Byggahus.se

Virkeskvalité

1. Sangris
    Medlem Nivå 4
    Hur mycket vankant, sprickor, kvisthål, övriga skador och fel, etc får så kallat prima virke vara behäftat med för att få kallas prima?

Jag ska byta fasadbrädor på mitt hus och samtidigt bygga en veranda och fick i förra veckan virket leverat hem av en XL-bygg firma. Pga mycket arbete på jobbet har jag inte tittat på virket förrän i kväll. Mycket av reglar är enl mig så dåligt att det inte går att använda. Det är krokigt och skevt samt behäftat med fel enl ovanstående fråga. Trallvirket som jag tänkt använda som golv i verandan har stora grova och fula kvistar vilket inte alls är vackert att ha i entrén. Dessutom verkar det som att virket utsatts för en onormal mängd av inpregneringsmedel vid tryckimpregneringen. Det ser ut som att medlet har överdoseerats och runnit på vissa ställen av brädorna. På en av reglarna som jag ska ha till stolpar och takstolar har hyvlingen inte tagit på ena sidan. Både stolpar och takstolar ska bli synliga i den färdiga lösningen.

Finns här någon på forumet som kan ge svar på vad som är acceptabelt?

2. T
    Medlem Nivå 3
  3. Sangris
    Medlem Nivå 4
    Jag såg den tråden lite försent......
    Jag skulle vilja att någon som är byggare till yrket tycker till. Vad accepterar en byggfirma?