Byggmaterial & Byggteknik
jnel: Nja. Undertaket är av board (masonit). Antar att det är läktat mellan den falsade plåten och masoniten. (Ska krypa upp och ta mig ytterligare en titt imorgon kväll) Just att inte undertaket är av råspont (vilket för besiktningsmannen verkade helt naturligt) gör mig osäker på vilket korrekt förfarande är och vad jag borde försöka uppnå nu när jag renoverar ovanvåningen och kommer
Larsa: Har har du ett beräkningsprogram för Limträ och Kerto http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
Bjudko: Ok ev får jag tag på torkade reglar nu men jag får väl såga det och limma. Använder jag enbart vanligt trälim? Skall jag träplugga de också? Hur länge skall de sitta tvingade mot varandra när det torkar? Jag vill helst slippa fixera mer än i golv samt i en vägg, som enligt min väldigt fina bild här nedan där kryssen är fästpunkterna jag tänkt. Det röda strecket är en regel
prototypen: Galvaniserad plåt håller väl. Utanför köksfönstret ser jag ett tak som legat där i 45 år. hustaket från 79 däremot med sin plastade plåt håller på att flagna. I dag så är det väl "retro" med zink looken. Protte
seniorkonsult: Det är träullsplatta, mycket vanlig i t ex 50-talshus som isolering inv i källare. För fastsättning kan man t ex fästa reglar (i källare t ex av plåt) med längre fästdon som når igenom träullen in i bakomliggande murvägg som kman vara av av betonghålsten el liknande. På dessa reglar kan en oorganisk skiva monteras. Du kan borra in långa expandrar för att montera med.
Andreas75: Hej. Mätte lite med min lågbudget claes-ohlsson väderstation. Fick under en mulen dag: Övervåning: ~20 grader, 52-56% luftfuktighet Nedervåning: ~20 grader, 57-63% luftfuktighet Rummen jag mätte låg precis över/under varandra. (Se bifogad bild) Är detta normal luftfuktighet? Är detta normala skillnader mellan under/över våning? Kan man rimligen tro direkt att extrafukten på
Henrietta70: Det var så jag såg det "för mitt inre öga" oxå - men de nät jag HADE sett var uppsatta vågrätt - så blev lite fundersam. Kanske inte spelar så stor roll egentligen - men, men =O) Ja - "bublor"... det kanske är därför som det nuvarande nätet böljar som ett stormigt hav! Det är 1 mm puts under nätet och 30 ovanpå ibland och nästa ställe tvärtom... Tack Thomas!
motives: Får man inga konstruktionsritningar när man flyttar in i nytt hus? Går ofta och svär över att det inte finns ritningar och planer över konstruktioner, eldragningar etc etc i min gamla kåk och har alltid tänkt att det är nåt man slipper om man bygger nytt. Iof. sig kanske såna ritningar inte går in på detaljer som uppbyggnad av yttervägg men det vore ju snajdigt :)
Torpalainen: Beroende på kommun kan vissa ritningar finnas hos kommunens byggnadsnämnd. /Torpalainen
Tor H: Letar bra billig papp till ett lekstugetak. Hittar bara tvålagers lösningar. Finns det ingen enlagerspapp som duger? Kan man kanske lägga enbart ytpapp eller läcker det? Sent from my HTC Sensation Z710e using Byggahus
phl: Tack, den har jag läst. Mycket bra beskrivning, den ligger till grund för min kommande gjutning.
Gabbe1: Jag förespråkar samma konstruktion som Mikael_L, dvs att lägga ett horisontellt regelverk (och isolering) ytterst i stommen. Själv använder jag 70x45 liggande utanpå de stående (170x45) reglarna. Det liggande regelverket avhjälper ju oxå problemet med att fasadspikarna går igenom vindduken, det spelar ju ingen roll då duken ligger klämd mellan reglarna och spikläkten. 45x45 eller
pelpet: Jag hade gjort det betydligt enklare, silikatfärg på väggen och nålfiltsmatta direkt på betongen. Det blir förstås en annan känsla i rummet då.
