1 394 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Regler och kraven i BBR gäller för...?
Hej alla hjälpsamma!
Gör ett arbete om BBR, men har misslyckats med att hitta svar på mina frågeställningar.
Min frågeställning är; Vilka av dessa fyra alternativ är korrekta? (Två av dessa är korrekta, motivera gärna era svar)
Regler och kraven i BBR gäller för:
* Alla byggnadsverk med tillhörande mark
* För byggnader
* Vid utökning av en byggnads volym
*Vid all ändring av byggnader
Tack på förhand
Gör ett arbete om BBR, men har misslyckats med att hitta svar på mina frågeställningar.
Min frågeställning är; Vilka av dessa fyra alternativ är korrekta? (Två av dessa är korrekta, motivera gärna era svar)
Regler och kraven i BBR gäller för:
* Alla byggnadsverk med tillhörande mark
* För byggnader
* Vid utökning av en byggnads volym
*Vid all ändring av byggnader
Tack på förhand
Gäller för ny och tillbyggnationer men inte för ombyggnationer, alltså inte ROT, nu är jag 99% säker på detta eftersom jag arbetar med det, men att drista mig att säga att jag är 100% säker vore en miss, ty på detta forum finns gott om sådana som mig som i efterhand kollar upp om det skett nyuppdateringar, därför förbehåller jag mig rätten att alla fel ingår i denna ynka %! Så med denna utgångspunkt faller punkt 4 bort eftersom inte ROT gäller, vid utökning gäller den eftersom detta går under tillbyggnationer, sedan blev det klurigare, alla byggnadsverk gäller inte under BBR så då borde den inte gälla punkt 1 detta är förvisso min teori, slutligen finns bara punkt 2 som är lite luddig, byggnader som vad? Lekstuga går inte under BBR....
Hmm! Hoppas att du fick lite mera "kött på benen"
"byggare" som förvisso borde kunna detta!
Hmm! Hoppas att du fick lite mera "kött på benen"
"byggare" som förvisso borde kunna detta!
Hoppas att du får godkänt på arbetet.
"En byggnad definieras i plan- och bygglagen så som en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den." Citat....Alltså gäller BBR för punkt 2 "byggnader" samt vid utökning av en byggnads volym, som går under tillbyggnad.
"hade"
"En byggnad definieras i plan- och bygglagen så som en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den." Citat....Alltså gäller BBR för punkt 2 "byggnader" samt vid utökning av en byggnads volym, som går under tillbyggnad.
"hade"
Tusen tack för dina svar! Ingen verkar opponera sig så jag går på din linje!
Råkar du möjligtvis känna till vart det finns angivet det som är normal insatstid för räddningstjänsten? Är det någon av följande alternativ ? ;
BBR:s föreskrifter
BBR:s allmänna råd eller
Myndighet för samhällsskydd- och beredskapsföreskrifter?
BBR:s föreskrifter
BBR:s allmänna råd eller
Myndighet för samhällsskydd- och beredskapsföreskrifter?
Klicka här för att svara