Byggmaterial & Byggteknik
ericl: Tja, hela problematiken kring ett trägolv måste ligga i att när det läggs så ska det ha medelvärdet för träets fuktkvot när det väl ligger på plats. Vad detta är kan man ju bara gissa sig till. Golvet lommer att ligga i ett torp, som periodvis kommer att ha varierande innertemperatur beroende på när det utnyttjas. När jag studerar mina trägolv i mitt permaneta hus ser jag att
anders07: Ah, kakelhörnan i Bromma ligger ju på vägen till jobbet (och jag har dessutom provplattor därifrån som ska tillbaka)... så lämpligt så... :) Tack för hjälpen! Mvh, Anders
Helioz: Vanligt polyuretanträlim fungerar. Även montagelim (PL400, Maxibond, SuperFix) funkar bra till detta om man vill ha ett mer flexibelt lim.
anders07: Det finns finmaskigt metallnät på rulle (20 cm bred) som jag använt. Klipp till en lagom bit och fäst över springan, alternativt tryck in den dubbelvikt i springan med en kniv. //Anders
Helioz: Slipa ner till trärent (skivorna bör då få samma färg) och lägg på två strykningar av Osmos Hårdvaxolja. Svårare än så behöver det inte vara så länge bordet är av massiv teak.
addee: Putsat hela f.d tegelhuset och färgat det på entreprenad. Dom körde med trälister som rätlister som dom ca 6månader senare plockade bort och lappade i och nu ser det förjävligt ut. [bild] Man ser ränder varje meter, kortsidorna har jag anmärkt på redan i dagsljus, men idag såg jag det men belsyning på eftersom den inte fungerat och långsidorna ser skit ut. Bilden gör det inte
eviljava: Knarret är ju trä som gnider mot trä, så om du kan undvika allt "gnid" så slipper du även knarret. I ditt fall hade jag nog därför lämnat någon millimeter mellan listen och väggen, dragit lite latex och sedan målat. Du kan ju även testa att köpa lister av plast (finns på byggvaruhus). De ser ut som trä och jag gissar att de inte har lika hög "knarr-benägenhet" som trälister? De
The Tor: [citat] Det brukar stå i produktbladet. Finja kalkbruk fin = 3-5 mm. Weber kalkbruk fin 2-3 mm. [citat] Det skall du inte behöva göra. Däremot kan det vara bra att förvattna.
obiwankenobi: Regel, regel på väggen där... Niclas, antar att du menar resårbotten när du skriver sängram? Jomen det kan jag väl föreställa mig, att långsidan kan få lov att svikta lite såsom resårbotten är konstruerad och att det då kan uppstå draglaster som du säger. Men ponera då att man bara skulle sätta fast sängen i de "ordinarie" upphängspunkterna, dvs där benen normalt skruvas
Enk Projektet: Nja...jag fattar nog inte hur det ser ut om det inte är förstyvningar för att hålla väggarna på plats.... Bilder??
yossy: Yep du har rätt Verktygsgurun. Ska leta smeder och stålverkstäder. Om du har tips på ngn bra så säg till :-)
zingo: Ja... faktiskt... eller kalla det "stående", då? Har sett både "lodrätt" och "stående" i byggbeskrivningar på nätet.
Hiltimannen: Förtydligande: Halva väggen (den inringade delen) är innervägg och den andra halvan är yttervägg.
Macarus: Skadar förstås aldrig att byta, men så länge virket inte har någon konstruktiv bärande funktion och du vet att det kommer hållas torrt framöver så ser jag inga stora risker med att ha det kvar. Sant att skadedjur gillar rötet virke men det måste ändå bli fuktigt också för att de ska komma. Sitter det skyddat är alltså problemet litet.
Amatörbyggaren: Är det möjligen så att det är fråga om en innerdörr till en ytterdörr/dubbeldörr? Förr så hade man ju två dörrar till ytterdörr.
JOW: Det är vanligt att sätta 45x45 innanför ångspärren, i detta drar man sedan el, för att slippa punktera ångspärren på varenda dosa etc. Det går även att sätta 28x70 om man vill spara på rumsutrymme. Mig veterligen finns inget annat skäl att göra så. Fördelen med 45x45 är att man får i 45mm isolering efter färdig teknikinstallation.
Klicka: Provar ställa frågan här. Jag söker rakbandad dyckert (1,2mm, 18Ga) med liten skalle. Jag tror de heter pinnspik men hittar inga som säljer det direkt på nätet. Vad mer kan de heta?
Kenneth W: Vi har ändrat oss, det blir en trätrapp då andra trappor på den sluttande tomten också blir av trä.
Johan FK: Hej, Jag har bilat bort den gamla plattan och röjt bort fyllning till ett tiotal big bags, huga...) Hur som helst så ska jag gjuta ny platta och i botten ha 200 mm isodrän. Jag kom just på tanken att isolera den nya plattan från de befintliga källarväggarna genom någon form av kapilärbrytande skikt, på så vis blir den nya plattan helt isolerad från fuktvandringar från omgivande mark.
KlasLo: Är absolut ingen expert på området heller :). Jag har tänkt så här i mitt eget fall; Jag önskar enbart komfortvärme för att klinkern inte ska vara kall att gå på. Det krävs kanske 3-4 grader varmare än rumstemperaturen för att det ska kännas ok. Har man dessutom en luftspalt (med platon) under golvvärmeplattorna och klinkern så får jag känslan att så himla mycket värme inte
Christian From: Hej, Det finns vattentät enkomponent betongfärg och tvåkomponent epoxi om du inte vill använda asfalt och tjära. Målade en pool på Bali för 4 år sedan supersmidigt!, och mig veterligen finns det liknande färger som tål vårat klimat. Christian
norrbottenstorpet: Motfråga, vilket paragraf i lagen hänvisar han till då? Du måste se till att din eldstadsinstallation är säker och byggd enligt lagkrav och boverkets regler. Sotaren får själv ta ansvar för att kunna granska denna. ALLA seriösa aktörer använder en inspektionskamera för rökkanalen. Eller menar han att kunna granska rökkanalen inne i schaktet, dvs isoleringen av rökröret?
Crebel: Hm, intressant... Tittar jag i taket i vardagsrummet så tror jag minsann att det finns sådana vågor. På baksidan av de ytterpanelbrädor jag har hemma så kan jag knappt se några, dock. Det kan förstås vara en ljus- och vinkelfråga, men om jag inte tänkt på vågorna i existerande tak förrän nu så är det nog inget problem för nya taket. Men roligt med nytt lärande, visste inte om
NyfikenVit: Frågan fick sitt svar i en relaterad diskussionstråd här: http://www.byggahus.se/forum/golv/198820-golvlister-med-utrymme-kablar-svart-att-satta-upp-i-putsade-vaggar.html
trojlee: jag hade en WAB skiva över, bara därför jag tänkte:)... // M
AndersS: Om vi utgår från att det är torrt och utan röta så kan en vindpapp förbättra något åtminstone teoretiskt, men kostnaden för att få den på plats och det arbete det medför kan du inte tjäna tillbaka. Däremot om panel börjar bli dålig så att det är dags att byta den så sätter man självklart dit en vindpapp/väv och även en läkt. Eller om man har tid, pengar och vill snickra