Hej vi bor i ett trähus ca 6m från en mopedfarled som går rakt parallellt med huset. De små ettriga sakerna är långt mycket mer störande än de få bilarna som kör på gatan. Dessutom så måste jag sova med öronproppar för de för med sig så mycket buller. Finns det någon här som vet hur jag ska stänga ute bullret?
Huset är byggt 1958 utanför Umeå och har kutterspånsisolering i väggar och 2 glas fönster med tyglister.Det är ett självdragshus.

Jag har tänkt lite på att sätta dubbla gipsskivor med dämplim mellan mot vägen och kanske en extra glasskiva eller byta det yttre glaset i fönstret mot något bättre laminatglas. Bör jag även ta kortsidan av huset eller räcker det med långsidan som är närmast?

Tack för hjälpen!

Kolla även om du får sätta ut blomlådor så de måste sänka farten.

bobas skrev:
Kolla även om du får sätta ut blomlådor så de måste sänka farten.
Det där var ett synnerligen dåligt råd, minskar inte ljudet ett jota snarare tvärs om då det blir bromsa-gasa.

Fotografen skrev:
Det där var ett synnerligen dåligt råd, minskar inte ljudet ett jota snarare tvärs om då det blir bromsa-gasa.
det där var en synnerligen dryg kommentar!

Många mopeder är ju trimmade eller ändrade så de låter för mycket. Det man kanske kan göra är att sätta sig ner med en mätare och mäta ljudet när de åker förbi, ta regnummer och anmäla dem för att de låter för mycket.

Borde väl finnas en maxgräns på mopeder på samma sätt som för bilar osv.
De lär ju ha en specad nivå från fabrik och har denna ändrats så har de ju ändrat utförande på fordonet..

Det är min tanke iaf, då det verkar som om det är väldigt poppis med att mopederna ska låta mycket nu för tiden.
Det är inte som förr, att de ska gå fort!

Sen vet man ju hur det är att resonera med sådana ynglingar, vissa bryr sig, de flesta inte utan om man påpekar något så gör de tvärtom eller det hela värre för att hämnas på "den gnälliga jäveln som tror han kan bestämma över mig".

Börja med att sätta upp en skylt och skriva något i stil med "Snälla mopedister, kör lugnt"

Att börja mörda folk för de kör moped känns lite drastiskt. . .

Eller prata med deras föräldrar så de får ta diskussionen med barnen, på ett vettigt sätt.

Själv tycker jag mopeder inte direkt stör men jag är säkert inte lika utsatt för det som du då du verkar finna det störande.

Risken med blomlådor är att de ses som kul leksaker som man kan ha och tex sladda runt istället.

Det var några boende som satte blomlådor på en väg i ett samhälle nära mig. Epa traktorerna vart överlyckliga över den nya slalombanan och var nu där med skrikande däck varje kväll

Byt till 3 glasfönster, gjorde enorm skillnad i ljudvolym inne för oss

Hej

Bor i Stockholm, byggår 58, trähus, 6m från 30-väg som trafikeras av tysta bilar och ettriga mopeder - låter rätt likt ditt läge!

Dock har huset numera med FTX och sedan i våras treglasfönster. Som Daniel skriver ovan - stor skillnad! Vi köpte inga märkvärdiga fönster med extra dämpning, men skillnaden är ca 10dB på pappret mot de gamla. I praktiken gick ljudet från lite störande till rätt tyst.

Vi bytte fönster i hela huset. Ljudet var inte huvudorsak till fönsterbytet, men en klart bidragande faktor. Original satt det kopplade två-glas.

• Gilla
poppe12
  • Laddar…
Hehe. Ja det låter det som. Ja jag har tänkt på FTX och det är något jag verkligen skulle vilja ha. Vi får se hur sambon ställer sig till investeringen. Men man kanske skulle byta listerna mot vägen till gummilister och på något sätt öka flödet av luft från motsatta sidan. Nya fönster låter bra, men jag gillar det inte lika mycket estetiskt sett eftersom jag tycker de gamla fönsterna är väldigt snygga. Därför tänkte jag att det skulle vara något att kanske byta en fönsterskiva till en som är gjord för att dämpa. Ett alternativt är att sätta in en extra om fönsterbågarna klarar tyngden, för det skulle få plats. Då får man tre glas. Kan det fungera samt sparar man pengar?

Vad skönt det blir när elbilar och elmoppar tar över i framtiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.