3 843 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Finns det några yttermått att hålla sig till?
Tänker bygga något liknande detta och undrar om det är några mått på platta eller stomme som det är en fördel att hålla sig till?
Detta är alltså inga exakta mått utan en skiss bara.
På denna planlösning är ytterväggar 17940 för att då stämmer det bäst med takstolar eller liknande eller varför har man satt just detta mått? Finns det några knep och tips och tricks inför lösvirkesbygget.
Yttervägg ser ut så här
panel
34x70 (snedkapad 15grader för avrinning enligt BH och Mikaels råd)
70mm Paroc klimatskiva
Distanskropp i plast för att bryta köldbryggan in i stommen.
stående 195 + 195mm MU
ÅB plast
liggande 45 + 45 MU + elrör och ev vattenrör.
OSB
Gips.
Det gröna är inglasat uterum samt skorsten och 2st kaminer.
Direktlänk planlösning http://i39.tinypic.com/xdcsz.jpg

Utsida

Detta är alltså inga exakta mått utan en skiss bara.
På denna planlösning är ytterväggar 17940 för att då stämmer det bäst med takstolar eller liknande eller varför har man satt just detta mått? Finns det några knep och tips och tricks inför lösvirkesbygget.
Yttervägg ser ut så här
panel
34x70 (snedkapad 15grader för avrinning enligt BH och Mikaels råd)
70mm Paroc klimatskiva
stående 195 + 195mm MU
ÅB plast
OSB
Gips.
Det gröna är inglasat uterum samt skorsten och 2st kaminer.
Direktlänk planlösning http://i39.tinypic.com/xdcsz.jpg

Utsida

Tallbarr: Jag är inte säker på vad du menar med delar in? Jag tolkar det som att du skulle gå ifrån cc120 och ta det som blir jämn siffra nedåt.
Annars så kan man ju sätta alla cc 120cm och flytta sista, eller första, eller första och sista, eller om det kommer nåt kaminrör på olämpligt ställe så kan man ju flytta där.
Suhagg: Det beror väl lite på hur mycket man vill kostnadseffektivisera. Du kan väl välja vilket mått du vill, sen anpassar man sig efter det, eller så kan du ta innermått på stommen som passar med cc 120 på x antal takstolar och därefter anpassa planlösningen efter det.
Annars så kan man ju sätta alla cc 120cm och flytta sista, eller första, eller första och sista, eller om det kommer nåt kaminrör på olämpligt ställe så kan man ju flytta där.
Suhagg: Det beror väl lite på hur mycket man vill kostnadseffektivisera. Du kan väl välja vilket mått du vill, sen anpassar man sig efter det, eller så kan du ta innermått på stommen som passar med cc 120 på x antal takstolar och därefter anpassa planlösningen efter det.
Då har det alltså ingen större betydelse. Tänkte det fanns anledningar till att det blir lite konstiga yttermått. Detta exempel är ett FH hus. Då ska jag ta de innermått jag är nöjd med så får yttermått bli vad de blir.
Japp, sen kan du ju titta på takstolarna när du är nöjd med planritning. Då kanske du behöver justera innermått lite...
Ska du ha ryggåstak i mitten av huset? Där kan det bli lite mera kritiskt, takstolarna på vardera sida om det taket får inte sitta för nära ytterväggen på mittendelen, taken skall ju mötas i takfoten.
Ska du ha ryggåstak i mitten av huset? Där kan det bli lite mera kritiskt, takstolarna på vardera sida om det taket får inte sitta för nära ytterväggen på mittendelen, taken skall ju mötas i takfoten.
Jag hade en massa likadana funderingar som dig när jag planerade vårt hus (Ja inte bara här utan jag känner igen dina frågor, typ hela vägen
, och jag tror jag svarar dig väldigt mycket. För det känns hela tiden som "been there done that"
)
Jag suboptimerade i alla fall husets längd till att passa 9 takstolsfack exakt, dvs 10 st takstolar.
Sen kan man även optimera bort två takstolar till, de yttersta och låta taket vila på gavelväggarna.
Detta senare skippade jag, ty jag räknade ut att det ger så mycket merjobb och framförallt förlängning av stommens öppentid innan man får tak på.
Optimerar man längden efter att visst antal takstolar måste man också tidigt bestämma sig om takstolen ska ligga ute vid fasadlivet eller inne precis bakom innervägg. Dvs bestämma dig hur du vill bygga.
Jag tycker i alla fall att man bör bestämma längden något efter takstolarna, om möjligt. Lite löjligt att behöva köpa en extra takstol för att nå t.ex. 20 cm till.
Men däremot ser jag inga problem med att man bygger ett hus där sista takstolsfacket blir 20cm smalare.
Men helt klart, optimerar man ut till de sista centrimetrarna gäller det att man verkligen har koll på allt, så det inte saknas 2 cm av gipsskivorna sen, osv.
Jag hade gärna gjort huset 2 cm kortare om jag från början insett att jag nästan fick ett elände att spika glespanelen då 2st 5.40 räckte, precis, eller nästan precis. Ja hade jag haft 1 cm mer spikmån på bägge sidorna hade jag varit glad.
Köket blev 4,2 x 4,25. Nu när vi ska rulla in en plastmatta undrar jag lite varför jag inte gjorde köket 4meter jämnt ena vägen, så jag sluppit skarva mattan.
Jag har inga facit, mer än hur det gått för mig, men detta var mina tankar iaf.
Jag suboptimerade i alla fall husets längd till att passa 9 takstolsfack exakt, dvs 10 st takstolar.
Sen kan man även optimera bort två takstolar till, de yttersta och låta taket vila på gavelväggarna.
Detta senare skippade jag, ty jag räknade ut att det ger så mycket merjobb och framförallt förlängning av stommens öppentid innan man får tak på.
Optimerar man längden efter att visst antal takstolar måste man också tidigt bestämma sig om takstolen ska ligga ute vid fasadlivet eller inne precis bakom innervägg. Dvs bestämma dig hur du vill bygga.
Jag tycker i alla fall att man bör bestämma längden något efter takstolarna, om möjligt. Lite löjligt att behöva köpa en extra takstol för att nå t.ex. 20 cm till.
Men däremot ser jag inga problem med att man bygger ett hus där sista takstolsfacket blir 20cm smalare.
Men helt klart, optimerar man ut till de sista centrimetrarna gäller det att man verkligen har koll på allt, så det inte saknas 2 cm av gipsskivorna sen, osv.
Jag hade gärna gjort huset 2 cm kortare om jag från början insett att jag nästan fick ett elände att spika glespanelen då 2st 5.40 räckte, precis, eller nästan precis. Ja hade jag haft 1 cm mer spikmån på bägge sidorna hade jag varit glad.
Köket blev 4,2 x 4,25. Nu när vi ska rulla in en plastmatta undrar jag lite varför jag inte gjorde köket 4meter jämnt ena vägen, så jag sluppit skarva mattan.
Jag har inga facit, mer än hur det gått för mig, men detta var mina tankar iaf.
Stämmer.JOW skrev:Japp, sen kan du ju titta på takstolarna när du är nöjd med planritning. Då kanske du behöver justera innermått lite...
Ja just det tror jag förstår vad du menar nu.
Dålig bild men jag tror det går att se. Den andra takstolen in på den utstickande delen måste det ju stämma så att säga.

