Hej! Vi fick en liten snilleblixt såhär på kvällen när vi ändå renoverar för fullt.
Vi skulle vilja ta bort en del vägg. Från murstocken och in mot vardagsrummet. (den lilla väggen. 2 meter lång är den.
Det är ett 1,5 plans och vad vi ser är det en stålbalk som är bärande?!
Vill såklart inte ta bort den biten av väggen om den har en bärande funktion.. Vad tror ni?
Vi skulle vilja ta bort en del vägg. Från murstocken och in mot vardagsrummet. (den lilla väggen. 2 meter lång är den.
Det är ett 1,5 plans och vad vi ser är det en stålbalk som är bärande?!
Vill såklart inte ta bort den biten av väggen om den har en bärande funktion.. Vad tror ni?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 728 inlägg
Är det väggen från "spisen" mon fönsterna i vardagsrummet?
Sannolikheten är väldigt stor att den är bärande.
Var ligger stålbalken egentligen?
Sannolikheten är väldigt stor att den är bärande.
Var ligger stålbalken egentligen?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 728 inlägg
Jag menade att väggen var bärande, kunde formulerat mig bättre 
Jag har ingen aning om var er balkong är, men jag gissar på fönsterna till höger?
Jag har ingen aning om var er balkong är, men jag gissar på fönsterna till höger?
Vi har konstaterat att man har skarvat järnbalken som går från balkongen ovanför fönsterna fram tills där den lilla väggen börjar. Där börjar en limträbalk som bara sitter över den lilla väggen vi vill ta ner. Så inget sitter i murstocken =\ plus att det då är skarvat...... 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Stålbalken är uppenbarligen ditsatt för att stabilisera bjälklaget i det fria spannet över vardagsrummet.
Den har ocksåen sekundäruppgift, att stabilisera balkongen, i stället för en pelare.
Innerändan (vänster på ritningen) är upplagd på väggsnutten, som alltså sannolikt är bärande.
Men en annan sak oroar mig:
I ytterväggen sitter stålbalken mitt över fönster/altandörr-partiet, som ser ut att vara 4 meter brett.
Vad för ned kraften från balken till grundens kantbalk?
Hur i humhum kan det hålla? :eek:
Den har ocksåen sekundäruppgift, att stabilisera balkongen, i stället för en pelare.
Innerändan (vänster på ritningen) är upplagd på väggsnutten, som alltså sannolikt är bärande.
Men en annan sak oroar mig:
I ytterväggen sitter stålbalken mitt över fönster/altandörr-partiet, som ser ut att vara 4 meter brett.
Vad för ned kraften från balken till grundens kantbalk?
Hur i humhum kan det hålla? :eek:
precis samma tanke slog mig. Eventuellt kan det ligga en balk över fönsterpartiet.KnockOnWood skrev:
Ser att det är 3 fönster på ritningen. Men det är två fönster ihop sen mellanrum för "pelare" och sedan ett fönster och en balkongdörr. Nu har vi blottat väggen iaf och får ta dit någon snickare som får fixa någon lösning.
Slipper helst en pelare....
Slipper helst en pelare....