5 018 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Kan vi riva väggen? Bilder finns.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
OK, skönt att höra!ciia skrev:
Så ritningen stämde inte i alla detaljer då.
Kanske idé att kolla allt där ni är inne och "härjar", hur verkligheten stämmer med kartan.
PS
Om ni tänker såga ner den återstående kraftiga regeln kan det vara bra att först mäta exakt på millimetern vad avståndet mellan golv och tak är.
Då kan ni se vad skillnaden blir, före - efter.
Största skillnaden blir dock kanske att golvet ovanpå bjälklaget blir mer svajigt vid belastning.
Men båda fenomenen borde nog kontrolleras; nedböjning och gungighet.
Redigerat:
Nu har vi haft en snickare där. Han vill sätta en ny limträbalk från murstocken fram till balkongen. Så det kommer vi att köra på.
Så nu blir det att blottlägga allt.
Nej ritningen på bilden är inte den som är korrekt. Men det var den enda vi hade till hands
Har inte flyttat dit ännu så det blir lite hattande.
Såg också att det är en likadan pelare i källaren på samma ställe och sedan en limträbalk tvärs över. Så det blir nog bra
Så nu blir det att blottlägga allt.
Nej ritningen på bilden är inte den som är korrekt. Men det var den enda vi hade till hands
Har inte flyttat dit ännu så det blir lite hattande.
Såg också att det är en likadan pelare i källaren på samma ställe och sedan en limträbalk tvärs över. Så det blir nog bra
Medlem
· Västra götaland
· 118 inlägg
Har du hört dig för hos någon mer än bara snickaren som du skriver om, han som vill lägga en limträbalk..
Nu ser jag ju inte vad som finns på plan två men om du har mycket last ner här vintertid med mycket snö på taket så kan den balken behöva bli rätt hög eftersom det ser ut att bli lite längd på den..
Någon borde räkna lite på lasterna kanske.
//
Nu ser jag ju inte vad som finns på plan två men om du har mycket last ner här vintertid med mycket snö på taket så kan den balken behöva bli rätt hög eftersom det ser ut att bli lite längd på den..
Någon borde räkna lite på lasterna kanske.
//
Medlem
· Västra götaland
· 118 inlägg
Tänkte ytterliggare på en sak, skall balkongen vila på limträbalken istället sedan så finns det ju inte plats då stålbalken inte är så hög, jag menar.. ni hade ju en stående balk över fönstren..
//
//
Jag inser själv att det är rätt mycket merjobb... men...
Kan man inte skarva en H-balk genom att svetsa sidor på den?
Först svetsa ihop mitten, sedan flänsarna, och sedan sidor, så det blir som 2 rekangulära kanaler.
Därefter ta bort stämp.
Men då det tillkommer mer rivning - friläggande av stålbalken, brandrisk vid svetsning.
Samt att om bjälklaget ligger på cc60 så får man inte särskligt lång yta att svetsa sidor på.
Så det alternativet inte är något reellt alternativ....
Kan man inte skarva en H-balk genom att svetsa sidor på den?
Först svetsa ihop mitten, sedan flänsarna, och sedan sidor, så det blir som 2 rekangulära kanaler.
Därefter ta bort stämp.
Men då det tillkommer mer rivning - friläggande av stålbalken, brandrisk vid svetsning.
Samt att om bjälklaget ligger på cc60 så får man inte särskligt lång yta att svetsa sidor på.
Så det alternativet inte är något reellt alternativ....
Klicka här för att svara