Byggmaterial & Byggteknik
Manga S: Men då är det okej att limma gipset direkt mot murstocken???
prototypen: Förstår inte riktigt konstruktionen men stänkbleck är aldrig fel. klipp slitsar i blecket använd högersax till vänster sida för att få övre plåten att lägga sig över den undre och tvärtom på andra sidan för den del som går ut över fodret. ovanför klipper man också och lägger en slätplåt urklippt till rätt radie. Protte
ByggBert: Hej mickeys, Jag använder Casco SuperFix för att limma bl.a golvregel: http://www.casco.se/_upl/pdf/produktblade/SuperFix.pdf http://www.trappfixaren.se/3dg/webshopbilder/org/1296/269_178894_po535r45q3.jpg (BILD) SuperFix kan du använda både ute och inne, behöver bara sopa/torka bort det värsta skräpet/vatten sen är det bara att sätta dit det du vill ska sitta fast... LITEN LIMGUIDE:
Pagno: Lite överkurs och merarbete, lecablock, grusa under och fäst dem med märlor i varandra, räcker med de tunna, snyggt men lite dyrt!
mångstekta: använder du stål reglar i stället för trä kanske det funkar annars brukar det ju ha en tendens att spricka hur man än gör...
palbin: Hej! Jag undrar om förslag att laga en ca 2 meter 4 x 1 1/4 tum ekstaketbräda - se bilderna som visar skadan fotograferad bakifrån (från insidan) respek- tive underifrån ... . Funderar bla på att pilla in epoxy - ev i kombination med att "fälla in ett par längsående epoxiinbäddade stålstavar i ett hålrum upptaget underifrån ... . Jag tror det är barn som går balansgång på
henke_tidsoptimist: Hejsan, jag och min sambo har stött på problem i våran husrenovering, vi genomför en takrenovering just nu pga det gamla var för dåligt. I samband med detta ville vi ta fram dom gamla timmertakstolarna och behålla dom synliga så vi kommer höja taket 220 mm med hjälp av 220*45 reglar. Till problemet, iom att vi vill ha så mkt golvyta som möjligt oavsett om inte allt är möbleringsbart
Sämsgård: Hej. Jag håller på att bygga nytt hus i lösvirke, gör det mesta själv. Men gjutning av plattan lejde jag bort. Tyvärr blev det väldigt dåligt gjort så jag fick ta in en firma som flytspackla hela plattan. Även då badrummet på entreplan. Firman som flytspackla lämnade "tomma" ytor runt dusch och bad brunn som jag själv ska spacla med fall. Igår var mattläggarn här och titta på
baljbalj: Man får kolla hur det ser ut. Kan vara så att det ligger en rejäl regel ovanför planken (uppe vid taket typ och den fördelar ut vikten så varje individuell planka inte är så viktig). Om det är nära ett fönster kan man ju gissa att det ligger en takstol ovanför (om dom går 90° mot den väggen. Går dom parallellt med stolarna ligger en takstol över men lite mer utbredd last. Men det
baljbalj: [citat] Sant! tänkte inte på det, tyvärr gjorde dom inte så förr :(. Då har regeln nere vid golvet (vad den nu kallas) mindre betydelse nuförtiden (m a p golvlistfäste i allafall). Zsimpey: vad jag menade var att man skulle lägga in en regel så man i framtiden kan fästa så höga lister man kan tänka sig. Nu är det nog ovanligt med lister högre än 95mm men vem vet man kanske tycker
chris47: Hej. Jag såg en ny typ av trall idag på Hornbach som heter Bamboodeck. http://bamboodeck.se/ Är det ngn som har erfarenhet av detta material? Billigare än Kirai trall och såg riktigt lättarbetat ut. Brädan var ihålig (typ som aluprofil) och därför förmodligen väldigt formstabil och lätt. /CC
jkarlberg: Hej, ja det sitter en vägg i hela huset på mitten, den är dock gjord med 45*45 . 6 fönster + dörr är det. Och sitter karm mot karm. Så troligtvis är karmarna med i den bärande konstruktionen, så man får väl byta två fönster o taget eller stötta.
