3 143 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Bjälklag
Hej byggvänner
Kan någon beskriva hur man utför en krysskolvning en säga var jag kan hitta en beskrivning av en sådan?
mvh
Kan någon beskriva hur man utför en krysskolvning en säga var jag kan hitta en beskrivning av en sådan?
mvh
Ska försöka förklara, i varje bjälklagsfack cc600 sätts en bräda eller tex 45x45 regel från underkant på en bjälke till överkant på nästa ,och en likadan åt andra hållet så att det blir ett kryss. Dessa kryss sätts i en rak linje från vägg till vägg,är bjälklagslängden 3-4m sätter du en rad , vid längre spännvidd 2 st rader. Håll noga koll på cc avståndet.
Sen kan man diskutera om det verkligen är nödvändigt.
Jag anser att det går lika bra att använda samma dimension som bjälklaget och kortla mellan.
Först spikade jag mina 3 x 5" genom bjälken.
Sen skruvade jag med 5x120 skruv biltema skruv (en mot överkant och en mot underkant), och det märktes faktiskt skillnad, vilket jag inte trodde först men det blev stummare med skruv.
Min rekommendation är att kortla i och skruva.
Krysskolvning är fint hantverk, men tar onödigt mycket tid, blir ingen skillnad i slutändan.
Jag anser att det går lika bra att använda samma dimension som bjälklaget och kortla mellan.
Först spikade jag mina 3 x 5" genom bjälken.
Sen skruvade jag med 5x120 skruv biltema skruv (en mot överkant och en mot underkant), och det märktes faktiskt skillnad, vilket jag inte trodde först men det blev stummare med skruv.
Min rekommendation är att kortla i och skruva.
Krysskolvning är fint hantverk, men tar onödigt mycket tid, blir ingen skillnad i slutändan.
Tack för svaren. Det är nu helt klart för mig!
Förresten tror jag inte att jag kan använda varken krysskolv eller kortling eftersom mitt bjälklag består av timmer med lite rundade kanter.
Har någon en annan åsikt om det?
Har någon en annan åsikt om det?
Klicka här för att svara