Jag söker en lösning på följande problem. Jag har i vindstrappen en materialskarv på trappens sidor/väggar där det är trä på sidorna i trappan och sedan övergår det i (ny)gipsad vägg. Materialskarven är dock inte rak i linje utan den går i en böj som en banan (om ni förstår vad jag menar...). Vet inte vad jag ska säga om radien på böjen med på 3 meter slår det kanske 10-15 cm. Materialen trä/gips ligger i liv. Gipsningen är utförd väldigt exakt, dvs. det är bara en springa på nån millimeter mellan materialen Ett alternativ är kanske att foga denna springa men det känns väldigt svårt att få det att hålla och att få det snyggt. Trädelen i trappen ska lackas medan gipsen målas. Jag har därför funderat på nån sorts list att sätta över springan (typ skruva/limma dit). Jag har då funderat på tex 20 mm smyglist eller en planhyvlad list 20 x8 mm. Problemet är att listen måste böjas åt fel håll så att säga, det är inte så lätt att ordna. Att böja en list runt ett runt hörn är ju en sak men i mitt fall ska listen liksom böjas på andra ledden och ju bredare trälist destå omöjligare blir den ju att böja som jag vill. Skulle alltså behöva nån form av list som är böjbar på den leddden. Är det nån som har nåt tips på lösning?

Det finns plastlister att köpa. Dessa är mjukare och mer böjbara än trä. Jag satte själv upp sådana i skarven mellan tak och vägg i trappen ner till källaren (också en massa konstiga böjar). Det var bara att spika fast dem och böja allteftersom.

När man sedan målar allt ser det ut som vilken trälist som helst.

Redigerat:
Tack eviljava! Nåt sånt kanske kan funka. Har surfat runt lite och letat efter nåt sånt men inte hittat nåt lämpligt i profil. Skulle vilja ha profilen som en foglist eller som en helt rektangular list, tex. 8-10 mm x 15-20 mm.

Jag köpte mina på Bauhaus. De hade ett flertal varianter och mått att välja på.

Tack eviljava! Jag var och kollade på Bauhaus i helgen, exakt vad jag behövde. Primo lister hette dom.

Är det så tokigt att sätta listen liggande på vagnstycket då, så att den kan böjas enkelt? Så har ialllafall jag sett det göras, och det ser bra ut...

/A

Alko (kul namn förresten :D): I mitt fall ligger vangstycket (i trä) inbyggt i liv med väggen (i gips) så det är ingen kant eller liknande på vangstycket som man kan lägga liggande list på . Om du förstår vad jag menar... Gammalt hus med platsbyggd vindstrapp....

Tänk båtbygge!

Du kan ju testa att fukta din list, klämma den mellan tvä brädor, ( listen på höjden mellan två brädor som ligger sida vid sida) och sedan böjer du brädorna åt "rätt" håll och låter det vara så i någon dag i garaget. Då borde du fått en långtidsdeformation på din list åt "fel" håll.

//

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.