J
JMJM: ok, tack, jag ska skissa på något utseende så får jag se vilket tillvägagångssätt jag väljer sedan.
4 svar · 9,1k läst
A
Anders D: Köp ifrån någon o er närhet som lagar gummitransportörer.
2 svar · 3,5k läst
Torpalainen
Torpalainen: Balansgång. Som jag tycker det ser ut på bilderna så är det ett hus med några år på nacken, dvs att den byggdes inte lika tät och inte lika isolerad som man bygger idag. Det medför bl.a att varm luft läcker ut på vinden och ser till att utrymmet har några grader mer än vad det är utomhus på vintern, vilket förmodligen hjälper till att hålla vinden fri från kondens. Isolerar du
5 svar · 1,8k läst
·
T
TEN: Det verkar ha gått bra med Normalfixen, än så länge :)
1 svar · 1,1k läst
V
vagabondo: eftersom jag fick samma krav på dörren så köpte jag helt enkelt en vanliga träskiva (limmade brädor, finns i diverse mått) och körde igång med fräsen. Blev riktigt bra, kanske lite tunn för en dörr men stabil och fullt tillräckligt för en lekstuga.
2 svar · 9,2k läst
MathiasS
MathiasS: Går det inte att böja ner blecket så glipan försvinner? Det är väl ingen större katastrof men inte helt optimalt. Snö kan yra in och blöta ner isoleringen. Jag skulle nog försöka fixa detta. Att flytta upp fodret är ju också rätt snabbt gjort. Sent from my X10i
3 svar · 2,4k läst
bonnier
bonnier: c/c 45cm samt en 15mm plywood borde funka!
1 svar · 5,1k läst
J
jiraya: http://www.duuri.fi/hoernskyddslister-242/articles/hoernskyddsprofiler-i-plast
3 svar · 6,0k läst
H
hempularen: Kanske var en förberedelse för lyftanordning.
6 svar · 4,1k läst
R
Ripple: Bor i ett hus som saknar spalje till trappan inne och har en liten hemma så är dags att bygga en. Tänker ha lite smalare variant och undrar om någon annan här har byggt en eller har tips på material och fästning
0 svar · 2,6k läst
Locke
Locke: Betong härdar under vatten men du kan få andra problem när plintarna står i vatten.
9 svar · 9,2k läst
anders07
anders07: Hej, vi skulle vilja hitta en dubbel ytterdörr i ek med helglas partier i mitten. Vi har hittat flera som har vit kram och blad med glas men ingen i ek. Något tips om var man kan få tag på det (och inte behöva betala 70.000 kr per dörrblad)? Tack på förhand! Mvh, Anders
0 svar · 1,5k läst
J
JOW: Om det känns bättre, sätt en ruta papp under stolpen, som är lika stor som stolpen. När jag ställde mina stolpar på verandan så sågade jag av 7mm ringar av 75mm avloppsrör, därefter skruvade jag underifrån upp i stolpen.
3 svar · 6,4k läst
P
PeterTK: Jag har gjutit en betongplatta för att ställa en pool på. Nu ska jag mura upp två stödmurar som ska stötta poolens långsidor. Dessa murar ska vara ca 4.5m långa och 1.4m höga. Dvs lika höga som vattnet i poolen når. Tanken är att mura upp tre kontreforer till vardera mur. Jag kan motfylla upp till ca 80cm mot stödmurarna. Frågan är nu om jag bara kan börja mura upp muren med
0 svar · 2,1k läst
K
Klicka: Vad skönt det blir när elbilar och elmoppar tar över i framtiden.
11 svar · 2,7k läst
G
Grop: För mig är massiv ek en trappa med plansteg gjord av en bit ek utan limningar. Likaså sättsteg. En stavlimmad har flera småbitar ihoplimmade till ett plansteg och ett sättsteg. Jmf parkett. Stavlimmar man, kan man välja ut de fina bitarna och såga bort skavankerna. En massiv trappa ställer högre krav på att ha fin ek att utgå ifrån och borde därför vara dyrare.
1 svar · 3,4k läst
K
Kjell_G: Ok, verkar onödigt att köra upp spår då. Dessutom kommer panelen att sitta rätt skyddat för sol o regn.
