E
elinayammuna: Tack snälla:D
7 svar · 7,6k läst
·
E
7 svar · 7,6k läst
·
W
Winnerhed: Det var visst ingen som hade några tips eller funderingar kring mitt huvudbry? Har idag mätt luftfuktigheten i källaren och den hamnade på 46 % Känns inte som att det är speciellt fuktigt?
2 svar · 880 läst
B
Bjudko: Dränera om kåken/den sidan/hörnet. In med en byggfläkt tills allt torkat. Sen kan du göra något.
1 svar · 5,5k läst
·
E
Ewald: En annan fråga är ju om det lyckas att hyra ut huset (eller en del av huset) i det där området. Alla vill ju bo i storstäder som Göteborg, Jönköping, Kungsbacka, Stockholm osv.
23 svar · 5,9k läst
B
bjomape: Här är ett exempel på ringar som hjälper dig att kompensera för gipsskivans tjocklek: http://www.clasohlson.com/se/P%C3%A5byggnadsringar/Pr223977000
6 svar · 5,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Har du kollat på t.ex. Granngården och Jula? Finns ju på nätet också.
1 svar · 2,2k läst
harry73
harry73: [citat] Det borde inte vara ett problem, men låt en kunnig person titta på plats innan du börjar riva.
8 svar · 1,7k läst
·
50talshusBlg
50talshusBlg: Tack för tipsen. Om man använder Larsbjs formel bör det ju fungera då? en steglängd= 241 plus 2 höjder 196 = 633, Men sen har jag läst nånstans att en steghöjd runt 17cm är bra och plan som är 25cm breda är bra. En innertrapp bör aldrig ha högre steghöjd än 20cm, men då det är väldigt nära 20cm upplevs det då som väligt höga steg?
3 svar · 16,8k läst
K
KungAnka: Ja, direkt på betongen. Vill du jämna av innan så ska du använda flytspackel, men då måste nog betongen slipas av så att det fäster. Görs med en saneringsfräs eller liknande, betydligt mer jobb. Testa att måla väggarna med silikatfärg. Finns i många glada barn-färger.
6 svar · 1,8k läst
M
Makiita: Någon som har bra tips på mässor i Estland, Lettland! Litauen eller Polen? Skulle behöva komma i kontakt med trapptillverkare och glasräcken... Någon som vet? Vill ha lite lyxigare trappa och inte någon vanlig standard trappa.
0 svar · 712 läst
I
injonil: Det ts beskriver är en vägg av spontade plank, sk plankvägg. Vanligt i hus från slutet 30-tal och en bit in på 40-talet. De är helt och hållet bärande.
4 svar · 4,9k läst
·
maeron
maeron: Söker efter plaströr, typ VP rör, gärna färgade i dimension runt 30 - 35mm samt ett rör på 8mm i vilken färg som helst- Vet någon var man kan få tag på sådana rör?
0 svar · 2,6k läst
Matti_75
Matti_75: Om det är nybygge skulle jag dra rören i glespanelen på våningen under för att komma upp där du vill.
5 svar · 1,6k läst
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Eller smyga upp bakom en gardin eller dylikt och sedan dra kabel utefter taket
9 svar · 6,8k läst
Alfredo
Alfredo: Gör en liten "låda" med reglar och gips?
7 svar · 6,0k läst
·
B
bitto: Inget som har löst sig ännu och vi har inte rivit upp golven ännu, så info angående vad som är under kommer väl senare kan jag tänka... Ja, golvet sviktar vid skorstenen i det ena sovrummet, men i det motsatta, på andra sidan av skorstensmuren, så är golvet stumt vid skorstenen. Där är golvet i stället mycket högre ca 50 cm ut från skorstenen. Känslan jag får är att det är
5 svar · 3,1k läst
Wik83
Wik83: Ja jag fick leverans förra måndagen, 22 pall med material. Så förra helgen drog jag igång med murningen. Det kändes som att det flöt på ganska bra. Fick upp 10 lager (2 meter). Nu kommer jag mura en balk runt hela garaget nästa lager, som hamnar över garageportar och fönsters och dörrar. Känns som att jag behöver något som stabiliserar konstruktionen. Jag ska upp 3.80m på
6 svar · 8,9k läst
B
Bjudko: Det blir 6 mm härdat frostat 2x1,25
1 svar · 1,2k läst
A
Alko: Är det inte bara vanlig kalk då? Alltså inte kalkputs, utan målarkalk, som man ofta och helt korrekt behandlar källarväggar med. Det är ju vitt och liknar krita. /A Sent from my GT-I9100 using Byggahus
10 svar · 21,9k läst
·
M
MrWalker35: lite tips tack
1 svar · 7,0k läst
3ple
3ple: Nu börjar det bli aktuellt att börja med räcket. Har kollat runt lite och det verkar som de flesta "kit" som finns att köpa innehåller 8,7mm laminerat glas. Kör nog på det. Inte helt gratis dock. Sen blir det hemgjorda (jobbgjorda) "klämmor" i rostfritt. Blir nog klart vilken vecka som helst:)
6 svar · 3,7k läst
·
P
poppe12: ok. Men jag bor i umeå så de kan inte överleva vintern här utom om har en uppvärmd lokal att övervintra i. Men jag har haft väldigt mycket öppet eftersom jag målat med lacknaftefärg. Men jag kanske ska lugna mig. Jag har hittat 2 men det kanske fortfarande inte är något att oroa sig för. :)
3 svar · 2,2k läst
T
tralopp: Tack för trådtipset!!! Ska läsa den! O sågbladen som länkades till såg ju ut att göra jobbet! Att jag är tveksam till att hyra beror på att detta är sånt jag får göra på lediga stunder - vilka kan variera.. Då är det praktiskt att ha verktyg hemma (annars blir det väl dyrt i längden..). Sen har jag en annan fundering.. Idag brukar man isolera hus med frigolit.. Skulle man inte
8 svar · 3,7k läst
P
pjkw: Ja konstiga hål och jag har fått kvistgenomslag i färgen.. det har jag dock hört att folk med betydligt dyrare dörrar också fått.
2 svar · 2,4k läst
A
Avemo: Oljefyllda element är generellt större än de icke oljefyllda med samma effekt. Är det ont om plats kan det därför vara bättre att välja ett utan olja. Alla element skall ha luft omkring sig. Jag tycker att elementen brukar hålla temperaturen mycket noga i rummet oavsett utomhustemperatur. Däremot kan man inte lita på skalan. Häng upp en termometer i förrådet långt från elementet
7 svar · 8,6k läst
3ple
3ple: I teglet är jag hyffsat säker på.
1 svar · 12,5k läst
H
Henrietta70: Toppen. Tack.
4 svar · 22,2k läst
Fotografen
Fotografen: Jag skulle köra på alt 3, lättast att klara själv genom att "ta i" med dimensionena utan att räkna på det. Förstärker du bef skarv med regel på sidan måste du sätta reglar på båda sidor för att inte få ett vridande moment i balken.
1 svar · 6,3k läst
·
S
Sidekick_i: Det har jag gjort. Att byta endast fönster (i önskad omfattning) är inga problem. Att byta hela ramen kräver däremot bygglov då det påverkar fasadens utseende - vilket inte är aktuellt. För att förtydliga behovet: Vi är alltså ute efter den absolut mest effektiva lösningen utan att behöva byta HELA fönstret inkl. ram.
2 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.