Som nybliven husägare och ny på forumet har jag en fråga till er mera erfarna byggare:

Jag har tagit bort två mellanväggar (en bärande och den andra inte) och ersatt dessa med limträbalkar. Den ena (som står där den ickebärande väggen stod) står med stolpar på bjälklaget och den andra är infälld i en befintlig timmervägg på ena sidan.
Min tanke är att den som ersatt den bärande väggen ska fästas i den icke bärande och på så sätt ska jag slippa ha en stolpe i mitten.

Svårt att förklara, men bilderna borde göra det mera förståeligt.
IMG_1475.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1480.jpg
Skapa konto

Nu är min fråga hur jag ska sätta ihop dessa två balkar. Själv hade jag tänkt låta göra en kraftig balksko som jag bultar med genomgående bult genom balken som står på stolpar.
Andra säger att genomgående franskskruv in i ändträet på den andra balken räcker, medan vissa tycker att jag ska borra och slå in hylsor.

Vad tycker ni?

Vad är det för dimension på balken? Det finns balkskor för de flesta bredder, dessa spikas med ankarspik. Sen beror det på hur stora laster det rör sig om.

Funktion fick ge vika för utseende. Det blev en balksko 90X195 med 50mm ankarspik.
Snyggast hade varit att sätta en balksko med "flärparna" inåt, men eftersom balken behövde vara på plats innan skon kunde sättas dit gick inte det.
IMG_1483.jpg
Skapa konto

Jag hade kompletterat med några ordentliga franskträskruv. Nu ligger halva vikten som den bärande väggen tog upp på ca30 ankarspik, spontant känns det för liten total tvärsnittsarea för den dimensionen på limträbalk. Jag har inte räknat på detta, bäst att kolla med Moälven eller annan limträleverantör, de räknar lätt ut sådant.

Sätt i grova skruv i de större hålen på balkskon kanske funkar...

Kom på att på träguiden finns det lite data på hur mycket belastning en spik klarar av.
Länk.

Sen är det väl som vanligt att man inte kan ta ett värde från en tabell bara rakt av alla gånger, men det kan vara ett verktyg att hamna i rätt område.

Tack för tipsen!
Enligt tabellen på träguiden verkar det som om spikarna i dagsläget klarar 34,8kN.
Detta säger mig egentligen inte så mycket, då jag inte har en aning om hur stor belastningen kan vara på balken. Rör det sig om 1 eller 10 ton?
Jag ska iallfall dra i några ordentliga skruvar i de stora hålen i balkskon.

Är det ett golvbjälklag som vilar på balken eller är det takstolar? Spännvidd på dessa? Längd på limträbalken?

Hur har du kommit fram till dimension på balken? Inte så enkelt utan att veta lasterna...

Nästa gång ni får för er att göra dylikt, det är en smaksak, men jag hade satt i 4 st rälsspikar från bärande sidan, förborrat och bara slagit i dem.....tycker de är okej som utsmyckning...

Det är ju lite oroväckande att TS skriver att han inte har en aning om hur mycket last det blir på balkarna. Om vi antar att det är ett mellanbjälklag så att det finns en våning ovanpå så skall man räkna med att det skall tåla 200kg per kvm. Lite grova uppskattningar från bilderna och antagande om symmetri. Får mig att tro att ytan ovan före balken kan vara 4x4 m åt det håll vi ser plus lika mycket till åt det håll vi inte ser. Då ger det ca 6,5 ton. Häften av det kommer på balken vi ser. Den överför då häften iegn av dte till anslutningen mot den andra balken dvs. ca 1,7 ton eller 17 kN.

Men nu vet vi ju inte om det kanske står en bärande vägg ovanpå också, och mina uppskattningar är väldigt grova.

Personligen har jag ingen aning om balken är grov nog, är korrekt upplagd osv. I mina ögon ser den ut att vara för klen.

TS, jag tror att din lösning är fullt tillräcklig. Jag skulle vara väldigt försiktig med att borra grova hål eller dra in franskskruv lite på måfå som en del föreslår, det finns risk att man försvagar konstruktionen. Om du har 30 st ankarspik som håller balkskon så skulle jag tro att det fordras enorma krafter för att skjuva av dom, mycket mer än detta förband någonsin kommer att utsättas för. Därmed inte sagt att balkarna i sig är tillräckligt starka men det antar jag att du har gjort någon beräkning på.

Nu är det så att det inte blir försvagat att borra och slå i rälsspik, men jag förstår din oro, man skall inte göra för stora ingrepp i takkonstruktioner, lösningen med balksko kan fungera men verkar lite klent till den tyngd vi bara kan spekulera att den skall bära upp, 1 balksko för x antal tons tryck vid en bärande vägg är enligt mig inte tillräckligt, men jag har inte sett helheten, hoppas att Ts har koll på vad han gör annars blir det sättningar eller värre ändå!

"snickare"

Om det är som jag tror, det ser ut på bilden att vara runt 3600 - 3800 mellan ytterkanterna, om det är fallet så är inte balken underdimensionerad eftersom den ligger uppklämd i ena ändan men lite "dålig" vid balkskon, bör hålla men hör gärna med någon granne eller dylikt som kan se det på plats, vi vet ju inte helheten hur huset är konstruerat!

Det är ett golvbjälklag som vilar på balken, som är ca 3600mm. Balkarna är 90X270mm.
Inga bärande väggar ovanför.
Jag har kommit fram till storleken på balkarna genom att bjuda över en snickare på kaffe i samband med att grannen renoverade.

Av alla som hälsat på och sett balkarna har ingen reagerat över att de skulle vara underdimensionerade. Däremot har alla haft olika lösningar på hur de ska fästas ihop, därav denna tråd.

Så här såg de bärande stolparna ut som stod inuti den gamla väggen.
IMG_1378.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.