Byggmaterial & Byggteknik
elmont: Sätt gips på OSB så får du en bra vägg och ett lättarbetat ytskikt.
cederbusch: Ok. Kanske får ta med en till en butik och kolla så gängor mm stämmer.
Nimajneb: Du kan ju googla runt med chrome på polska sidor o kolla priser.
Helioz: Nu är det svårt att avgöra enbart med en bild men jag anser inte att du bör bygga en trapp över den befintliga betongen då den kommer fortsätta vittra sönder. Bila åtminstone bort de två första stegen då de är de mest utsatta.
Blindnit: Går skruva ut innerringen minst en gipsskiva så för den sakens skull lär det inte bli några problem.
Happier35f: Vi har fått en vattenskada och i ett rum har fukten letat sig upp ca 15 cm på ytterväggens insida. Vi borde väl riva bort de delar som varit i kontakt med vattnet men väggen är gjord av någon stark vattenavvisande skiva som är fastspikad. Hur river man den utan att förstöra isolering och annat som finns i väggen? Huset är ett Eksjöhus byggt 1994. Alla tips mottages med tacksamhet :)
Matti_75: Hilti Hit HY-70 och M12 gängstång borrad 150mm in i lättbetongen. Lättast brukar vara att först fästa en regel på detta sätt för att sedan fästa balkskorna i regeln.
shadowfire: Jag är väldigt anti alla lösningar som pratar om ventilation in i en källare, särskilt sommartid. Om du ställer en fuktmätare i källaren så kommer du förstå varför om du öppnar ett fönster eller en ytterkällardörr en vanlig sommardag mitt på dagen och släpper in varmare ytterluft ner i en kall källare. Sedan stänger du dörren och tittar vad som händer på fuktmätaren. Den
Carl_Elvis: [citat] Haha! Du är ju rolig iallafall. :D Hmm... ett nytt sätt att motivera TV-spelsinköp för Frugan: "-Älskling, det är för att ungarna ska bli feta och inte göra sig illa i trappan..."
Helioz: Ja det blir toppen. Slamma ena dagen och näta och börja putsa dagen efter om du har möjlighet. Om man låter rödgrunden brinna för länge så kan den bli svårputsad.
Svae: Återkopplar med resultat: Det slutade med att jag satte fast reglarna i tak/vägg med grova skruvar och sen förankrade de liggande reglarna med "spänn" via de stående reglarna. Det har nu gått ca 1.5 år och det har fungerat mkt bra. Gissningsvis så har tyngden från lager med OSB+gips på ena sidan och grövre råspont på andra sidan hjälpt till med att hålla väggen på plats.
Lilienberg: Hej! I min konstruktionsritning finns följande beskrivning av hur man skall tätskikta trappen och själva terassen utanför ytterdörren. [bild] För mig, min byggare och min byggmarknad är dessa matereal rena grekiskan. YAP2200 kan jag få tag på men det understa materialet, KOAP2500, hittar jag ingenstans. Har någon förslag på alternativ? Vad betyder strängklistring respektive
vojma: Här finns en butik som verkar ha ett välfyllt lager: http://bonnet.se/byggskivor-och-plywood/snickeriplywood.html
Robert 75: [citat] Visst är det så. Samtidigt väger jag in att det går betydligt fortare för snickaren att lägga ut limträbalkarna över hela huskroppen med hjälp av kran än att bära/kapa/fästa en drös med 45x220. Det täcker ju inte hela prisskillnaden men man får, precis som du säger, en högre komfort.
BiFuel: Ja, det kommer nog att bli så. Har diskuterat med konstruktör också och fick positiv respons för iden.
Sotar: Hej igen! Jag blandade ihop nr på putsen, de har anbart använt Webber bruk 133, de lämnade kvar putsgrund 103
shadowfire: Jag får nog fota en bild på närmare håll med kameran, men jag hittade en gammal mäklarbild här från när jag köpte kåken. Här kan man se lite av entrédelen. Tanken är att bygga ett lite större trädäck vänster om gaveln (mot husets baksida) kan man säga och låta det möta entrén. Trappan utgörs idag av 4st steg och en större stenplatta längst upp. Jag ämnar byta entrédörr
kinshasa: Tack Mathias, ja, jag är inne på en sådan eller liknande lösning själv - men det känns sannerligen overkill...... Mvh Jörgen
MagicFingers: Kvibergs marknad i Göteborg har plast på rulle..., ett gäng tjocklekar där... från 35:-/meter (för den tunnaste) upp till 80:-/meter har jag för mig...
irisdotter: Ledsen, jag kommer inte att mura igen hela.. Jag spar ett hål där det ska sättas in en ny kamin.. så hela hålet kommer inte att myras igen.
Horrocks: Jag knackade bort putsen från del av tegelvägg i min gamla lägenhet. Använde bara hammare och huggmejsel. Gick hyfsat smidigt men tog lite tid - hann ungefär 1kvm på 3 timmar. Putsen var mellan 1-2cm tjock så det blir lite skräp, men mindre än förväntat. För att få bort sista resterna av puts körde jag med stålborste (körde först med roterande borste till borrmaskin men det
senfunkis: Det sitter som det står i ett tidigare ofta skivor i tak, MEN i de flesta fall använder man sig ju av skivor med ngn form av spont vid montering på regelverk i trähus. Då kan skivorna röra sig utan att spräcka skarvarna som blir fallet om skivor sätts kant-i-kant.
andersmc: Det beror på vad du har för panel. Jag försökte det med nån slags panel som var väldigt papp-liknande, men då gick klammern rakt igenom materialet. Så det gick inte alls. Men har du ett segare material i panelen borde det fungera. Förmodligen har du fått med en instruktion där det står vilka fästmetoder som är godkända.
Lane: räcker 1 cm cellplast för att isolera en yttervägg? Låter väldigt lite.
Matte_Nörden: Hej alla kunniga! Har ett 1 1/2 plans hus från 1901. Ovanvåningen inreddes i slutet av -70 talet. Jag river nu ut hela våningen ner till bjälkarna och tänkte göra det ordentligt. Befintligt vindsbjälklag (golvet på ovanvåningen) består av 170*150 bjälkar med cc ca 1170, total spännvidd 8,5 m med en stödvägg som delar av i två fack med fribärande längd 3,2m och 5,3m. ovanpå detta
PCLarsson: Jag körde med Bostik och köpte hos en riktig golvfirma. Killarna på Jarlaplan borde kunna hjälpa dig... Skaffa även en riktig stridare med stålstift i tänderna. Slits inte ut och sprider jämnt över tiden...
sepani: Stort Tack för tipsen, då gäller det att dräneringen funkar alltså. Än så länge verkar det inte vara några problem
sepani: Hej, källaren utriven. Visar sig att alla väggar (även mellanväggar) är av siporex. Bra, tänker jag. Tanken är nu att "näta" och putsa samtliga väggar. All tidigare regling o isolering är utriven. Källaren är snustorr. Jag kan inte lukta ngt "dåligt" alls, frun menar dock att det finns ngn lukt (inte mögel, dock). Kan verkligen siporexen ha tagit lukt? Är det i så fall eventuellt