7 664 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
Hjälp med tejp till tätning av ångspärr!
Som rubriken lyder behöver jag lite hjälp med det här att täta ångspärren (namn?) i huset, när vi tog ner alla lister i taket så såg vi att plasten uppifrån vinden inte är tätat riktigt. En kille som var här för att kolla på att ev isolera vinden sa att vi behöver tejpa med åldersbeständig tejp. Vi har köpt en tejp som vi hittade på Byggmax;
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...tomme/byggplast-tillbehor/21024/byggfolietejp
som vi använde till en annan grej och undrar över om denna duger till att täta detta?
Någon som har nån erfarenhet av denna? Eller rekommenderas någon annan tejp?
Mvh Helena
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...tomme/byggplast-tillbehor/21024/byggfolietejp
som vi använde till en annan grej och undrar över om denna duger till att täta detta?
Någon som har nån erfarenhet av denna? Eller rekommenderas någon annan tejp?
Mvh Helena
Om ni kan se märke på plasten ni har då sök på monteringsanvisning hos leverantören, inte alltid man behöver tejpa allt om man har tillräckligt med överlapp och spikat fast plasten med bärlist typ 28x70.
Just den tepen har jag inte använt, men håller säkerligen samma klass som övriga byggvaruhus som hornbach m.m
Just den tepen har jag inte använt, men håller säkerligen samma klass som övriga byggvaruhus som hornbach m.m
Så sitac-märkningen borgar för noll och ingenting? Har själv bara använt Tesas åldersbeständiga tejp och åtminståne när man sätter dit den så sitter den rejält... Sen är det svårt att kolla eftersom man har gipsat över plasten några dagar senare....
Kan bara hålla med, vi använder den på jobbet och den är grym och fäster på det mesta. Har använt den mycket hemma med men som sagt den är dyr. Dock kan man hitta den till lite mer humana priser än i den vanliga bygghandlen om man kollar lite utanför Sveriges gränser.Matti_75 skrev:
Sitac märkningen brukar bara gälla åldersbeständigheten. Jag har provat den tejpen och provtrycker innan gipsning och tejpen släppte.MMR skrev:
Som Matti_75 säger så håller inte byggmaxtejpen måttet, den släpper. T-flex är en bra tejp som hugger rejält. Nu senast köpte jag en rulle av Icopal Universaltjep då min bygghandel slutat med T-flex och den kändes bra lik T-flex i limmet.
Ursäkta mitt sena svar här, mitt internet har krånglat dom senaste dagarna.
Hm, låter inte som att jag vill chansa med tejpen från Byggmax. Vill gärna inte göra något halvdant.
Vart kan man köpa dessa tejp som ni pratar om, T-flex och Icopal Universal tejp? Kan man bara beställa på
internet eller går dessa att köpa i butik också?
Har försökt googla på dom ifall det är någon butik som säljer dom men får inte upp något.
Bor i Göteborg, kanske någon av er som vet någon butik här? Alingsås funkar också då min sambo jobbar där.
Hm, låter inte som att jag vill chansa med tejpen från Byggmax. Vill gärna inte göra något halvdant.
Vart kan man köpa dessa tejp som ni pratar om, T-flex och Icopal Universal tejp? Kan man bara beställa på
Har försökt googla på dom ifall det är någon butik som säljer dom men får inte upp något.
Bor i Göteborg, kanske någon av er som vet någon butik här? Alingsås funkar också då min sambo jobbar där.
Det jag märkt som en nackdel att köpa denna typ av produkt på nätet är att det är svårt att veta hur mycket som går åt. Köper jag lokalt kan jag ta mycket mer än jag behöver och sedan lämna tillbaka. Beställer jag för mycket eller för lite på nätet så blir det krångligare och dyrare.Helena1 skrev:Ursäkta mitt sena svar här, mitt internet har krånglat dom senaste dagarna.
Väldigtnöjd med tejp och service från denna.
http://www.takochtillbehor.se/butik...aranti.html&XTCsid=4ebcrlrvsdgaub430a5ir014r0
Medlem
· Västra götaland
· 118 inlägg
Alternativa tejper som fungerar bra är
T-Flex (Dyr)
Rakonor Sitko (tillverkas på samma fabrik som t-flex enl uppgift)
Isover Vario Multitape
För att spara på tejpandet så skarva med överlapp på ett par gles, säg 60 cm, då blir plasten klämd bra av gipsen.
Ja givetvis inte tvärs glesen då...
(kan aldrig vara nog tydlig)
Lycka till
T-Flex (Dyr)
Rakonor Sitko (tillverkas på samma fabrik som t-flex enl uppgift)
Isover Vario Multitape
För att spara på tejpandet så skarva med överlapp på ett par gles, säg 60 cm, då blir plasten klämd bra av gipsen.
Ja givetvis inte tvärs glesen då...
Lycka till
Klicka här för att svara