalt för kopparn helt enkelt?
0 svar · 2,8k läst
H
Havsutsikt: Löjligt stort bekymmer. Lite lösare och ta en hink i taget. Spackla lite i efterhand om det skulle bli ojämnt. Helt klart bäst. Dessutom så undrar man ju vilken tolerans du är ute efter. Dy ska ha parkett ovanpå? Jaga inte i onödan på sådant som inte syns. Några mm upp eller ner på ett stort golv är inte märkbart. 👍
27 svar · 23,1k läst
T
toker78: Regla upp en ny vägg 10-15cm utanför teglet, gipsa, gör rektangulära eller kvadratiska hål i gipset. Så får du både "infällda" hyllor i väggen som du även kan ljussätta plus att du får teglet som bakgrund.
1 svar · 4,6k läst
nimhed
nimhed: Jag tror jag får omformulera mig. Om jag ska gipsa och sedan näta för att putsa. Vilken gips ska jag använda? Vanlig gips? Utegips? Våtrumsgips?
1 svar · 1,5k läst
bax
bax: Ur min synVINKEL har 13th Marine gett rätt svar ,sånär som på det där med olika vinkeltal. :)
11 svar · 41,1k läst
S
savio: Nytagen bild! Som synes så fick jag det hyfsat rent.
9 svar · 8,0k läst
·
T
tobsod: Tack för ritningen:) Ska se till att titta, men det känns skönt att vi kan skissa vidare med hoppet om att det går enkelt.
5 svar · 3,3k läst
·
ricebridge
ricebridge: Jag (och en god vän) byggde två stora dörrar av dubbla MDF som jag limmade ihop till rätt tjocklek. De blev tunga som pansardörrar men slår sig gör de garanterat inte.
12 svar · 10,5k läst
J
jonahp: Varför inte göra stående väggreglar av 15x15x1,5mm fyrkantrör som ni skruvar i golv å tak, 15mm k-plyfa mellan reglar och ytterst skruvlimma 6mm renoveringsgips. Borde klara av både kökstyngd, klättervägg eller vad som kan tänkas. Total tjocklek 27mm. Största problemet i detta fall borde vara att hitta tillräckligt kort skruv som klarar av ev tyngder ;)
26 svar · 42,1k läst
P
palman87: [citat] Nä det är ju inte lätt för dig o veta:)
19 svar · 13,2k läst
G
gege: Lutar nog åt tunn renoveringsgips.
14 svar · 2,6k läst
U
Uraks: Passa dig väldigt noga Anders!! Källarlukt kan vara mögellukt och den här årstiden luktar det inte så värst mycket i en torpargrund. Jag har ett hus från 1929 med halv torpargrund och jag önskar inte min värsta fiende dem problemen jag har haft med den. Jag skulle om jag köpte ett annat hus faktiskt välja bort torpargrund. Anticimex är ett skämt hur kan man både vara besiktningsman
3 svar · 3,8k läst
T
tank77: Köp för guds skulle inte Byggmax skitfärg som är som minimjölk i konsistensen och det krävs 7-8 strykningar för att täcka!
10 svar · 24,0k läst
Torpalainen
Torpalainen: Låter som ett klokt beslut. Jag rekommenderar dock att fackmannen du talar med är konstruktör, byggnadsingenjör. //
6 svar · 4,3k läst
·
Torpalainen
Torpalainen: Platon har system för luftad sockel, det går ut på att man har platonmatta mot väggarna med, som tillåter den fuktiga luften under platonmattan som ligger på golvet att vädras ut genom en golvlist som har en luftspringa. Sök vidare på platon så hittar du det där. //
2 svar · 5,7k läst
R
Roadrunner66: Tack allihopa för era svar. Jag trodde inte att Moelven skulle ha någon information men dom svarade faktiskt på mitt brev och skrev att det handlade om en konstruktion som används vid ihopsättandet av modulerna och har någon förstyvande funktion men det gick bra att såga bort delar av den eller hela röret.
7 svar · 1,5k läst
Maveric77
Maveric77: Hej alla! Jag tänkte ge mig på att slå sönder vår gamla yttertrappa och gjuta en ny. Dels själva trappan, men jag tänkte även göra en förhöjd kant som ska agera som "trappräcke", även om räcket troligen bara blir ca 60 cm högt! Jag har hyfsad koll på hur jag ska gå tillväga med betongen till trappan tror jag, men den befintliga trappan är uppmurad med tegelsidor och galler som
0 svar · 2,4k läst
·
B
baljbalj: Min tretex upplevde jag som för mjuk för 13mm gips. Däremot satt jag renoveringsgips för någon helg sen (hade aldrig jobbat med det förut och trodde det bara var tunt "vanligt" gips) i ett rum med masonit på väggarna (gips rätt på masonit). Funkade väldigt bra!!! Renoveringsgips är mycket segare (har fibrer i sig i längsled ser man när man kapar). Däremot hade jag en bit putsad
23 svar · 44,5k läst
L
ltz: Fick bli kalk från granngården på 20 kg säck samt 0-2 grus från Degerberga. Blev kalas så här långt.
3 svar · 4,3k läst
J
JOW: Vi försökte, men du gav så dålig info att ge hjälp på...
12 svar · 2,2k läst
wrang
wrang: Ska sätta ihop 2st 45x95 lärkträ reglar för att få 95x95 stolpe men ska jag limma med pu lim mellan eller räcker det med RF- skruv Hur tätt ska man sätta skruven.
0 svar · 1,0k läst
J
johningvar: Tänker uppföra en byggnad 9,4 x 6 m för att prova och utvärdera alternativ energi- och miljöteknik. Behöver någon som kan räkna på ramverk i stål, rita och upprätta bygglovshandlingar. Tacksam för prisuppgifter för dessa tjänster.
0 svar · 679 läst
Alfredo
Alfredo: Gör ett försök på en överbliven bit. Skenans maximala bredd 45,0. Ytterkanterna är lite rundad så maxbredden blir på mitten. Höjd 20,0 Övre spår bredd (fästet mot taket) 5,5 Djup 10,4 Undre spåren bredd (gardinspåren) 4,0 Djup 7,5 cc 15,0 Manose och jag verkar vara rätt ense.:)
3 svar · 1,3k läst
E
Edvuld: Mycket bra svar, tackar ödmjukast!
6 svar · 3,8k läst
L
Lärkan8: Inga fler kloka svar!
8 svar · 64,4k läst
·
J
jmowitz: Hej! Har ett problem med vår trappa, det började med att delen precis över det översta trappsteget har blivit lös och rör sig när man går på den (se första bilden). Tänkte inte så mycket mer på det men när jag analyserade problemet lite mer insåg jag att hela trappan har "satt" sig 0.5-1 cm. Känns lite oroväckande! Så jag rev loss masoniten under trappan för att se vad som kan
0 svar · 3,7k läst
·
E
eviljava: [citat] Söka bygglov om du bor inom detaljplanerat område (om du inte redan gjort detta?)
1 svar · 3,1k läst
H
Helioz: Nej har du skrapat bort allt löst material, ruggat upp och rengjort ytorna så är det inget problem att putsa på. Om du skall måla med en diffusionsöppen färg typ kalkfärg eller silikatfärg och har mycket fukt så kan du rödgrunda väggen för att skapa lite mer skydd, jämna ut suget så att man inte ser lecafogarna och maximera putsens vidhäftning.
1 svar · 4,9k läst
cederbusch
cederbusch: Tyvärr inte. Jag tror att det är byggt samtidigt med huset, dvs -36, men har inga belägg för det. Skickat från min mobil
2 svar · 2,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.