Skulle skruva ihop ramen till min glasvägg i helgen och då har reglarna från Byggmax vridit sig. Finns det 2 tum 4 reglar att få tag på som är torkade som möbelvirke? Köper jag nya likadana reglar antar jag att dessa kommer vrida sig även efter de blivit en ram.

Min erfarenhet är att regelvirke vrider sig.

Det skulle vara någon limträhistoria för att det ska hålla formen.

Du kan köpa torkat virke men du bör ändå såga ned det, hyvla och limma karmstyckena av två bitar som motverkar varandra. Men visst kan det fungera om du leta upp några raka 45*95 och sedan monterar och fixerar dem i väggreglarna och helst i både över/underkant, dvs någon platsbyggd historia.

Ok ev får jag tag på torkade reglar nu men jag får väl såga det och limma. Använder jag enbart vanligt trälim? Skall jag träplugga de också? Hur länge skall de sitta tvingade mot varandra när det torkar?

Jag vill helst slippa fixera mer än i golv samt i en vägg, som enligt min väldigt fina bild här nedan där kryssen är fästpunkterna jag tänkt. Det röda strecket är en regel som skulle kunna motverka vridningarna som blir i ramen men jag vill helst slippa den.
vägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.