Är okunnig som tusan och behöver lite hjälp.

Har en del konsoler till hyllor som ska upp på en gipsvägg. Har försökt fästa med plugg men skruven når inte in till pluggens skruvdel så den får inte fäste i pluggen. Detta pga att konsolen tar upp stora delar av skruvens längd.

Hur göra? Finns det speciella pluggar som fäster direkt i öppningen och inte har skruvfäste längst in?

Har försökt leta efter längre skruvar till plugg men hittar inga längre än 6cm?

Hjälp mottages tacksamt så jag slipper skammen att inte ens lyckas få upp några hyllor.

Det finns säkert skruv längre än 6 cm. Vilken diameter är det?

Protte

S
vad för plugg använder du?

Skaffa längre skruv, det finns skruv som är en halvmeter långa :)
Skruven ska räcka igenom hela pluggen + lite till, typ 1cm extra.

S
skall vara molly eller plastplugg som bildar knut på baksida gips

Är det mollyplugg? Dra åt skruven, utan konsol, först så pluggen viker ihop sig på baksidan av gipsskivan, skruva ur skruven och montera konsolen. Då kanske skruven räcker till? Bäst görs detta med en mollypluggstång (http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruvankare/Tang-for-skruvankare-87500/). Till nöds funkar det att helt enkelt skruva åt skruven med pluggen som stopp, men det finns en risk att pluggen börjar rotera i hålet då.

Pluggen jag försöker använda är Molly plastplugg som skruvar/fäller ut sig själv innanför väggen.

Det jag behöver om jag förstår er rätt är en annan skruv som passar in i pluggen men är lite längre för att också ta sig igenom konsolen och räcka hela vägen in i pluggen. Vilken skruv kan jag använda? Bifogar bild på plugg jag använder.

• ImageUploadedByTapatalk1331317400.866267.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fixhjälp skrev:
Pluggen jag försöker använda är Molly plastplugg som skruvar/fäller ut sig själv innanför väggen.

Det jag behöver om jag förstår er rätt är en annan skruv som passar in i pluggen men är lite längre för att också ta sig igenom konsolen och räcka hela vägen in i pluggen. Vilken skruv kan jag använda? Bifogar bild på plugg jag använder.
Vad är det för typ av konsol du ska skruva upp?

Valet av skruv (eller rättare sagt skruvskalle) beror på konsolen, sedan ska du ha en 5mm grov skruv som räcker igenom konsol+gips+plugg+10mm (minst)

Konsolen är en sådan: LargeImageViewer.aspx

Konsol:

• ImageUploadedByTapatalk1331322391.938724.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp träskruv med försänkt skalle, typ dessa: http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-24959
Dom finns i 20-pack på biltema också, eller hos vilken bygghandlare som helst, du hittar säkert en påse med 10 eller 20 stycken på Ica Maxi också :)

Tack för all hjälp! Tack vare ER hänger nu en mycket snygg uppsättning hyllor på väggen. Stort tack, fantastiskt vad snälla människor på ett forum kan sprida glädje i vardagen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.