Ska försöka förklara, i varje bjälklagsfack cc600 sätts en bräda eller tex 45x45 regel från underkant på en bjälke till överkant på nästa ,och en likadan åt andra hållet så att det blir ett kryss. Dessa kryss sätts i en rak linje från vägg till vägg,är bjälklagslängden 3-4m sätter du en rad , vid längre spännvidd 2 st rader. Håll noga koll på cc avståndet.

• Gilla
krabbsaltaren
  • Laddar…
DSC00684_edited_17_1.JPG

• Gilla
krabbsaltaren
  • Laddar…
Sen kan man diskutera om det verkligen är nödvändigt.
Jag anser att det går lika bra att använda samma dimension som bjälklaget och kortla mellan.
Först spikade jag mina 3 x 5" genom bjälken.
Sen skruvade jag med 5x120 skruv biltema skruv (en mot överkant och en mot underkant), och det märktes faktiskt skillnad, vilket jag inte trodde först men det blev stummare med skruv.

Min rekommendation är att kortla i och skruva.
Krysskolvning är fint hantverk, men tar onödigt mycket tid, blir ingen skillnad i slutändan.

• Gilla
krabbsaltaren
  • Laddar…
S
vad som tal för att använda 45*45 är att man alltid gjort så för att göra åt av hela "stocken"(som virket är sågat av)
och du punkterna där du vill ha dom.
nu för tiden vill vi ju göra åt virket vi köpt å inte slänga.

Jag tror att jag nästan förstår vad du menar SBH, men du får gärna förtydliga ditt inlägg.

S
en gång i tiden sågade man timmer till just det huset man höll på med. vilket gjorde att man ville göra åt hela timret.
nu köper man i dom dimensioner man vill ha och vill helst göra åt allt spillvike.

• Gilla
krabbsaltaren
  • Laddar…
Ok, göra åt = "göra slut på".

S
jo. brukar ej använda det?

Tack för svaren. Det är nu helt klart för mig!:thumbup:

Förresten tror jag inte att jag kan använda varken krysskolv eller kortling eftersom mitt bjälklag består av timmer med lite rundade kanter.
Har någon en annan åsikt om det?

Google är bra ...
Krysskolvning.JPG

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.