Vi ska tilläggsisolera uppe på vinden med lösull, hade en kille här för ett tag sen som var och kollade på detta jobb. Han såg då när han gick runt här i huset och kollade att det saknas ngn cm på ångsspärrsplasten uppe vid listerna och vill då att vi ska fixa detta innan dom isolerar vinden.
Han sa att vi ska göra det uppifrån vinden, lyfta bort all golv och isolering för att komma åt. Ett jättejobb som vi känner att vi inte riktigt orkar med och det var inget som dom vill ta på sig att göra.
Nu till min fråga, tror ni att det skulle fungera om vi gör det nerifrån istället? Om man tejpar i skarven under taklisterna?

IMG_1361.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1363.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även köpt denna tejp till detta, ska även använda till köket där jag ska fixa ångspärren, någon som har erfarenhet av den?

http://byggkatalogen.byggtjanst.se/...och_vvs_tejp/tesa_4668_byggfolietejp/i210146/

Jag är absolut ingen expert men jag skulle nog valt att göra det ordentligt. Om jag förstår dig rätt så avser du att tejpa på befintlig tak och väggbeklädnad. Då dessa ser ut att vara ngn form av porösa träskivor så fungerar det nog inget vidare.

Mattias

Ok tack. Jag måste hitta ett alternativ för att lyfta bort all isolering & krypa runt hela huset, alla väggar, & täta går inte, orkar jag inte.
Får jag fråga vad du menar bara med "går inget vidare" ?
Är det att funktionen i sig inte går el menar du att tejpen inte fäster?
Skulle den fästa bra hålls då fukten borta?

Finns andra alt.?

get.aspx

denna tejp är de ett jävla bett i.

Tippar på att funktionen uteblir oavsett vilken tejp du använder. Vill du inte fixa ångspärren ordentligt så blir nog mitt råd att strunta i tilläggsisoleringen för att undvika fuktskador på vinden.

Mattias

Balansgång.
Som jag tycker det ser ut på bilderna så är det ett hus med några år på nacken, dvs att den byggdes inte lika tät och inte lika isolerad som man bygger idag.
Det medför bl.a att varm luft läcker ut på vinden och ser till att utrymmet har några grader mer än vad det är utomhus på vintern, vilket förmodligen hjälper till att hålla vinden fri från kondens.
Isolerar du mer sänker du vindens temperatur och får då en större risk för kondens med tanke på att du inte kan få det hundra tätt och då kan den utläckande luftens fuktighet kondensera på insidan av din råspont med mögel som följd.
Många gånger är tilläggsisolering överskattad som besparingsåtgärd men påhejas ändå idogt av branschorganisationer som lobbar marknadsfrämjande. Därmed inte sagt att det är verkningslöst, men dock överskattat.
Besparingsåtgärderna och dess ev biverkningar kan bli dyrare.

Gamla hus är byggda för att stå, och om de hanteras på rätt sätt kommer de att göra det.
Dagens hus är byggda med en beräknad livslängd på material m.m.

//

• Gilla
OlssoniVallby och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.