M
mozze: Ingen murare eller liknande som har ens sett ett sådant här hörnjärn? Finns det någon här som kan tipsa om hur jag ska reparera detta på bästa sätt?
4 svar · 1,5k läst
·
H
HEM2121: Funderar på att ta en regel och spika fast masonit så att det blir som en tunnel, kan det vara något tror ni? Kan det fungera?
13 svar · 1,3k läst
thobjo
thobjo: Jag ska ge mig i kast med att gjuta en fristående entrétrappa med två steg i två riktningar, enligt skissen nedan. Då jag inte har gjutit förut har jag en drös obesvarade frågor redan innan jag har påbörjat arbetet. Jag börjar med att ställa följande två, så att jag kan börja med formen, så kanske det kommer ytterligare någon fråga senare. Jag vill att min trappa skall få
0 svar · 1,4k läst
·
J
Jimmy N: Köp Ardex A46 och spackla upp bakfallet, när det har börjat bränna, filtar du till ytan. Slipa inte plattan den bli bara gropig och ful!
2 svar · 1,6k läst
M
magnushasselqvist: Jisses, det var snabbt svar ! Tackar
2 svar · 2,1k läst
N
nallen: Hej! Vet inte om det är rätt tråd att ta upp det här men jag chansar och hoppas på råd. Jag har en utekällare under huset med ingång på ena gaveln. Därefter är det stenmur på fem meter till nästa källare som har ingång/nedgång i huset. Det är ett äldre hus från tidigt 1900-tal, så dom byggde så före kyl och frys fanns. Utekällaren är gjuten med stora stenblock och tegel.
0 svar · 758 läst
L
Lilienberg: Hej! Har en nybyggd entretrapp under vilken ett källarrum finns. Trappan skall bekläs med granit men först skall ett tätskikt på i form av en svetsad dukt. Trappans gavlar består av cellplast som är putsad. Se bild : [bild] Nästa vecka kommer takläggaren som sätter tätskiktet och han undrar hur det skall avslutas på sidorna/gavlarna av trappen. Blir inte riktigt klok på det men har
0 svar · 2,3k läst
·
anders07
anders07: Efter att man köpt LK systemet från en återförsäljare har man fritt fram till deras support. Jag har ringt massor av gånger... :o Jag tror faktiskt att 16 skivorna är dyrare eftersom de har hel aluminiumplåt och inte bara "matar-delar" men jag är inte helt säker... Slangen för 16mm var också dyrare tror jag... Mvh, Anders
17 svar · 74,8k läst
A
anaitis: Har du kontrollräknat så att du får samma styvhet på din lådbalk som på limträbalken?
5 svar · 9,4k läst
·
Viktor Cz.
Viktor Cz.: Ej bärande. Väggen mellan trapp och wc fyller nog en funktion då den tar jordtrycket från källarytterväggen.
3 svar · 2,3k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Blir mer och mer sugen på att göra en egen Mathiss till vårt sovrum så man kan skicka upp frukost till frugan (eller tvärt om) och komma lite mer på plus ;) Men metall L-profiler i hörnen och sedan fjäder belastade hjul i hörnorna. Sedan som drift sätta antingen block och talgs eller en liten elmotor med en "rep/trådupprullare" som ersätter blocket (ungefär som slangvindan till
33 svar · 18,0k läst
·
T
Tornhill 2: Är det trä eller metallreglar? Jag hade inte velat ha träreglar mellan plast och betongvägg.. / Fredrik
15 svar · 5,3k läst
anders07
anders07: Ja, det är ju mycket möjligt! Vad smart du är... ;) Mvh, Anders
2 svar · 1,4k läst
H
Husvagnsthord: Jo nog låter det allt som att putsen torkat ut innan den brunnit färdigt. Förvattna, eftervattna och täck med plast. Dessutom kan det ofta vara klokt att slamma ytan innan putspåslag. I alla fall om det är fråga om tjockare puts. slammningen ökar vidhäftningen. Förvattna, blanda torrbruk och vatten till en vällingliknande koncistens. Lägg på med kvast eller liknande. Putsa kan du
7 svar · 1,7k läst
H
Helioz: Sandar den så mycket att du med enkelhet kan skrapa ner den eller stålborsta bort allt så måste den bort anser jag. Men är den fortfarande fast och fin kan du lägga ett lite tunnare lager (5mm) med Putsbruk C 0-1mm som du filtar istället för skurbrättar, det passar bra när man har en porös yta under. Denna puts kastas inte på utan blandas med fördel lite lösare än vanligt och
1 svar · 2,1k läst
Z
Ztivo: [bild] detta är golvärmerören. De är inte fixerade och inget tätskikt. Ligger ovanpå varandra. Får det se ut på detta sätt?
