Byggmaterial & Byggteknik
bax: [citat] Ja! :) Plana vinklar på båda sidor, som mattiasp föreslår, är nog starkare ja, tänkte inte så långt själv. Men alltså, vad ska ramen vara till?
JanneL: Räcker det inte med 10 mm hål för antennkabeln?
myrstack: [citat] Kör du med 8mm armering så satsa på det dubbla när du borrar, kör du grövre armering kan du förmodligen klara dig undan med inte fullt dubbelt så grovt, beror lite på vilken expanderbetong du får tag i och hur grov material det är i denna.
Mats: Du säger inget om hur stort ditt fönter är men Vanligt armeringsnät 5X200 plus ett par stänger i ytterkanterna skulle jag tippa håller rätt bra. Armering på den här nivån ska mest hjälpa till med att förhindra gjutsprickor. Styrkan står betongen för
fasadnisse: kolla på somsten.se dom har folk som fixar sånt. såna sprickor kan även komma på en armerad yta. Sent from my GT-I9100 using Byggahus
fasadnisse: om sprickan e levande så hjälper inte armeringsnätet så där värst mycket. när vi gjuter iordning sprickor så använder vi specialbetong med fibrer i, och tjocklek blir på minst 1,5 cm. sen får man ju försegla allt med en sealer. å måla (innan förseglingen) Sent from my GT-I9100 using Byggahus
fasadnisse: det finns material speciellt framtaget för lagning av trappor. för privatpersoner så rekomenderas det marmocit (osäker på stavningen), kan inte rekomendera vanligt bruk. trappan tar mkt stryk och ska helst hålla länge. tänk på att även använda en bra sealer, helst en 2komp. men dom har en dendens att bli mer "glansiga". jag bukar även blanda i lite halkskydd i sista stryket. lycka
cederbusch: Ok, nu har vi bestämt oss för att "klicka" upp gipsskivor. Är det gipsbruk som gäller eller vad ska jag ta? Vad är olika för- och nackdelar? Kan ngt bruk "skära" sig mot de putsrester som finns kvar på väggarna?
Klicka: Sök på "coping baseboard" på google. Så hittar du hur du alla fall ska få till bra innerhörn.
Noseone: Allt beror ju på höjder, längder etc. Bäst är nog att bygga en liten mall med tänkt virke å ställa upp å prova. Gå en bit från huset å se om det ser bra ut.
sommartorpet3: Har ett par säckar med Byggmax murcemet A över. Skall gjuta ett bar bänkar med Byggmax färdigblandade finbetong. Om jag då blandar murcement+sand 1:3 och blandar in detta noga med betongen kan det funka? Procentuellt hur mycket vågar man blanda in? Tänker mest på hållfastheten, färgskiftningar o dyl. är inte så farligt. Är det helt fel att gjuta med murcementen? eller duger den till
Sugarcube: Okej, då ska jag påtala det. Låter sunt.
JanneSjo: liggande panel färdigmålad ska snart sätta upp ska sätta dit 3 dörrar först. funderade på att sätta listerna rakt mot varandra utan hörnlist i innerhörnet - testade och det såg ok ut - dock lutar väggen. funderar på hur mycket fuktrörelser gör. i rummet där jag sitter finns det liggande panel med fyrkantlist märkte jag nu - man blir ganska blind över det man ser varje dag...
wrang: Okey ja det borde det vara på 22mm men blev osäker....
JMJM: är ju så det är beständigt så det inte vittrar sönder när det ska vara ute i väder och vind.
SBH: det man göra är att man planerar sina leveranser så du bara har matriallet som du behöver. matriall tar mycke plats och skulle t.ex. gipsen bli fukt skadad så är det ju bara köpa nya skiver.
Stefan N: Brukar man inte kunna höfta med 500:-/m2 för material och lika mycket för arbete?
cederbusch: Jag ska regla upp fasad av murade blåbetongblock. Tänkte ta 45 x 70 för lite tjockare isolering. Är det bäst att fästa dessa med vinkeljärn eller med långa spikplugg? Vinkeljärn känns smidigast men jag är osäker.
vojma: ...och genom att använda så stora mått som möjligt så minimerar du felmarginalen. På en altan kan det därför vara lämpligt att använda måtten 3m, 4m och 5m. Detta kräver då att man har ett tillräckligt långt måttband och helst är två personer...
huggan: I rännorna annars bucklar ju sig plåten när du drar åt om det är luft mellan plåten och virket.
Dsl: Håller på att dela av till en tvättstuga i garagedelen av huset. Väggen kommer vara 2,5m bred och sidoväggarna består av betonghålsten (1 yttervägg) och golvet av en ny betongplatta men golvvärme jag gjutit på 200mm cellplast. Väggen skall innehålla vatten till ho och maskiner samt el till strömbrytare och uttag. På tvättstugesidan tänkte jag använda en våtrumsskiva, typ
leftrustle: Skivorna är uppe sen länge. Blev sådär, var inte raka för fem ören som det påpekades. De buktar ut från underlaget här och där, fäste dem med spik och lim. Men från lite håll ser det bra ut. Nu ska de bara vitvaxas, nytt golv, lister, målning av tak... Nu undrar jag om någon har en idé kring hur man gör runt hörn? Har två småväggar som avslutas med en kortsida. Normalt
JOW: Angående golvvärmen, visst, det finns ju matarskivor med extra spår som man kan transportera slang i. Det går även att borra hål i bjälkarna för transportsträckor och sticka upp en skyddslang, som man sedan drar en golvvärmeslang i.
saturnus: Jo visst kan det ställa till det, med kalla lokaler. Jag har ingen plast i mitt, men väl vindpapp, och regält isolerat = 195mm i väggarna bl a . Märkte också vid något tillfälle att allt var dyblött därinne, och detta berodde på för lite ventilation. Äntligen, får jag säga, så är lufluft värmaren installerad.
Joukko: Ah. Då kör jag på syllpappen från Byggmax. Kostar bara 109kr. :)
b8q: Hej! Träguiden ger en hel del tabeller och konstruktionsexempel: http://www.traguiden.se/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=1465