14 351 läst ·
19 svar
14k läst
19 svar
Sammanfoga limträbalkar?
Moderator
· Stockholm
· 57 606 inlägg
Vilka avstånd har du- Är det balken som är 3600mm?
Hur lång spännvid är det på golvbjälkarna som ligger ovanpå? Åt vardera hållet.
Jag provade med min ansats om att det var 4000 mm spännvidd på golvbjälkarna, då krävdes det en 360X115mm balk, enl. Moelvens program. Dessutom så blir det då 47 kN pelarlast (begriper inte varför det blir så), vilket är vad du har i din infästning. Och balken skall då ha 135mm upplägg.
Hur lång spännvid är det på golvbjälkarna som ligger ovanpå? Åt vardera hållet.
Jag provade med min ansats om att det var 4000 mm spännvidd på golvbjälkarna, då krävdes det en 360X115mm balk, enl. Moelvens program. Dessutom så blir det då 47 kN pelarlast (begriper inte varför det blir så), vilket är vad du har i din infästning. Och balken skall då ha 135mm upplägg.
Balken är vid närmare eftertanke 3200mm, den andra balken som står på stolpar är 3600mm. Spännvidden på golvbjälkarna är ca 1800mm åt vardera håll.
Upplägget (om du med det menar anläggningsytan) är ca 100mm i befintlig timmervägg och två gånger 90mm mot stolparna på den andra balken.
Med mina mått ger moelvens beräkningsprogram (förutsatt att jag förstått rätt) en pelarlast på 13,1kN.
Upplägget (om du med det menar anläggningsytan) är ca 100mm i befintlig timmervägg och två gånger 90mm mot stolparna på den andra balken.
Med mina mått ger moelvens beräkningsprogram (förutsatt att jag förstått rätt) en pelarlast på 13,1kN.
Jo du tänker rätt! Det är viktigt att skriva med avstånd mellan bärpunkter annars blir det bara en massa spekulationer, nästa projekt sänd med lite mera bilder om du vill ha säkrare svar... Denna konstruktion skall hålla som du löst fästpunkten med balkskon, det spelar ingen större roll om det står ett höghus ovanpå.
Glöm inte att resterande byggnad håller upp golvet! Tyngden på balken är mycket mindre än vad ni kan räkna fram utan att veta alla väggars bärighet, det framgår inte, men balken i sig lyfter hela huset! Nästan iaf... Du kan sova lugnt!
Du skriver att spännvidden på golvet är 1800+1800. På bilderna ser det betydligt längre ut, särskilt ut i köksdelen. Den väggen som har en sopkvast lutad mot sig ligger kanske 1800 från balken, men är den väggen bärande? Man måste räkna spännvidden mellan ytterväggarna om det inte finns fler bärningar än balken. Utan att ha alla förutsättningar för att kunna räkna tycker jag också att balkdimensionen känns i underkant.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden