D
Dr Fozz: Brukar köra med spännband till vanliga reglar, brukar fungera bra!
5 svar · 1,4k läst
A
Annadiy: Köket är till vänster i bilden. Vi vill helst inte ta bort fodret vid balkongdörren, då det kommer att se ut som en nödlösning. Håller med om att man inte gärna vill göra ingrepp på värmeledningarna. Har inget emot att sätta in en inspektionslucka som PCLarsson föreslog om det skulle lösa problemet, men vad för litet rör sätter man då in för att se om det läcker? Och hur
4 svar · 2,7k läst
·
Torpalainen
Torpalainen: Hej! Det finns "smarta" plugg att använda till det du vill. Dom kallas ibland för vippexpander eller fjäderexpander. Nackdelen är att du får borra ett lite större hål genom både brädan och gipsen. Denna bild är från Harald nyborgs hemsida [bild]
10 svar · 4,3k läst
Torpalainen
Torpalainen: Hej! Svårt att svara på utan att veta mer om vilka laster väggen bär m.m. Men spontant så ja, du behöver göra en avväxling för att föra över lasterna till resterande omgivande vägg. Detta kan man göra på olika sätt, en "lång sten" som du säger skall hellre vara en armerad balk eller en stålbalk. Att göra en avväxling i en bärande vägg på rätt sätt kräver goda kunskaper
2 svar · 4,8k läst
emilm
emilm: Är det putsade väggar? Jag har putsat upp en vägg i källaren med weber.base 135: http://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk/produkter/produkter-putsbruk-murbruk/putsbruk/weberbase-135-putsbruk-c-hand.html Ganska lättarbetat när man vant sig (tog ett tag) =) Kan rekommendera att låna/hyra en betongblandare (frifallsblandare) för att blanda
2 svar · 2,7k läst
ClasseClas
ClasseClas: Dags för update. Åkersberg Bygg & Trä har snickeriplywood, MDF o limträskivor i varmförråd. Man måste inte köpa hela skivor, utan de säljer även del av hel skiva.
9 svar · 3,9k läst
P
-PC-: Nej, inte en susning vad det blir för panna... Lär ta tag i sketchup, finns nog en del videor om det på tuben :)
8 svar · 3,8k läst
Matti_75
Matti_75: 6x90 skulle jag rekommendera men det är lite beroende på vad du har för väggar att fästa den i.
1 svar · 1,1k läst
U
uno83: Jag får nog helt enkelt snacka med nån bygghandel och se vilka alternativ som finns, både vad gäller tak och eventuella spottar.
2 svar · 763 läst
P
PappasHammare: Jag behöver fästa en 80cm bred 50cm hög skiva/lucka på ett skåp. Materialet är 19mm MDF Ska gömma ett par rörkopplingar under en vask på toaletten Det finns en öppning i underkant så man skulle kunna komma in med en arm... Ska inte öppna luckan speciellt ofta så det är helt ok att det är lite jobbigt att lossa luckan Sen vill inte ha några synliga gångjärn och tror dock inte att
0 svar · 1,1k läst
I
it2perm: Jättetack för bra svar. ha en bra dag
7 svar · 1,4k läst
J
JeRo: Min erfarenhet är att jag har hyfsat stenfri mark, peppar, peppar... Då verkar det ju som att spjut är en helt ok idé, jag får låta det hela gro lite i huvet tills våren är här på riktigt... Tack för synpunkter. //JeRo
7 svar · 12,4k läst
·
A
Anders Johansson: PL400 känns som mitt förstahandsval. Brukar funka!
1 svar · 1,6k läst
mycke_nu
mycke_nu: Litet trådlyft.. :D Har några små bitar svartek liggandes. Hur får man bästa möjliga finish (så at materialet kommer till sin fulla rätt) på ytan om man nu skulle få för sig att göra några prydnadsföremål eller liknande?
4 svar · 12,7k läst
J
Johan H: Tack för ditt svar. Hur har du sen gjort med golvet mot betongen? Plastat & laminat på det? Klinker? Alla har olika åsikter om hur man bör göra, man vet inte vem man ska lyssna på =) "Platonmatta är ett måste" säger vissa, nej säger andra, "räcker med plasta betongen, men det måste vara luftspalt till laminatgolvet", "nej lägg laminatgolvet direkt på plasten"...
