Hejsan!
Jag har en liten fundering då jag inte riktigt gillar synen av beslag även om dom är extremt praktiska. På mitt uterum kommer jag inte ha något taksprång så att takbalkarna kommer ansluta till bärlinans sida. Håller det om jag limskruvar fast en 45x45 regel för att bära upp en 56x180 takbalk?

Fakta:
Takbalkarnas spännvidd: 3 meter.
Bärlina 90x225 spännvidd: 3,4 meter.
Takbeläggning: Råspont, takpapp och pannplåt.

Tack på förhand grabbar och tjejer! :)

Kom igen, jag vet att ni kan detta! ;) Eller var det en dum fråga kanske?

Jag gjorde så på mitt uterum. Underlättade även monteringen oerhört mycket. Har sadeltak och satte 45-or både på nockbalk och yttre bärlinorna. Sen var det bara att lägga takbalkarna på plats.
Men... jag kompletterade också med att dra några feta skruv från bärlinans utsida in i ändträt på takbalkarna. Känns som det sitter ihop lite bättre då. Min bärlina är dock bara 42mm tjock.

Det är klart det håller under förutsättning att lim/skruv-fästet är tillräcklig starkt. Eftersom din bärlina är 90 mm så finns det knappast nån risk att den spräcks i nederkant.

Ja det är klart, några särskilda rekomendationer? Tänkte mig en 6.0x100 skruv CC 30cm? Vad för något lim skulle vara lämpligast? Vilket trälim som helst?

PU lim, och några tvingar undertiden som du monterar skruven.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.