KumlaEkeby: Vill bara säga det vart reklamerat. Det roliga var att när dom frågade om jag kunde ta med mig en råspont så fick jag se att det stod på råsponten 20x95. Så Byggmax råspont som står som 22x95 är alltså 20x95. Det slutade med att dom kom och hämtade råsponten. Fick pengarna tillbaka och 200:- tillbaks i frakt.
huggan: Tror inte du behöver värme just på den gjutna klacken. Och river du den så ha du ju värmen där sen.
Mell: Nu har jag bytt ut bärlinorna. De gamla satt i princip inte fast därför var jag lite fundersam. Men jag köpte fasadplugg med försänkt skalle 10x140. Köpte både dyra märkesplugg på Beijer och billiga noname på byggmax. De dyra drog som tusan och sitter som berget och det gör även dom billiga. Men torxskallen höll inte riktigt på de billiga då jag körde med skruvdragare. Det var en
Hiltimannen: 1/ De högre är bra om du tex ska flyta golv eller på annat sätt för en lite högre bygghöjd (tex. när du ska sockla). 2 & 3/ Om du vill erhålla så bra ljudisolering som möjligt släpper du gips/osb 5 mm och fogar med tex. Sikakryl_s eller likvärdig akustikfog som ej spricker. 4. / Den kommer att hålla. Dock hade jag skippat OSB och kört med K-plyfa istället.
gluecifer: [citat] Ok! Låter ju som en godtagbar lösning då, har stugan stått så länge så lär väl en altan göra det med. Tack för svar :)
cecar33: Detta är väl om något ett dolt fel så gå till säljaren av huset och begär att det åtgärdas på ett proffsigt och riktigt sätt.
LinusW: [citat] Skickade en förfrågan till några som pysslar med detta här i Västerås. Dom ville ha 1500kr/dörr... för det priset känns det som jag hellre står några helger i garaget själv och gör det
Darth Peter: Grovt gjutjärn tappar inte värmen lika snabbt som ett tunnt galler. Det ska tydligen vara bra när man lägger på ett tjockt köttstycke. I alla fall enligt en tv kock... :)
phl: Håller på och murar en ny skorsten och tanken är att den ska få samma ytbehandling som den gamla skorstenen (och övriga huset). Huset är målat med vit cementfärg för 45 år sedan. Dock är teglet slammat med något jag antar är cement innan det målats. Slamningen bygger ungefär två millimeter utanpå teglet. I byggnadsbeskrivningen från husbygget står det att fasaden "avkvastas med
KnockOnWood: [citat] Låter som en bra konstruktion. Lätt att demontera vid behov när där inte finns kitt och andra limmande tätningsmedel. PS Nära motorväg eller järnväg ;)
AskeHolst: Som sagt, håll noga koll på taket. Vi tog bort en icke-bärande vägg och då sönk taket 3 cm. Vi stämpade upp och lade en balk.
cecar33: När det gäller att lyfta så är det alternativ 2 som gäller. Men om det går att räta ut nedböjningen är nog tveksamt, för den har troligtvis uppkommit under flera år och det går nog inte att böja tillbaka men det kanske går att få processen att upphöra så det inte blir värre.
öringen: Tråkigt att dina fönster var skadade. Vill minnas att stormhakarna på mina fönster var uppbundna utåt i gummisnodd så de inte hade kontakt med fönstret... Stå på dig, det är väl upp till dom att bevisa att det är du som skadat fönstren... [citat]
Adan: Tack för tipsen! OSB låter vettigt. Tänkte ha kvar elen utanpåliggande, då det är samma plastlister runt hela rummet, så flyttar bara fram den till 'min' vägg. Blir inget el-uttag bakom tv'n utan ett hål för genomdragning av kablarna i ett rör, och 2st mindre rör till högtalarna också går allt ut i mitten längst ner gömd av möbel. : ) Enda vägg arbetet jag utfört är då jag