2 svar · 2,1k läst
Demmpa
Demmpa: Ett alternativ är att sätta ett snurrbart hjul i ytteränden, kanske ett på mitten också. Ett annat alternitav är att göra stommen i vingkeljärnsprofil. Det gäller också att stolpen och plinten som grinden hänger på står stadigt.
2 svar · 1,9k läst
G
gnuttisch: Okej, här är det typ bara färg och lite börs som lossnar när jag slår med kofoten. Ska däremot hyra en betongslip och dra över, så all plastfärg försvinner. Och det som överlever det får sitta kvar :)
5 svar · 3,1k läst
·
cederbusch
cederbusch: Vi har ett blivande barnrum som till stor del ligger i en gammal kattvind. Dvs snedtak och smalt. Jag har en annan tråd om att bygga takkupa, där finns bilder också, men nu har frågat skiftat karaktär så det för bli en ny tråd. I blivande barnrummet var vi först inne på att bygga en kupa för att skapa mer lekyta och så småningom plats för skrivbord. Men tankarna har skiftat lite
0 svar · 3,7k läst
cederbusch
cederbusch: Jag fortsätter tråden. Jag kommer som sagt riva bort gipset på en vägg och isolera. Egentligen skulle jag inte vilja återmontera gips utan göra som det är överallt annars: trä och träfiberskivor. Problemet jag inte kommer bort ifrån är att det är ganska stort utrymme under trägolvet till isoleringen. Så hur jag än isolerar väggarna så kommer ljud transporteras mellan rummen. Vi
5 svar · 1,7k läst
B
bandy76: Ok, men finns det inte risk för några slags ränder, skuggor om skall måla stora ytor. Det vill säga att färgen hinner torka till lite?!
2 svar · 2,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja det är helt klart många bud. Och det är kanske många saker man både kan göra och man saker man inte skall göra. Men en sak tycker jag i alla fall. Har man ingen hemlig kunskap, så gör man precis som leverantören av produkten anger. Svårare än så tycker inte jag att det är. Men tänker man jobba med samma produkt i många år i rad så kan jag ju förstå att man blir lite sugen
9 svar · 25,2k läst
B
benox: Aha, dom blir 2,50 m
2 svar · 3,6k läst
·
A
aedwall: Gör likadant som man göra i ett badrum... dvs sätt dit en fuktspärr. Din behöver inte vara mer än på ca 10-15 cm upp på väggen. Jag hade sen lagt klinker i garaget. Det blir snyggt, billigt och lättskött
7 svar · 13,1k läst
J
johanssonjohan: Hej, Tack för snabba svar. Bjälklaget är alltså redan på plats, så detta är förutsättningarna. Dimensionerat för vindsförråd. Hus från 1939. Frågan är då om man relativt enkelt kan förstärka bjälklaget? Idag ligger det spån mellan reglarna och plank ovanpå. Hälsningar, Johan
19 svar · 14,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Kan bli lite komplicerat med att ordna med gångjärn, lås handtag och tätningslister om du köper en rå glasskiva. Och du skall inte tro att ett härdat glas från glasmästaren med slipade kanter är billigt. Titta på lågprisaffärerna som Skånska Byggvaror, Hornbach, Bauhaus och Cheapy. Där får du säkert lägsta pirs och en färdig dörr som är lätt att montera.
1 svar · 1,2k läst
M
Magnus040: Hur gick det med väggen? Fick du ner den? Kostnad? Mvh Magnus
3 svar · 4,4k läst
·
Lizzardo
Lizzardo: Nu är plattan gjuten slät så imorgon borrar jag ur ett lecablock och klyver det. Tack för hjälp/förslag
8 svar · 5,3k läst
sventus
sventus: Ok, tack! Det finns ju hur många åsikter som helst om allt inom byggfrågor. Man får många tips. Det verkar finnas hur många sätt som helst att göra saker på Jag försöker att ta reda på fakta och tänka lite själv men är väldigt tacksam för alla svar och tips.
4 svar · 1,6k läst
V
vectrex: Själv rivningen låter väl vettig, men att såga sig igenom golvbalkarna från sidan med en stickståg låter oerhört krångligt. Fäst istället 2x4 på sidan av varje golvbjälke, låt denna sticka upp lite ovanför den gamla golvbjälken. På så vis får du enkelt en ny och jämn yta att skruvlimma golvspånet i!
1 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.