4 svar · 979 läst
·
bearpower
bearpower: Ni har rätt..pl400 är nog inte det nej. :) Och megastick känns ju inte heller så bra. Blir skruv och mutter genom. :) tack
11 svar · 2,8k läst
·
N
niklasaldergard: Hej, jag har funderingar kring vår ena murstock. Är det ok att avlägsna den delen som är murad i vinkel mot själva murstocken? Vårt hus är byggt runt 1910 och vi ska renovera köket. För att få till planlösningen vore det bra att ta bort hela eller delar av muren som ligger i vinkel till själva skorstensstocken. Den här delen tycks gå upp till mellanbjälklaget men inte längre upp.
0 svar · 2,0k läst
M
mlkjhr: Du har en sommarstuga så förmodligen är det inte byggt på platta utan kryp/plintgrund medan sockeln till öppna spisen står på marken för sig självt så att säga. De två delarna rör sig oberoende av varandra och då kan det bli så där. Du kan ju mejsla bort allt som ligger för högt och göra en ny yta men problemet kan ju återkomma det får du räkna med.
1 svar · 1,0k läst
·
J
JOW: Jo, det blev så, spånskiveskruv är ekonomiska. Jag har gjort två rum nu.
2 svar · 1,8k läst
N
Nissepisse: Läste inte riktigt första gången upptäckte jag :o trodde det skulle vara golv där skivorna ligger... Hursom borde man ju kunna fästa takstolarna ordentligt längst ut och komplettera med hanbalkar om de inte redan finns. Om det räcker är svårt att säga sådär bara, ta kontakt med en konstruktör som nämnts ovan är nog bäst. Sen blir det kanske inte så mycket snyggare heller.
3 svar · 1,5k läst
C
corre: Vad har du för golv? Reglat bjälklag eller gjutet? Ska den stå i en hörna eller mitt på? Källare? Vägg rakt under kanske? Du kan sätta skåpet på en större skiva eller två reglar, så att sprider vikten över två golvreglar om det är trägolv.
3 svar · 2,8k läst
bearpower
bearpower: [citat] Hehehh..ok..:) tack
6 svar · 2,5k läst
·
mattetvilling
mattetvilling: Bra jobbat! Jag gillar inte vass med puts på, som tur är har jag ingen av den sorten själv men har fått hjälpa lite vänner som haft det på väggarna. En tjejkompis hade satt upp en hylla i detta med allt sitt finporslin på i köket, en dag fanns inte hyllan kavar på väggen då hennes små pluggar hade släppt. En annan hade satt upp duschhandtaget på väggen i badrummet (istället för
10 svar · 6,6k läst
·
A
anaitis: Antagligen är den gamla putsen ngn form av kalkputs. Då är det lämpligt att använda motsvarande typ, ev med lite cement inblandat. Dvs puts E eller D (med cement).
1 svar · 5,3k läst
Stefan N
Stefan N: Funkar vilket som.
1 svar · 6,3k läst
·
A
anaitis: En gissning skulle kunna vara att de är tänkta för att hålla väggen på plats, dvs ta upp jordtrycket utifrån.
1 svar · 1,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] +1 på den.
6 svar · 3,7k läst
·
L
largab: Så ska jag göra i min tvättstuga senare. Det ligger nu sedan 40 år en tät plastmatta. Det har fungerat. Så det kommer funka med tät eps också. sänt from my fån
11 svar · 9,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.