Det mesta man bygger med är 1200 mm brett, eller någon multipel av 600. Det blir enklast om man gör huset x*1,2 meter långt och sedan minskar det någon decimeter. På bredden gör man likadant, men där kan man ta x*0,6 i stället.
Pratar vi ytter eller innermått?andersmc skrev:
Minskningen med någon decimeter men är funktionen med det? Är det ytterväggstjocklek som är anledningen?
Så kommer min ytterväggar bli
Ytterväggkonstruktion
Lockläkt 22x45Panel 22x145
34x70 (snedkapad 15grader för avrinning behandlad med träskyddsmedel Boracol)
70mm Paroc klimatskiva
stående 195 + 195mm MU
ÅB plast
OSB
Gips
Yttermått på huset.Suhagg skrev:
Minskningen är för att undvika just det som Mikael_L beskriver, att det visar sig att materialet nästan räcker. Det är lättare att ta av lite på något som är för långt än att förlänga något som är för kort.
Om man är duktig på att rita och planera kan man ju förvissa sig om att det behövs exakt en platta utegips och inte 1,05, vilket är väldigt irriterande.
Friggeboden "optimerade" jag tokigt.andersmc skrev:
För att få ut max, med minst spill satt jag väggen 4,8 meter lång (insidan). Perfa
Allt gick bra till att gipsskivorna skulle upp.
Det är cc-mått, dvs det saknades 2,25 cm till hörnet så gipsen kunde möta varandra.
ridå ...
Jag löste det genom att glesa isär gipsskivorna lite, så det blev lite mindre som fattades, sen massor av spackel. Ett j*** spackeljobb, helt enkelt.
JA, det är helt klart enklare att kapa bort lite grann och mindre tråkigt, än att sakna litegrann.
Klicka här för att svara