myrstack: [citat] Att hyra en jordborr och ordna några gjutrör för att gjuta ner en plint med en stolpsko på någon sida av muren borde vara rätt enkelt, frågan är väl om du kommer trivas med utseendet att antingen ha en mur innanför eller utanför din mur, lösningen som sådan är rätt enkel. Estetiskt skulle jag nog själv tycka att sätta spaljen linjerat ovan muren skulle vara den snyggaste
LillaMini: Och skulle du skära fullständigt krokigt så går det att måla listerna en vända, med en spackelspade i vinkeln mot väggen/tapeten så du inte får färg på fel ställe... Det syns ju vid en särskådning, men ser bra ut på håll!
berne88: Ja man kan. Ju sätta en regel i fasaden, å sen även sätta en regel unde balkongen på den fasaden, frågan är bara då vilken storlek man ska satsa på? Å hur långt man ska fästa den,
Genvägen: Nu går tankarna till att bygga en lekstuga i lösvirke. Målet är att den ska se putsad ut. Jag såg att http://www.minihusen.se/ har stugor byggda av OSB som sedan bara målas. Om man blandar i nåt granutat i färgen så ser ytan putsad ut. Har ni några tips hur man ska göra om man bygger enligt egen ritning i OSB? Ska man förstärka med glasfiberremsor nånstans eller blir det konstig
souba: Ja. blir lite tv-stuk men det är ett funkishus så där passar de fint:) Gallrena är egentligen bara för sotaren som måste kunna inspektera. Och då blev den snyggast med ett par sådana, samtidigt som den kanske blir lite cirkulation:-)
fgo: väldigt mycket snyggare, jag tror du dopat fasadsiffran också ;-) Gruset ramade in farstun väldigt bra.
Totem: Låter som en bra idé. Jag tänker göra en likadan lösning. Sent from my HTC Desire S using Byggahus
palbin: Syllen är inte skarvad alls i detta rum (förutom i hörnen förstås ...) som är ganska litet 2x2 meter. Dessa små regelbitar finns fastspikade runt om i hela rummet mitt i 60 cm öppningen mellan väggreglarna på samma vis. Vad jag kan se har de ej använts till något (rummet har tidigare haft klistrad plastmatta). Men när jag hör förklaringen om golvfoder etc så inser jag att de kan
Locke: Hähä, ja det vill till att sätta decimalerna rätt.
skogstomten: Tackar för råden. Låter som det är huggmejsel och hammare som gäller.
ing0065: Tack för tipset! Jag googlade och det är precis det vi söker, återstår att se om nåt byggvaruhus kan ha det, nu när vi har namnet på det!
steve5432: Hej! Montera en ventil av modellen fresh har jag gjort flertalet gånger, så det är inget bekymmer. Har även monterat ett antal ventiler av tallriksmodell så det är inget problem det heller. Däremot tycker jag det blir väldigt fult att ha freshventiler nästan vid golvet i ett garage. Som vi har planerat ventilationen (genom att tita på flera grannars nybyggda (av snickare) garage så har
norrbottenstorpet: Köper man färdigmålat får man ju sprutlackerat oavsett om det är mdf eller trä. Med sprutlackad yta tycker jag det spelar mindre roll. Vill man ha liv i det hela väljer man trä och handmålar. Jag har mest trä, men trots ett gammalt hus har jag vid utbyte av fönster, valt mdf till smygar och fönsterbänk. De kommer att täckmålas för hand och jag tycker resultatet får tillräckligt
Smatte: Tack för synpunkterna! Jag nöjde mig med att fästa i panelen och i golvet. Det känns väldigt stabilt och duger definitivt då det är i en sommarstuga.
MMR: Hornbach i Malmö säljer då tyvärr inte spax längre, inte vad jag har sett. Frågade i höstas och då så de att de att spax utgått. Sen vet jag inte vilka ni köpt, men vanlig träskruv för inomhusbruk har åtminstone de jag köpt varit torx Sent from my HTC One V using Byggahus
Yrrol: Funderar på att göra en slimmad låda ovanför. Sätta spottar. Så kan underlådan funka som dekorhylla med blommor eller annat ifall man blir galen på akvarium. Då bör jag ju undgå problemet med fukt, och att kunna arbeta med akvariet å så.. All el är ju redan dragen, jordfelsbrytare har jag, och dra en diskret kabel upp dit för driva akvariet borde ju gå det med. Känns inte det