2 svar · 3,7k läst
M
motives: Ja, jag får väl bygga takreglar nån annanstans... :)
17 svar · 2,6k läst
·
J
JOW: Urtag vid upplaget går att göra. Jag törs dock inte säga hur stora...kolla på träguiden...
4 svar · 5,2k läst
·
J
johello212: [citat] Tack för ditt svar! Det va ju också en bra idé! Men jag är osäker på om det är puts, när man tar på skadan så känns det mer mjöligt på nått vis och man kan väl inte måla direkt på puts och få en len yta som det är? Så frågan är om det är puts eller något annat? gips? Är själv dålig på sånt här.. kanske svårt att se via bild också. Lägger till en bild där
2 svar · 5,6k läst
M
maddish: Mer bilder finns! Ni ser sprickorna under fönstrena bla. Vägg materialet ser ni vid lecan, skånsk teknik från stenåldern, inget roligt alls. Bara grus och småsten blandat med kalk tippar jag på.
1 svar · 1,2k läst
·
Lostmoose
Lostmoose: Hade jag varit du så hade jag knappast funderat på isoleringens vara eller icke vara. Snarare på om jag skulle sätta plast innanför isoleringen eller inte. Sent from my ST17i using Byggahus
4 svar · 5,3k läst
N
norrbottenstorpet: Kan man inte behandla det som en tvättstuga, dvs om du har golvbrunn ska du ha ett tätt golv uppdraget till 50 mm på väggen (tror jag det är) och valfritt på väggarna. Om ni ska göra om väggarna skulle jag ändå måla med en vattentålig färg, t.ex. http://www.beckers.se/Inomhus/Vara-produkter1/Vatrum/Vatrumstack/
1 svar · 2,8k läst
J
JanneSjo: jag har en hel rulle 30x1.25m vindpapp AC350 T-emballage hemma så jag tänker använda den. orsaken till att ha även på insidan är för att inte få "läckage" av väggisolering mellan innerpanelen. Kanske onödigt dock.
2 svar · 2,5k läst
H
Holpers: Tjena Försökte få med allt i en rubrik.. I vår 70 talskåk är tvättstugan i källaren, inredd med täta tapeter typ tunn plastmatta på väggarna och linoliummatta på golvet. Har dragit ner all tapet nu och bakom är det gipsskivor på 3 av väggarna. En vägg vätter mot yttervärlden, jag tror att det på den utifrån sett är dräneringsgrus, asfalt betong, isolering, plast sen gips men
0 svar · 2,6k läst
J
JOW: Jag inser själv att det är rätt mycket merjobb... men... Kan man inte skarva en H-balk genom att svetsa sidor på den? Först svetsa ihop mitten, sedan flänsarna, och sedan sidor, så det blir som 2 rekangulära kanaler. Därefter ta bort stämp. Men då det tillkommer mer rivning - friläggande av stålbalken, brandrisk vid svetsning. Samt att om bjälklaget ligger på cc60 så får man inte
21 svar · 5,0k läst
·
Torpalainen
Torpalainen: Alternativa tejper som fungerar bra är T-Flex (Dyr) Rakonor Sitko (tillverkas på samma fabrik som t-flex enl uppgift) Isover Vario Multitape För att spara på tejpandet så skarva med överlapp på ett par gles, säg 60 cm, då blir plasten klämd bra av gipsen. Ja givetvis inte tvärs glesen då... :) (kan aldrig vara nog tydlig) Lycka till
11 svar · 7,7k läst
B
Bruce71: Är det Quicktech kanske? http://www.quicktech.se/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=39&Itemid=60
1 svar · 1,3k läst
pelpet
pelpet: 1) Du kan ju sätta ett enkelt plåttak med avrinning och hängränna under altanen i taket på förrådet, men snyggast vore väl att taka altanen så att nästan inget regn kommer på altanen. då borde det räcka att skruva upp några fiberboardskivor eller liknande i taket på förrådet. 2) Du kan väl lämna en luftspalt på 5 cm till markstenen, men mura upp en tröskel innanför på 10
1 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.